Az amszterdami Rijksmuseumban található Rembrandt-festményt mesterséges intelligencia segítségével állították helyre eredeti állapotába.
– Rembrandt szebben csinálta volna, de ez nagyon közel van a tökéleteshez – mondta Taco Dibbits múzeumigazgató a híres művész Éjjeli őrjárat című festményének felújításával kapcsolatban, melynek során a festmény bal széléhez adtak hozzá egy vászoncsíkot, helyreállítva a mű eredeti állapotát.
Mint ismert, a festmény bal oldalából egy szakaszt hetven évvel azután vágtak le, hogy Rembrandt 1642-ben befejezte a műalkotást. Úgy tudni, a festményt azért csonkították meg, mert egy alkalommal költözése során egyszerűen nem fért el a falon, ahová szánták. Azt ugyanakkor nem lehet tudni, hogy ki vágott le egy csíkot a remekműből. A beavatkozás eredményeképp azonban megváltozott a festmény fókuszpontja, így a középpontba Frans Banninck Cocq kapitány és Willem van Ruytenburch hadnagy került.
Rembrandt ugyanakkor egyedülállóan képviselte azt a szemléletet, hogy az alkotások fókuszpontja a festmény mértani középpontján kívülre essen.
A művészettörténészek számára nem voltak ismeretek a festmény eredeti arányai, köszönhetően az azzal egyidőben készült másolatoknak, amelyeket Gerrit Lundens holland festőnek tulajdonítottak. A mostani helyreállítási munkák eredményeként ismét megváltozott a festmény dinamikája és ahogy Dibbits fogalmazott egy nyilatkozatában, megtanította a műkedvelőknek azt is, hogy Rembrandt sosem azt csinálta, amit elvártak volna tőle.
A helyreállítási folyamat csaknem két évvel ezelőtt kezdődött, még azelőtt, hogy a világjárvány következtében a múzeumok bezárni kényszerültek. A kutatók a restaurációs munka során csúcstechnológiás szkennereket és röntgensugarakat használtak, de bevetették a mesterséges intelligenciát is, amelynek megtanították Rembrandt technikáit az általa preferált színektől az ecsetvonásainak stílusáig.
Illatokkal párosítja a művészetet a hágai Mauritshuis múzeumban nyílt kiállítás, hogy a látogatók jobban megértsék a műveket, és elmerüljenek bennük. A Smell the Art: Fleeting-Scents in Colour című tárlaton az összesen ötven, 17. századból származó holland festmény mellett egy-egy illatadagoló áll, melyek egy pedál lenyomásával illatos levegőt fújnak ki.
(Fotó: Remko De Waal)
mesterséges intelligencia | festmény | művészet | rembrandt
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!