Mi a közös egy autóstopposban, egy földönkívüli párban, egy nyolcvanon túli asszonytrióban és egy magányosan utazó lányban? Mindannyian olyan történetek főszereplői, amelyeket egy új autómodell, a Peugeot 3008-as inspirált. Mesék, amelyek új perspektívát nyitnak, és amelyeket képekben mond el nekünk négy nemzetközileg elismert, a MOME-végzett fotográfus.
A francia autómárka a YellowKorner nemzetközi fotóprojektjének a mintájára egy meghívásos pályázat keretében fiatal fotográfusokat kért fel, hogy dolgozzanak ki vizuális koncepciókat. Nem először dolgoznak együtt művészekkel: a magyar projektadaptációban azonban egy fotóügynökség helyett egy művészeti egyetem, a MOME kapott lehetőséget.
„Ritkák az olyan kampányok, amikor a fotográfus szabad kezet kap, és olyan képeket készíthet, amelyek nemcsak a portfóliójába illeszkednek, de társadalmi kérdéseket is tematizálhatnak. Ez a projekt most ilyen, itt az alkotói és az alkalmazott világ összeért, az elkészült sorozatok pedig mind az alkotók személyes stílusát képviselik” – fogalmazott a kurátor, Szombat Éva, a MOME Fotográfia szak oktatója.
A pályázatra készült munkák az „Allure” – vagyis a vonzerő és a csábítás – témakörét dolgozzák fel, ugyanakkor a márka értékeit is tükrözik. A négy nyertes fotóművész munkáját szakmai zsűri választotta ki, melynek Szombat Éva mellett Kudász Gábor Arion MA-szak-vezető, egyetemi docens, Szalontai Ábel egyetemi tanár, Tombor Zoltán fotográfus, Bálint Zsófia, a Peugeot márkaigazgatója, valamint Liptay Gabriella kommunikációs szakértő, mentor voltak a tagjai.
S hogy milyen inspirációkat ébreszthet egy új modell, milyen történetek lapulnak egy új autó ülésein?
A MOME-n tavaly végzett Legát Franciska alkotása egy szürreális bolygóközi utazást idéz meg, amelyben izgatott földönkívüliek szemén keresztül mutatja be az autót. Mint mondja, fontos számára egyfajta humor közvetítése is, és amikor először meglátta a Peugeot 3008 futurisztikus idomait, hamar körvonalazódott benne a vízparti nyaralásra induló marslakók témája. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy először kellett egy fotózás összes alkotóelemét kézben tartania. „Ijesztő volt a felelősség súlya, ugyanakkor óriási volt a sikerélmény is a végén” – foglalta össze.
Rédling Hanna szinte tabudöngető képei az idő múlásáról és az életöröm megőrzéséről szólnak. Sorozatának szereplői a nyolcvanöt éves nagymamája és annak barátnői, akik a képeken a naplementében piknikeznek, ezzel is közvetítve az élmények, a szépség és a női test összefüggéseinek egy pozitív, inkluzív felfogását.
„Az ő életszeretetükből, vitalitásukból, eleganciájukból és barátságukból inspirálódva alkottam fiktív jeleneteket, majd ezekben a megrendezett helyzetekben fényképeztem őket, a naplemente kezdetétől a sötétedés végéig” – avatott be háttértörténetébe a MOME mesterképzésén 2020-ban diplomát szerzett fotográfus.
Tar Ágnes, aki gyermekkorában sok időt töltött egy Peugeot 206-os hátsó ülésén, most bemutatott kísérletező fotóiban a kézi roncsolást és a szkennelést kombinálta. Melankolikus képein egy lány utazik egyedül, aki élvezi a függetlenséget, és akinek az érkezés egyfajta felszabadulást jelent.
A MOME-n 2022-ben diplomázott, ma szabadúszó fotográfusként dolgozó művész pontosan látja, mekkora lehetőséget jelent a fiatal pályakezdők számára egy ilyen kezdeményezés.
„A projekt egyik fontos tanulsága volt számomra, hogy a kevesebb néha több, nem kell mindig grandiózus megoldásokra törekedni.”
A stoppolás közösségi élményét helyezte a középpontba Máté Balázs, a MOME oktatója és harmadéves doktori hallgatója. A hitelesség kedvéért nem modellekkel dolgozott, hanem utazás közben kért fel idegeneket, azaz tulajdonképpen megfordította a stoppolás folyamatát, az emberek pedig váratlanul pozitívan álltak hozzá és a feladathoz.
„Az autózáshoz kötődő, legkedvesebb emlékeim nem a vezetésről, hanem az autóstoppolásról szólnak. Ez kölcsönös bizalmi kapcsolatot feltételez az autós és utasa részéről egyaránt. Az autóút ismeretlen emberek között teremt kapcsolatot, és adja meg nekik a kitárulkozás lehetőségét” – mesélt fotósorozatáról Máté.
„Öröm számunkra, hogy tehetséges fiatal fotósoknak adhattunk lehetőséget egyedi művészeti alkotások megvalósítására” – mondta Bálint Zsófia, a márka hazai igazgatója, és hozzátette, hogy a Peugeot magyarországi jelenlétének harminc éve alatt most először nyílt lehetőség arra, hogy ilyen jellegű művészeti projektben vegyenek részt.
(Fotósok: Tar Ágnes, Máté Balázs, Rédling Hanna, Legát Franciska. A képek a Peugot és a MOME együttműködésének keretén belül készültek.)
fotó | MOME | kollaboráció | peugeot
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!