2022-ben 14,2 millió vendég közel negyven millió vendégéjszakát töltött a magyarországi szálláshelyeken, csaknem negyven százalékkal többet, mint 2021-ben és csak egy hajszállal elmaradva a magyar turizmus minden idők legsikeresebb évének számító 2019-es esztendő eredményétől.
Magyarország több térsége viszont rekordot döntött, és túl is szárnyalta a 2019-es év vendégforgalmát.
2021-hez képest pedig másfélszeresére bővültek a szálláshelyi bevételek.
Tavaly szinte teljesen visszaépült, és sikeres évet zárt a turizmus Magyarországon, és idén akár a 2019. évi rekord beállítása sem elképzelhetetlen. Mindez nem utolsó sorban a kormány ágazatot támogató intézkedéseinek is betudható – emelte ki évértékelő sajtótájékoztatóján a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatósági elnöke.
Guller Zoltán hangsúlyozta: az év egészében a turizmus teljesítménye országos szinten a vendégéjszakákban még nem vitte át, de már súrolta a 2019-es álomhatárt.
Magyarország több térsége viszont már 2022-ben túlszárnyalta a rekordév vendégforgalmát.
Tokaj és Nyíregyháza turisztikai térségben például harminc százalékkal, Gyula és térségében nyolc százalékkal, Pécs-Villány térségében hat százalékkal, Budapest környéke térségében öt százalékkal sikerült felülmúlni a 2019-es eredményeket. Az első számú belföldi úti célunknak számító Balatonnál is egy százalékkal a 2019-es érték felett alakult az összesített vendégéjszakák száma.
A magyar vendégek elsősorban vidéken élénkítik a vendégforgalmat, így a vendégéjszakák ötvenhét százalékát a hazai utazók adták. Ugyanakkor a nemzetközi turizmus is felzárkózott.
Egyes küldőországokból többszörösére nőtt a forgalom 2021-hez képest.
A legfontosabb küldőpiacok közül az Egyesült Királyságból közel négy és félszer (+347%), az Amerikai Egyesült Államokból is közel négyszer (+277%) annyi volt a vendégéjszakák száma, mint 2021-ben. Lengyelországból (+130%) és Spanyolországból (+142%) is több mint duplájára nőtt ez az érték.
Az ágazat sikerei a bevételekben is megmutatkoztak. A szálláshelyek tavalyi, 668 milliárd forintos összes bevétele az átlagos inflációt is figyelembe véve 583,4 milliárd forintnak felel meg. Ez 2021-hez képest reálértéken ötvenkét százalékos bővülést jelent. A NAV online-kassza adatai alapján 2022-ben a vendéglátás árbevétele 1490 milliárd forintot tett ki.
Ez reálértéken is huszonnégy százalékkal haladja meg a 2021-es adatokat.
A SZÉP Kártya pedig továbbra is erős motorja a turizmusnak. 2022-ben a kártyabirtokosok 385,2 milliárd forintot költöttek a SZÉP Kártyákról, öt százalékkal többet, mint 2021-ben, és a dupláját (+102%) a 2019. évinek. A pihenőkártyákon jelenleg is százmilliárd forint áll rendelkezésre, az alszámlák év eleji összevonásával pedig könnyebbé vált ennek elköltése is. Mindez szintén jelentős növekedési tartalékot, több vendéget jelent a turizmus számára.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgálató Központ (NTAK) előfoglalásai alapján ígéretesnek ígérkezik 2023 is. A már eddig eltöltött 1,5 millió januári vendégéjszakával, illetve a további közel 200 ezer vendégéjszaka foglalással együtt a januári összesített forgalom várhatóan 1,7 millió értéken alakul.
Ezzel a 2021 januárjában regisztrált értéknél az év első hónapjában százezer vendégéjszakával több várható. Februárra már eddig 1,1 millió vendégéjszaka-foglalás érkezett, ez tizenegy százalékkal nőtt az egy héttel ezelőtti adathoz képest. Márciusra pedig 780 ezer vendégéjszaka-foglalás látszik az NTAK-ban, amely szintén nyolc százalékkal több, mint egy héttel korábban.
Realista becslések alapján idén a magyar turizmus meghaladja a negyven millió vendégéjszakát (40,8 millió), és akár a 2019. évi rekord beállítása sem elképzelhetetlen. A tavalyi évhez hasonlóan elsősorban a külföldi és budapesti eredmények erősödésére, valamint a belföldi vendégek és a vidéki vendégéjszakák számának 2022-vel megegyező értékére számít az MTÜ.
(Fotók: Getty)
belföldi turizmus | mtü | magyar turisztikai ügynökség | magyar utazás | utazásRitmus, ha elkap – Ezeken a kihagyhatatlan Bartók Tavasz-programokon el fog
Ezen a napon ne induljunk útnak, teljesen leáll a közlekedés Németországban

Mi a közös Rio de Janeiróban, egy alig ismert horvát luxus menedékben, és egy hotellé alakított New York-i reptéri terminálban? Mindet bemutatjuk a Roadster legfrissebb számában! Ezeken kívül találkozunk a világ egyik legnevesebb dizájnerével, Jaime Hayonnal, bemutatunk hat remek hazai kabinházat és kiderítjük, hol lehet jó vermutot inni Magyarországon. Ezzel még nincs vége, ugyanis elmentünk Provence-ba és kipróbáltuk az új 7-es BMW-t, Svédországban pedog a Toyota RAV4-et. Egy asztalhoz ültettük Péterfy Bori rocksztárt, Gerendai Károly kultmogult, Szabó Simon színészt, Molnár S. Szonja kurátort és Tombor Zoltán fotográfust, és kifaggattuk őket Budapesthez fűződő érzelmeikről. Elmeséljük milyen Marokkó egyik feltörekvő szörfmekkája, Taghazout, és benézünk a főváros új dizájnhoteljébe, a Verno House-ba is. Megszólaltatjuk még Kertész Attila képzőművészt, Sivák Zsófit, a Heves-megyei kocsmák Robert Capáját, és még Puzsér Róbert is tollat ragadott a kedvünkért. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!