A légiközlekedés a világjárvány okozta gazdasági válság egyik legkomolyabb áldozata volt, ami a körülmények ismeretében aligha lehetne meglepő: mi szükségünk lett volna légitársaságokra akkor, amikor a lakásból sem nagyon tehettük ki a lábunkat? A helyzet azonban hónapról hónapra javul, annak ellenére, hogy a világ különböző országai teljesen eltérő ütemben haladnak a nyitás felé. Radó Andrással, a Wizz Air szenior vállalati kommunikációs menedzserével beszéltünk a repülés jelenéről és jövőjéről, Abu Dhabi fontosságáról, és arról, hogy miért jelenthet új fejezetet az egységes európai uniós vakcinaigazolás bevezetése.
– Mindenki előtt ismert, hogy az elmúlt másfél év a légitársaságok számára is brutális károkat okozott, de beszéljünk inkább a jelenről. Hogyan viszonyul a Wizz Air a jelenlegi állapotokhoz, amelyek szinte országonként eltérők? Például amíg itthon szinte minden korlátozást eltöröltek, más országokban sokkal szigorúbb szabályok vannak érvényben. Az úgynevezett keleti oltásokat sok országban nem fogadják el, éppen csak életbe lépett az egységes uniós vakcinaútlevél, hirtelen és szinte követhetetlen logika mentén változnak a szabályok, és így tovább. Milyen szembesülni ezzel a helyzettel és miben látnák a megoldást?
– Nem könnyű ez a helyzet – kezd bele Radó András. – Mi régóta lobbiztunk azért, hogy legyen valami egységes szabályozás – legalább az unión belül. Teljesen változó volt a környezet, ráadásul a különböző országok különböző szabályai gyakran változtak és sokszor nagyon rövid határidővel. Angliában például jelzőlámpa-rendszer van érvényben, piros, sárga és zöld színbe soroltak országokat az ottani járványhelyzet súlyosságától függően. Tenerife sokáig zöld volt, aztán egyszer csak egy csütörtöki napon bejelentették, hogy szombattól már piros zónába tartozik, és aki onnan jön haza, annak karanténba kell vonulnia. Nyilván rengeteg angol vasárnapra időzítette a hazatérését, így több tízezer ember ráfaragott. Velem történt meg, hogy annak ellenére kellett PCR tesztet csináltatnom egy német reptéren, hogy csak átsétáltam a terminál egyik kapujától a másikig. Olaszországban nemrég akkora bürokrácia kellett a beutazáshoz, amilyenre még nem volt példa. A nem egységes szabályozás, ez a végtelenül változó mátrix hatalmas terheket rótt ránk.
A július elsején bevezetett, uniós digitális COVID igazolvány nevű új uniós rendszerrel remélhetőleg könnyebb lesz a helyzet.
A sajtóban, és más csatornákon is igyekeztünk lobbizni. Nyilán nem egyedül tettük ezt, minden légitársaságnak érdeke, hogy a repülés, az utazás könnyebbé váljon.
– Mik voltak az elmúlt időszak legkomolyabb sikerei a Wizz Air számára?
– A Wizz Air szerintem ebben a helyzetben tudta megmutatni, hogy mennyire agilis szervezet. Olyan sebességgel születtek a döntések és mentünk előre, amit nagy élmény volt belülről átélni. Beléptünk az olasz és a norvég belföldi piacra, 17 új bázist nyitottunk, több, mint 300 új utat építettünk be a rendszerbe. Amikor tavaly mi már új bázisokat nyitottunk, akkor sokan még fel sem ébredtek. Amikor ömlenek az utasok, akkor könnyű légitársaságot csinálni, de ilyen helyzetben derül ki, ki mennyire erős. Sok lehetőséget nyitott meg az elmúlt időszak, ami egyébként valószínűleg nem nyílt volna meg a Wizz Air előtt. Mi mindig is a válság utánra készültünk, hogy amikor eldördül a startpisztoly, akkor legyenek új repülőgépeink, legyen kapacitásunk, tudjunk repülni.
– Mik a középtávú – mondjuk az idei és a jövő évre szóló – tervek a Wizz Air számára? Lehet-e tervezni egy olyan bizonytalan időszakban, mint a mostani? Számolnak-e azzal, hogy a világ bizonyos pontjain feltűnő delta variáns ismét komoly lezárásokat eredményezhet?
