Mivel idén már nagyjából felhőtlenül lehet utazni, az emberek dokumentálási kedve is visszatért: csak az Egyesült Királyságban tízmilliárd darab nyaralási fotót lőttek 2021 legforróbb hónapjaiban. A képszerkesztő Pastbook által frissen készített tanulmány szerint ezeknek a képeknek az ötvenkét százaléka a felhőben várja, hogy újranézzék őket. Ez azt jelenti, hogy a nyaralási emlékeink kevesebb mint felét őrizzük csak meg fizikai formában, a többség az eszközeinken marad.
Miért tartják egyre többen a felhőben a nyaralási képeiket?
Mivel napjainkban az Instagram és a Facebook jelenti a nyaralási fotók és az emlékek megosztásának alapvető módját, a fényképek kinyomtatása egyre ritkábbá vált. A modern technológiának köszönhetően manapság annyi képet készíthetünk, amennyit csak akarunk – rég elmúlt az eldobható fényképezőgépek és a korlátozott adatmennyiség időszaka.
A nyomtatás ráadásul idő- és pénzigényes, a 21. századi életstílushoz sokkal inkább passzol, ha csak visszapörgetjük a telefonra lementett képeket, vagy megnyitjuk valamelyik közösségi médiás profilunkat.
Arról nem beszélve, hogy a fotók nyomtatásának környezetre gyakorolt hatása sem elhanyagolható, sőt: ahogyan haladunk a fenntarthatóság korszaka felé, a nyomtatás már egyáltalán nem tűnik ésszerűnek a posztolással szemben.
A lájkok megváltoztatják az emlékeinkhez köthető érzéseinket?
A lájkok formájában érkező megerősítés a modern értékrendünk része lett, ez pedig még inkább megmagyarázza a nyomtatott fotóktól való eltávolodást.
A Yorki Egyetem szociológusai által végzett kutatás szerint a posztokra kapott kedvelések száma ténylegesen befolyásolja, hogyan idézünk fel bizonyos emlékeket. A tanulmányban vizsgált résztvevők visszajelzést adtak arról, hogy a kedvelések hiánya mennyire befolyásolja a hangulatukat egy olyan, számukra fontos és kedves élményről, amiről a közösségi médiában posztoltak. "Ha csak három lájkot kaptam rá, akkor nem úgy tűnik, hogy az egy fantasztikus nap lett volna. Ez negatívan érint, amikor felidézem az emlékeimet" – mondta egyikük.
Mindez a digitális korunk egyik legkárosabb árnyoldalának mondható. Különösen a fiatalabb generáció tagjaira igaz, hiszen a közösségi média a mindennapi életük alapvetése.
Szóval, ki kellene nyomtatnunk a nyaralási fotóinkat ahelyett, hogy posztolnánk?
Daniel Scheijen, a Pastbook egyik vezetője szerint a kinyomtatott képek jelentős értéket képviselnek. "Az elmúlt évben, amikor a távolságtartással, elszigetelődéssel és bezárkózással szembesültünk, a közösségimédia-fiókjainkat elárasztották a kovászos kenyerekről, maszkokról és távolságtartós sétákról készült felvételek. Idén a nyári vakáció kiemelkedő pillanatait örökítettük meg, vagyis mindannyiunknak lett digitális fotóalbuma az igazi nyárról. A képek kinyomtatásával viszont örökre megőrizhető emlékeket alkothatunk, hiszen a digitális tartalmak technikai hibák, hackelés vagy tárolási problémák miatt magukban hordozzák az elvesztés kockázatát."
Scheijen szerint tehát itt az ideje újra felfedezni a kezünkben fogható fotó mára már nosztalgikussá váló érzését – szemben azzal a nyomással, mely szerint csak az online térbe kitett emlékek válnak elfogadottá.
Egyre több helyen futunk bele abba a kifejezésbe, hogy Insta-kompatibilis. Nagyon nem kell fejet vakarni, hogy megfejtsük a jelentését, az viszont egyszerűen hátborzongató, hogy ez alapján készítenek rangsorokat. Szükség van rájuk? Tényleg használjuk az Instát, ha utazási helyszíneket keresünk? Hagyjuk meg magunknak a kevésbé direkt és erőszakos felfedezési élményt, vagy kajtassunk a menő listák után?
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images, Pixabay, Unsplash)
instagram | nagy sztori | közösségi média | nyaralás | facebook | képek
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!