Szűk szerpentinek, gyakori vízátfolyások, változó minőségű aszfalt, alkalmankénti lavinaveszély és persze az elmaradhatatlan csodás látvány jellemzi Románia és Európa egyik leghíresebb autósturista-mágnesét, a Transzfogarasi utat. Az Erdélyt Havasalfölddel összekapcsoló kilencven kilométer hosszú szakaszt a világ legjobb autóútjának nevezte a mérvadó Top Gear című műsor. Nem véletlenül.
Fontos szállítási útvonalként 1970-ben kezdték el építeni Nicolae Ceaușescu parancsára, a munkálatok közben a nem hivatalos adatok szerint több száz dolgozó katona vesztette életét. A négy évig épült út kialakításhoz nem kevesebb mint 6520 tonna dinamitot használtak fel. A megnyitó ceremónián 1974 szeptemberében maga az államfő vágta át a szalagot, az 1989-es forradalomig Ceaușescu neve is benne foglaltatott az út nevében.
Még mielőtt bepakolnánk a kocsiba több napi hideg élelmet meg a váltásruhát, és telibe nyomnánk a gázfröccsöt, nem árt tudni, hogy a hágó magasabban fekvő része csak júniustól októberig fogadja a kalandkeresőket.
Amennyiben a déli oldalról kezdjük a túrát, erdős szurdokokon át haladva először a 166 méteres Vidraru-gáttal ismerkedhetünk meg közelebbről, illetve a mögötte elterülő felduzzasztott tóval, melyre egy toronyból is ráláthatunk. A gátat magunk mögött hagyva a tópart-menti hosszú szerpentineken autózva, füves rétek szomszédságában pöfögve, a hegygerincen át közelíthetjük meg a hágó tetejét.
Sajnos felhős, ködös vagy esős időjárás esetén természet istene szinte semmit nem enged láttatni a tájból, hiába tekerjük becsülettel a kormányt a kanyargós utakon.
Elhaladunk a hegycsúcsok között rejtőzködő Bilea-tó mellett, melynek partján meg lehet állni egy kellemes reggelire vagy ebédre. Itt állomásozva érdemes beiktatni egy kisebb túrát a vízeséshez, illetve drótköteles felvonóval is megközelíthetők a legszebb részek.
A hegy legmagasabb pontja 2042 méterig nyújtózkodik, ahonnan az öt alagút egyikén juthatunk át a fő hegygerincen (itt található Románia leghosszabb alagútja, a 887 méter hosszú Capra-Bîlea átjáró).
Összesen egyébként 578 hidat és viaduktot húztak fel a kopár hegycsúcsok, vízesések és hegyi patakok alkotta természeti környezetbe.
Autós szempontból egyáltalán nem veszélytelen kihívás a kilencven kilométeres etap az állandó vízátfolyások és a néhol rossz minőségű aszfalt miatt, plusz nem árt odafigyelni a 40 km/h, indokoltnak tűnő sebességkorlátozásra sem.
(Fotók: Donkó Péter)
erdély | románia | Transzfogarasi út | autós túra | havasalföld
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!