Mivel idén már nagyjából felhőtlenül lehet utazni, az emberek dokumentálási kedve is visszatért: csak az Egyesült Királyságban tízmilliárd darab nyaralási fotót lőttek 2021 legforróbb hónapjaiban. A képszerkesztő Pastbook által frissen készített tanulmány szerint ezeknek a képeknek az ötvenkét százaléka a felhőben várja, hogy újranézzék őket. Ez azt jelenti, hogy a nyaralási emlékeink kevesebb mint felét őrizzük csak meg fizikai formában, a többség az eszközeinken marad.
Miért tartják egyre többen a felhőben a nyaralási képeiket?
Mivel napjainkban az Instagram és a Facebook jelenti a nyaralási fotók és az emlékek megosztásának alapvető módját, a fényképek kinyomtatása egyre ritkábbá vált. A modern technológiának köszönhetően manapság annyi képet készíthetünk, amennyit csak akarunk – rég elmúlt az eldobható fényképezőgépek és a korlátozott adatmennyiség időszaka.
A nyomtatás ráadásul idő- és pénzigényes, a 21. századi életstílushoz sokkal inkább passzol, ha csak visszapörgetjük a telefonra lementett képeket, vagy megnyitjuk valamelyik közösségi médiás profilunkat.
Arról nem beszélve, hogy a fotók nyomtatásának környezetre gyakorolt hatása sem elhanyagolható, sőt: ahogyan haladunk a fenntarthatóság korszaka felé, a nyomtatás már egyáltalán nem tűnik ésszerűnek a posztolással szemben.
A lájkok megváltoztatják az emlékeinkhez köthető érzéseinket?
A lájkok formájában érkező megerősítés a modern értékrendünk része lett, ez pedig még inkább megmagyarázza a nyomtatott fotóktól való eltávolodást.
A Yorki Egyetem szociológusai által végzett kutatás szerint a posztokra kapott kedvelések száma ténylegesen befolyásolja, hogyan idézünk fel bizonyos emlékeket. A tanulmányban vizsgált résztvevők visszajelzést adtak arról, hogy a kedvelések hiánya mennyire befolyásolja a hangulatukat egy olyan, számukra fontos és kedves élményről, amiről a közösségi médiában posztoltak. "Ha csak három lájkot kaptam rá, akkor nem úgy tűnik, hogy az egy fantasztikus nap lett volna. Ez negatívan érint, amikor felidézem az emlékeimet" – mondta egyikük.
Mindez a digitális korunk egyik legkárosabb árnyoldalának mondható. Különösen a fiatalabb generáció tagjaira igaz, hiszen a közösségi média a mindennapi életük alapvetése.
Szóval, ki kellene nyomtatnunk a nyaralási fotóinkat ahelyett, hogy posztolnánk?
Daniel Scheijen, a Pastbook egyik vezetője szerint a kinyomtatott képek jelentős értéket képviselnek. "Az elmúlt évben, amikor a távolságtartással, elszigetelődéssel és bezárkózással szembesültünk, a közösségimédia-fiókjainkat elárasztották a kovászos kenyerekről, maszkokról és távolságtartós sétákról készült felvételek. Idén a nyári vakáció kiemelkedő pillanatait örökítettük meg, vagyis mindannyiunknak lett digitális fotóalbuma az igazi nyárról. A képek kinyomtatásával viszont örökre megőrizhető emlékeket alkothatunk, hiszen a digitális tartalmak technikai hibák, hackelés vagy tárolási problémák miatt magukban hordozzák az elvesztés kockázatát."
Scheijen szerint tehát itt az ideje újra felfedezni a kezünkben fogható fotó mára már nosztalgikussá váló érzését – szemben azzal a nyomással, mely szerint csak az online térbe kitett emlékek válnak elfogadottá.
Egyre több helyen futunk bele abba a kifejezésbe, hogy Insta-kompatibilis. Nagyon nem kell fejet vakarni, hogy megfejtsük a jelentését, az viszont egyszerűen hátborzongató, hogy ez alapján készítenek rangsorokat. Szükség van rájuk? Tényleg használjuk az Instát, ha utazási helyszíneket keresünk? Hagyjuk meg magunknak a kevésbé direkt és erőszakos felfedezési élményt, vagy kajtassunk a menő listák után?
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images, Pixabay, Unsplash)
online | facebook | felhő | képek | instagram
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!