Close
Elég a szomszédba átmenni, hogy a világ legjobb útján tekergessük a kormányt

Elég a szomszédba átmenni, hogy a világ legjobb útján tekergessük a kormányt

Szűk szerpentinek, gyakori vízátfolyások, változó minőségű aszfalt, alkalmankénti lavinaveszély és persze az elmaradhatatlan csodás látvány jellemzi Románia és Európa egyik leghíresebb autósturista-mágnesét, a Transzfogarasi utat. Az Erdélyt Havasalfölddel összekapcsoló kilencven kilométer hosszú szakaszt a világ legjobb autóútjának nevezte a mérvadó Top Gear című műsor. Nem véletlenül.

Fontos szállítási útvonalként 1970-ben kezdték el építeni Nicolae Ceaușescu parancsára, a munkálatok közben a nem hivatalos adatok szerint több száz dolgozó katona vesztette életét. A négy évig épült út kialakításhoz nem kevesebb mint 6520 tonna dinamitot használtak fel. A megnyitó ceremónián 1974 szeptemberében maga az államfő vágta át a szalagot, az 1989-es forradalomig Ceaușescu neve is benne foglaltatott az út nevében.

Még mielőtt bepakolnánk a kocsiba több napi hideg élelmet meg a váltásruhát, és telibe nyomnánk a gázfröccsöt, nem árt tudni, hogy a hágó magasabban fekvő része csak júniustól októberig fogadja a kalandkeresőket.

Amennyiben a déli oldalról kezdjük a túrát, erdős szurdokokon át haladva először a 166 méteres Vidraru-gáttal ismerkedhetünk meg közelebbről, illetve a mögötte elterülő felduzzasztott tóval, melyre egy toronyból is ráláthatunk. A gátat magunk mögött hagyva a tópart-menti hosszú szerpentineken autózva, füves rétek szomszédságában pöfögve, a hegygerincen át közelíthetjük meg a hágó tetejét.

Sajnos felhős, ködös vagy esős időjárás esetén természet istene szinte semmit nem enged láttatni a tájból, hiába tekerjük becsülettel a kormányt a kanyargós utakon.

Elhaladunk a hegycsúcsok között rejtőzködő Bilea-tó mellett, melynek partján meg lehet állni egy kellemes reggelire vagy ebédre. Itt állomásozva érdemes beiktatni egy kisebb túrát a vízeséshez, illetve drótköteles felvonóval is megközelíthetők a legszebb részek.

A hegy legmagasabb pontja 2042 méterig nyújtózkodik, ahonnan az öt alagút egyikén juthatunk át a fő hegygerincen (itt található Románia leghosszabb alagútja, a 887 méter hosszú Capra-Bîlea átjáró).

Összesen egyébként 578 hidat és viaduktot húztak fel a kopár hegycsúcsok, vízesések és hegyi patakok alkotta természeti környezetbe.

Autós szempontból egyáltalán nem veszélytelen kihívás a kilencven kilométeres etap az állandó vízátfolyások és a néhol rossz minőségű aszfalt miatt, plusz nem árt odafigyelni a 40 km/h, indokoltnak tűnő sebességkorlátozásra sem.

A kaland folytatódik

Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.

(Fotók: Donkó Péter)

Close