– Nehéz jósolni, hogy mi lesz – akár Magyarországon, akár a másik 47 piacunkon. Annyi bizonyos, hogy a nyárra feltoljuk a kapacitásunkat 80% fölé. A szezon csak most fog berobbanni, úgyhogy felkészülünk. A kapacitásainkat flexibilisen tudjuk mozgatni, ha pedig ősszel-télen változik és esetleg rosszabb lesz a helyzet, akkor gyorsan tudunk reagálni rá.
– Hosszabb távon – másfél évnyi pandémiával a hátunk mögött – milyennek látják a repülés jövőjét? Lesznek gyökeres változások az iparágon belül? Ha igen, mik? Még hosszú évekig velünk maradnak a reptéri PCR tesztek és a maszkok? Mit várhatunk a jövőtől? Lesz még élvezetes élmény a repülés? Mert sokan érezzük úgy, hogy egyre kevésbé az...
– 2001 után is sokan gondolták azt, hogy a repülésnek vége, aztán mégsem lett így. Mi reméljük, hogy a járvány után nem maradnak bent a rendszerben olyan intézkedések, amik továbbra is bonyolítják majd az üzemeltetést. Hiszek abban, hogy vissza fog állni a repülés iránti kedv. Eddig is voltak vírusok, lesznek is, influenzaszezon is mindig volt, a repülés mégsem állt. le. Az kérdés, hogy egyes légitársaságok milyen sebességgel fognak visszaállni a normális kerékvágásba. Mi szerintem jól állunk, jelenleg 50 %-kal több bázisunk van, mint tavaly márciusban. Repülőgépeink átlagéletkora jelenleg alig 5,5 év, ami Európa egyik legfiatalabb flottájának számít.
Így nemcsak szebb gépeken utaznak az utasaink, de az üzemeltetési költségeink is sokkal alacsonyabbak, mint a versenytársainké.
– Sokfelé nézelődünk. Kb. 1000 útvonalunk van az egész rendszerben, és további nagyjából párszáz lehetőségen gondolkodunk. Abu Dhabi még nagyon sok lehetőséget tartogat számunkra. 2023-ban érkeznek meg a A321neo XLR-ek – extra long range –, amelyeknek a jelenlegi repülőgépeinknél nagyobb hatótávolságuk van. Ezeknek köszönhetően Abu Dhabiból öt milliárd embert fogunk elérni. Így lesznek majd új útvonalaink, illetve a mostani hálózatunkban meglévő távolabbi pontokat is össze tudjuk majd kötni. El tudunk majd repülni Kutaisziból-Tenerifére vagy egy Londonból-Abu Dhabiba is.
– Sokan gondolkozunk azon, hogy merre utazzunk a nyáron, de a sok bizonytalanság, és állandóan változó körülmények miatt óvatosak vagyunk. Ön szerint jelenleg melyek azok a Wizz Air térképén is szereplő desztinációk, amelyek a legbiztonságosabbak és legkényelmesebbek?
– Norvégia szerintem jó lesz, mert hamarosan be lehet menni komolyabb macera nélkül bárhonnan. Spanyolország is tökéletes úti cél – én is megyek oda nemsokára. Mai tudásommal Görögországot, Olaszországot és Ciprust is merem ajánlani. Az unión belül az uniós digitális COVID igazolvánnyal-, negatív PCR teszttel, vagy bizonyítottan felgyógyult fertőzöttként ki fog nyílni egy nagy ajtó és július 1-től nagyon könnyű és egyszerű lesz utazni. Amúgy a közhiedelemmel ellentétben repülni biztonságos. A fedélzeten gyakrabban cseréljük a levegőt, mint egy intenzív osztályon. A gépeken fentről lefelé áramlik a levegő, HEPA-szűrőkkel megszűrjük, mindenki maszkban utazik, a megfertőződés esélye minimális. Mi nem tudunk olyan utasról, aki a fedélzetünkön fertőződött meg, pedig több, mint 10 millió utast szállítottunk tavaly.
(Fotó: Wizz Air)
repülés | légitársaság | wizz air | szablyoszás | green pass
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!