Felfedeztük Toszkána útikönyvekből kimaradt részeit

Kétféle ember van: aki már járt Toszkánában, és aki még csak tervezi. Egy biztos, Toszkána a tökéletesen bakancslistás úticél, ahova az első látogatás után garantáltan visszavágyunk. Gyönyörű, szőlővel borított lankák, vörös téglából épült városok, magasba törő tornyok, lépten-nyomon tetten érhető történelem, bor, olasz kulinária és giccsel itatott naplemente. Mindez és ennél több Toszkána, ahol néhány kihagyhatatlan város mellett még számos izgalmas látnivaló megbújik.

Firenze csodás történelmi belvárosát már korábban felfedeztük, ahogy a pisai ferde torony is kész volt ránk dőlni már párszor, úgyhogy fogtuk a bakancsot és a slusszkulcsot, és Toszkána autenktikusabb, kevésbé turistahajhász részei felé vettük az irányt. Mit ne mondjunk, jó volt most újra elővenni néhány képet, na meg a sok-sok emléket.

Certaldo – a két részre osztott város

Certaldo talán az egyik legjobb választás, ha bemelegítésre vágyunk Toszkána felfedezése előtt. Ha vonattal érkezünk, mindenképpen térjünk be az állomáson található Jam caféba, ahol reggel friss péksüteménnyel, délben ebéddel, és persze egész nap hamisítatlan olasz kávéval várnak.

A dombon magasodó kis városka két részre oszlik: a lenti modern negyedet (Certaldo Bassa) egy sikló köti össze a tipikus toszkán vörös téglából épült, fenti óvárossal (Certaldo Alta). A modern részen sétálva boltok, kávézók és a mediterrán ráérős ritmusnak megfelelően dél körül nyíló piac várnak, ahonnan a sikló helyett akár tehetünk is egy sétát felfelé a macskaköves emelkedőn, hogy végül a régi kapukon áthaladva belépjünk az óváros kacskaringós, szűk utcái közé.

Certaldo egyébként Boccaccio szülővárosa, így az óvárosban folyton az ő nevébe botlunk – többek között a minden ősszel megrendezett Boccaccesca gasztronómiai fesztivál neve is előtte tiszteleg. Ha még a szieszta előtt ebédelnénk is valamit, a nápolyi házaspár által vezetett Come a casa tua tökéletes választás egy kiadós és házias olasz tésztára és tiramisura.

San Gimignano – a „tornyok városa”

San Gimignano Toszkána alfája és ómegája, talán a leglenyűgözőbb az összes város közül – bár ezt azért nem merjük teljes bizonyossággal kijelenteni. Ahogy sok más város a régióban, San Gimignano is egy dombról tör a magasba vörös tornyaival, melyeknek köszönhetően ki is érdemelte a tornyok városa becenevet. A magas fallal körbevett középkori városrészbe lépve céltalanul sétálva és néha-néha elveszve szívhatjuk magunkba leginkább a város különleges hangulatát – és a magasból nyíló gyönyörű kilátást a toszkán lankákra. A Zeffirelli-rajongók pedig felfedezhetik a Tea Mussolinivel forgatási helyszíneit.

Ha megéheznénk útközben – és valljuk be, meg szoktunk –, akkor nehéz lenne mellé lőni a környéken, de az Osteria del Carcerét egyenesen vétek kihagyni – ugyanis a hús minőségét Olaszország egyik leghíresebb hentese, Dario Cecchini garantálja.

Ezek után már csak hab a tortán a többszörösen a világ legjobb fagylaltjával kitüntetett Sergio Dondoli fagyizója (Gelateria Dondoli) a Piazza della Cisternán, amiért tényleg megéri akár fél órát is sorban állni.

Siena – az ínyencek régiója

Siena a toszkán régió talán legismertebb tartománya, és egyben a tartomány történelmi városa is – nem véletlen szerepel központja az UNESCO Világörökségi Listáján. De Siena számos közkedvelt toszkán édesség őshazája: innen származik például az aszalt gyümölcsökből, mézből és magvakból álló fűszeres panforte, a cavallucci és ricciarelli keksz, valamint a toszkán fenyőmagtorta is. De hogy ne csak az édesszájúak érezzenek ellenállhatatlan vágyat Siena felfedezésére, a tartományában számos termelőtől beszerezhetjük például az autentikus pecorino sajtot is, ami a helyiek legjobb borával, a Chianti Colli Senesivel pazar párosítás.

Akkor sem fogunk csalódni, ha csak Siena városába látogatunk el: a gyönyörű középkori város óriási, kör alakú főterén, a Piazza del Campon (azaz a mezőn) üldögélve mindent magunkba szívhatunk, amiről Toszkána szól, innen felsétálva a város legfelső pontjára pedig megcsodálhatjuk a Santa Maria Assunta katedrális monumentális, fekete-fehér épületét.

Colle di Val d’Elsa – középkori város 21. századi csavarral

A különös nevű városka mellett valószínűleg sokan csak elhaladnak, aki azonban teheti, egy-két órát töltsön el itt. A város felépítését tekintve Certaldóhoz hasonló: lent található a modern városrész, míg a domb tetején az óváros vöröslik. Colle di Val d’Elsában az élet nagy része a dombon zajlik: a középkori épületek ma irodáknak, hoteleknek és iskoláknak adnak otthont.

A két részt pedig meglepő módon egy szupermodern üveglift köti össze, amely másodpercek alatt felrepít mindenkit a középkori városrészbe.

Lucca – a száz templom városa

A reneszánsz kori városfalakkal körbeölelt Lucca Puccini szülővárosa és egy igazi ékszerdoboz a régióban. A szűk utcákat követve kilyukadhatunk a római korban színházként működő, és annak formáját ma is őrző ovális téren, a Piazza dell’Anfiteatron, végigsétálhatunk a négy kilométeres városfal mentén, ahonnan belátjuk az egész várost, de a számos fafajtát felvonultató, zöldellő botanikus kertet sem érdemes kihagyni. A legjobb, hogy biciklik városának is becézett Luccában szinte minden sarkon bérelhetünk egy bringát, hogy azzal fedezzük fel a várost.

De, hogy a lényegről se feledkezzünk meg: Lucca konyhája Toszkánán belül az egyik legjobb.

A tojásban gazdag tésztaspecialitás, a tortelli lucchese mellett a zupa di farro, a nyúlhús mindenféle formában, és a sós tőkehal mind helyi specialitások.

A toszkán tengerpart

Akármilyen évszakban is menjünk Toszkánába, a tengerparthoz mindig érdemes ellátogatni. A nagyobb tengerparti városok helyett vagy mellett érdemes megállni a kisebb települések valamelyikén (például Cecinában): egy séta a pálmafákkal és nyári villákkal övezett sétányon, vagy egy igazi olasz fekete a homokos tengerparton minden levezetett kilométerért kárpótol. Ha mégis egy nagyobb tengerparti városra vágyunk, vegyük az utunk Livorno felé, ahol a főúton, közvetlenül a tenger felett magasodó sziklákon egy kis várra hasonlító luxusvillára is rábukkanhatunk – itt legalább egy fotó erejéig érdemes megállni.

Toszkánába pár napra menni nem érdemes – legalább egy hetet szánjunk rá. Vagy inkább kettőt, hogy minden ízét kiélvezhessük.

(Fotók: a szerző, Unsplash, Flickr)