Close
Minden autósnak végig kell mennie egyszer a benzines El Caminón – Stelvio-hágó

Minden autósnak végig kell mennie egyszer a benzines El Caminón – Stelvio-hágó

Ha létezik királya a hágóknak (és most ne a romániai falura gondoljunk), akkor az Olaszországban fekvő Stelvio az esélyesek nyugalmával pályázhat erre a megtisztelő címre. A 2758 méter magasban elterülő Passo dello Stelvio Európa egyik leghíresebb és legmagasabb hágója. A több tucat hajtűkanyarból álló, szemkápráztató panorámát kínáló útvonalán minden autósnak életében legalább egyszer végig kell tekernie a kormányt.

Utóbbi mozdulatsort szó szerint értse az, akinek a bakancslistáján eddig még nem szerepelt a Bormio és Trafoi-völgy közti SS38-as etap, de szeretné kipipálni az ezernyi váltást, gázadást és fékezést igénylő, néhol elképesztően nehéz utakon haladó hegyi szerpentint.

Az ajánlat összesen hetvenöt keskeny és szűk kanyart tartalmazó szenvedést kínál, melyekből az északkeleti oldalon található negyvennyolc tényleg próbára teszi a vezető (no meg járműve) képességeit és türelmét.

Persze mindenért kárpótol a már megénekelt, tényleg döbbenetes kilátás, az alpesi levegő frissességének illata, az élénkzöld növényzet, és a tehenek nyakában lógó kolompok csengése, melyekkel együtt egy képzeletbeli tejcsokoládé-reklámfilm forgatási helyszínén találja magát a világ egyik legmacerásabb útját bevállaló sofőr.

A németül Stilfser Jochnak nevezett szakaszt a Habsburgok parancsára kezdték el építeni 1820-ban az itáliai Carlo Donegani tervei alapján, hogy összekötést teremtsenek Lombardia és Tirol között. Donegani tökéletes munkát végzett: az öt év alatt felhúzott, 1825-ben megnyitott, negyvenkilenc kilométeres útért az Osztrák Birodalom Lovagja címmel tüntették ki. Az első világháború okozta pusztításokat megúszta kisebb-nagyobb felületi sérülésekkel, így napjainkban gyakorlatilag eredeti állapotában és vonalvezetésében látható.

Rögtön az odaúton maximális figyelemre és fegyelemre van szüksége az autósnak, mert még el sem érte a hágó bejáratát, már útközben tucatnyi látnivaló próbálja elcsábítani a tekintetét – különösen óvatosnak kell lenni ebből a szempontból a festői Livigno tó melletti tíz kilométeres szakaszon. A Tirol és Bormio között elhelyezkedő hágót az olasz–svájci határon, Sondrio megyében találjuk, hetvenöt kilométerre Bolzanótól. A felette lévő csúcsot a Három Nyelv Csúcsának nevezik, ott találkozik az olasz, a német és a retoromán nyelv.

Maga a hágóexpedíció a Ponte di Stelvio nevű hídtól indul, és több hangulatos településen átvezetve kezdetben viszonylag enyhébben kanyarog.

A vezetési tudást próbára tévő részhez érve alaposan észnél kell lennünk, mert felfestett felezővonal nincs, cserében az emelkedőn szembejövő, biciklisekkel nehezített forgalomra igen rossz a rálátás.

Olaszország legmagasabb, egyben Európa második legmagasabb aszfaltozott, gépjárművel járható közúti hágója átlagosan 7,4% emelkedésű, ami összességében elég félelmetes statisztikai adat, ha arra gondolunk, hogy az Egyesült Államokban ez a szám nem kúszhat hat százalék fölé.

Az egyébként népszerű sícentrumként is nyilvántartott Stelvio a gépiesített kalandorok mellett a bringások és a hegymászók kedvelt célpontja is, továbbá írók és képzőművészek inspirációját jelenti, a híres kerékpáros körverseny, a Giro d’Italia mezőnye pedig minden esztendőben elhalad arrafelé.

A hegyi utak mindig is az élményautózás toplistájának dobogóján tülekedtek. A mérnöki bravúrt és a természet csodáját ötvöző Stelviónál nagyobb kihívást jelentő feladatot pedig aligha találunk Európában, nem véletlenül nevezte a népszerű brit tévéműsor, a Top Gear a Föld legélvezetesebb autós útjának. Igazi spirituális élményt élhet meg a túrát egyedül bevállaló utazó, hiszen a szédítő panorámát nyújtó, a vezetési képesség határát feszegető hágó meghódítása felér egy benzines El Caminóval.

(Fotók: AFP)

FOLYTASD EZZEL
Kiderült, hogy nem csak jó levegőt, de valódi pénzt is termelnek a városi fák
Nagyon jól jött a vénasszonyok nyara a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom