Már ötven éves Párizs egyetlen felhőkarcolója, és a franciák még mindig utálják

A 19. századi építészet által dominált városban a Montparnasse-torony sötét, üvegből és acélból készült dizájnja mindig is úgy néz ki, mint egy hatszázkilencven méteres hüvelykujj.

Amikor 1973-ban elkészült, a párizsi Montparnasse-torony Franciaország legmagasabb épülete volt. A Metropolis Magazine-ban pontosan ezért is szidták,

ormótlannak tartották és általános vélekedés volt, hogy nem illik a város látképébe.

Ahogy Franciaország a második világháború után újjáépült, a városvezetők Montparnasse-t a nyomornegyedből nyüzsgő üzleti negyeddé akarták átalakítani. Ennek lett volna központja az Eugène Beaudouin, Urbain Cassan és Louis Hoym de Marien által tervezett ötvenkilenc emeletes felhőkarcoló.

Georges Pompidou francia elnök 1969-ben jóváhagyta a terveket, aminek szinte azonnal neki is láttak. A projekt négy évvel később fejeződött be. A végeredmény azonban meglehetősen vitatott lett. A 19. századi, hatemeletes, kőből készült bérházak által meghatározott városban

az üveg-acél monolit úgy tűnt ki, mint egy hatszázkilencven méteres hüvelykujj.

A következmény pedig nem maradt el. Mindössze négy évvel a Tour Montparnasse befejezése után, Párizs megtiltotta a hét emeletnél magasabb épületek felhúzását a városközpontban, és magassági korlátozást vezetett be a külterületekre is.

Nem ez volt az első építmény, ami ellenérzést váltott ki a párizsiakból. Kezdetben hasonlóképpen nem rajongtak az Eiffel-toronyért, a Louvre piramisáért vagy éppen a Pompidou központért. Míg azonban ezek esetében a lakosság megenyhült, a Montparnasse-tornyot még most is utálják. 2014-ben Nathalie Kosciusko-Morizet polgármesterjelölt „városi katasztrófának” nevezte, és

egyenesen a lebontását javasolta.

Természetesen nem mindenki irtózik a hatalmas épülettől: Alain Robert, francia sziklamászó és városi hegymászó kétszer is megmászta, 1995-ben és 2015-ben.

Az évek során számos magas rangú bérlője volt a toronynak, köztük François Mitterrand francia politikussal, Jacques Chirac és Emmanuel Macron elnökökkel. A tetőteraszát pedig elözönlik a turisták, hogy a Fény városára nyíló páratlan kilátásban gyönyörködjenek. A sztárépítész, Daniel Libeskind is az épület védelmére kelt és az általa képviselt ötletet és kreativitást méltatta. A The New York Times magazinnak írt 2017-es cikkében úgy fogalmazott:

talán a Tour Montparnasse nem egy zseniális alkotás, de azt jeleníti meg, milyennek kell lennie a jövő városának.

A sötét felhők az utóbbi időben fokozódtak a torony körül, bezárták annak teraszát és megépítésének ötvenedik évfordulóját sem ünnepelték meg hivatalosan. A Tour Montparnasse-saga pedig még messze nem ért véget. 2017-ben a Nouvelle AOM névre hallgató, három francia cégből álló konzorcium újratervezte a külsejét és

a tervek szerint a 2024-es nyári olimpiára el is készül majd.

A csokoládébarna kolosszust átlátszó üvegtoronnyá változtatják, amelyik képes lesz arra, hogy a 21. századi energiaforradalom ikonjává válhasson. Ezt energiahatékony fejlesztésekkel, függőkertekkel, tetőtéri üvegházzal és fotovoltaikus panelekkel kívánják megvalósítani.

(Forrás: Architectual Digest, fotók: Getty)

montparnasse-torony | felhőkarcoló | párizs | nagy sztori | torony

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom