A Mercedes fából vaskarikája – CLS-sztori

Kupét vagy szedánt? – ezt a dilemmát oldotta meg a Mercedes a CLS-sel, az autóval, amely dizájnforradalmat hozott, és egy új luxuskategóriát is teremtett.

Ha már a négyajtós karosszériaforma kizárja a praktikumot – hiába a fél köbméteres raktér, amikor egy magasabb papírdobozt sem tudunk berakni, ha pedig valami belülre csúszik, nyújtózhatunk, mint kisgyerek a kassza magasságába tett nyalókáért –, legalább potenciálisan elegáns autók születhetnek így. Sok ember szerint a rendes autóforma a szedán, egészen a közelmúltig a középkategóriás vagy luxusszedánok voltak a minimum középvezető pozíciójú vagy annak tűnni vágyók elvárt járműtípusai.

Bár E osztályos Mercedes-Benz hivatalosan csak a kilencvenes évek elejétől létezik, a közepes limuzin történetét simán visszavezethetjük az ötvenes évek Pontonjáig. Idővel a kupé mellett megjelent a kombi és a kabrió változat is, az eladásokért és az imidzsért azonban a négyajtós felelt.

Meghökkentésért sosem az E osztályhoz kellett fordulni, a 2000-es években például így nézett ki az akkori széria, a W 211:

Mai szemmel is teljesen vállalható, elég kortalan, kellően elegáns, konzervatív, és annyira sportos… nem, a polgári változatok semennyire sem sportosak, nem is várta el tőlük senki. Aztán a Mercedes egyszer csak begurította ezt:

Négyajtós kupé?!

Ebben a CLS nevű autóban több bátorság volt, mint az E osztály több mint fél évszázados történetében. Mi ez a furcsa első fényszóró? Ez az összehúzott, mégis szétterülő far? És főleg: ez a bátran lejtő tető a lendületes oldalvonallal?

2005-ben járunk, az Audi A7 és az A5 Sportback előtt, a BMW Gran Coupék előtt – persze, hiszen ezeket mind a megdöbbentő CLS sikere hívta életre.

„Forradalmasította a szedán kategóriát, és kihívó eleganciát árasztott” – ez egy közepesen lelkes marketingszöveg lenne, ha a Mercedes illetékese mondaná. De nem ő mondta, hanem az egyik legsikeresebb magyar autóforma-tervező, Kovács Miklós, aki többek között a dögös Kia Stingert rajzolta.

A CLS az E osztály alapjait használta, amelyből utoljára két generációval korábban volt kupé, gyönyörű, de csak kétajtós. A CLS újszerűsége bátor formája mellett viszont a négy ajtaja volt, a Mercedes úgy magyarázta, hogy a kupé erős, érzelmes karizmáját a szedán kényelmével és praktikumával egyesítették.

Hozzá kell tennünk: nem kompromisszum nélkül. Tervezője, az amerikai Michael Fink zsenialitását már a CLS előtt is megmutatta többek között az első CLK-val és a Maybachhal, a fizika törvényei azonban rá is vonatkoznak, ezért a CLS hátsó utasainak kevesebb fejtér jutott, mint az E osztályban, cserében három helyett csak két ülést alakítottak ki ott.

A CLS-t presztízsben és árban is kicsit az E osztály fölé pozicionálták, nem is kapott V6-os benzineseknél kisebb motort, AMG változatot viszont igen. A Mercedes nemcsak sikermodellt hozott létre vele, hanem új kategóriát is, ahová a többi német prémiumgyártó is gyorsan betört.

Kérdés sem lehetett, lesz-e folytatás. Lett: 2011-ben érkezett az új generáció. Forradalmat már nem hozhatott, de a már idézett Kovács Miklós szerint például az új modell elvesztette az elődje határozottságát. Legjelentősebb újdonsága az egy évvel később érkező új karosszériaváltozat, a Shooting Brake megjelenése volt, amely megmutatta, hogy egy kombi is nézhet ki úgy, hogy arról a sebesség jusson eszünkbe, ne a talicska bőröndök.

A CLS jelenleg a harmadik generációnál tart, a nemzetközi bemutatón szerzett élményeinkről a Playeren számoltunk be. Továbbra is a hátsó lámpa a legegyedibb CLS-részlet – persze az oldalnézet mellett –, a belseje viszont mindenkinek ismerős lehet, aki ült manapság a márka magasabb kategóriájú modelljében.

286 lóerős a leggyengébb változat, a CLS 450-ben és az AMG-ben a 48 voltos integrált indítómotor-generátor ad még egy kis erőt és nyomatékot a mókához, miközben járó motor nélküli gurulásra is képes, hogy a vezetője pénztárcájának és a környezetnek is tegyen egy kis szívességet.

Ez is érdekelhet:

A magyar, aki milliók életét mentette meg, és Porsche is lopott tőle – Barényi Béla-portré

A magyarok többségének fogalma sincs róla, ki Barényi Béla, ez azonban nem őt minősíti. Arra ott vannak azok a fejlesztései, amelyek alapvetően változtatták meg és határozzák meg azóta is az autóipart.


(Fotók: Mercedes-Benz)

mercedes-benz cls | mercedes-benz | autótörténelem

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom