Felmerül a kérdés: mi a különbség az öncélú agresszió és a művészeti performansz közt?
A Tate Modern Galleryben történt egy nagyon szomorú eset: egy húszéves spanyol építészhallgató, bizonyos Shakeel Massey többször behúzott Picasso egyik világhírű festményébe, az 1944-ben készült Egy nő mellszobra című képébe, melynek Dora Maal fotóművész volt a modellje.
Az incidens 2019 decemberében történt, a büntetésről a napokban született döntés: a fiút tizennyolc hónap szabadságvesztésre ítélte a bíróság. Az ítélet indoklásában a bíróság kijelentette, hogy
"ez egy ötperces hírnévre tett ostoba kísérlet. Egy éretlen művész akart valamit mondani ezzel – Isten tudja, mit. A cselekedetet semmilyen szinten sem lehet felmenteni, a kiszabott szabadságvesztéssel pedig el akarjuk riasztani az ilyen irányú jövőbeli próbálkozásokat."
Massey ugyanis nem hirtelen felindulásból követte el az akciót: az esetkor a biztonságiak egy hosszú jegyzetet találtak nála, ahol a fiú részletesen leírja, hogy mennyi szabadságvesztésre és milyen pénzbírságra számít. A tettet performanszként definiálta, és a lengyel művészre, Vladimir Umanetsre is részletesen hivatkozik, aki 2012-ben szintén a Tate-ben vandalizált – összegraffitizett – egy ötvenmillió fontot érő Rothko-festményt "művészeti kiáltványnak" nevezve a rongálást.
Jelen esetben a Picasso-festmény értéke húszmillió font, a restaurálási munkálatok pedig cirka négyszázezer font körül jönnek ki, melyre a restaurátorok másfél évet szánnak.
Végül pedig álljon itt a húszmillió és az ötvenmillió fontos kérdés:
Jogos volt a döntés vagy a művészetnek valóban előremutató része az ilyen jellegű, performatív szabadság?
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Artnet)
vandalizmus | rongálás | művészeti kiáltvány | picasso | kép
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!