Felmerül a kérdés: mi a különbség az öncélú agresszió és a művészeti performansz közt?
A Tate Modern Galleryben történt egy nagyon szomorú eset: egy húszéves spanyol építészhallgató, bizonyos Shakeel Massey többször behúzott Picasso egyik világhírű festményébe, az 1944-ben készült Egy nő mellszobra című képébe, melynek Dora Maal fotóművész volt a modellje.
Az incidens 2019 decemberében történt, a büntetésről a napokban született döntés: a fiút tizennyolc hónap szabadságvesztésre ítélte a bíróság. Az ítélet indoklásában a bíróság kijelentette, hogy
“ez egy ötperces hírnévre tett ostoba kísérlet. Egy éretlen művész akart valamit mondani ezzel – Isten tudja, mit. A cselekedetet semmilyen szinten sem lehet felmenteni, a kiszabott szabadságvesztéssel pedig el akarjuk riasztani az ilyen irányú jövőbeli próbálkozásokat.”
Massey ugyanis nem hirtelen felindulásból követte el az akciót: az esetkor a biztonságiak egy hosszú jegyzetet találtak nála, ahol a fiú részletesen leírja, hogy mennyi szabadságvesztésre és milyen pénzbírságra számít. A tettet performanszként definiálta, és a lengyel művészre, Vladimir Umanetsre is részletesen hivatkozik, aki 2012-ben szintén a Tate-ben vandalizált – összegraffitizett – egy ötvenmillió fontot érő Rothko-festményt “művészeti kiáltványnak” nevezve a rongálást.
Jelen esetben a Picasso-festmény értéke húszmillió font, a restaurálási munkálatok pedig cirka négyszázezer font körül jönnek ki, melyre a restaurátorok másfél évet szánnak.
Végül pedig álljon itt a húszmillió és az ötvenmillió fontos kérdés:
Jogos volt a döntés vagy a művészetnek valóban előremutató része az ilyen jellegű, performatív szabadság?
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Artnet)
tate gallery | festmény | kép | börtönbüntetés | vandalizmusEgzotikus ízek, romantikus séták és egy mesebeli kastély – Ajándékötletek Valentin-napra
Ezért vacsoráznak mindig ennyire későn Spanyolországban

Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!