Close
Elég a szomszédba átmenni, hogy a világ legjobb útján tekergessük a kormányt

Elég a szomszédba átmenni, hogy a világ legjobb útján tekergessük a kormányt

Szűk szerpentinek, gyakori vízátfolyások, változó minőségű aszfalt, alkalmankénti lavinaveszély és persze az elmaradhatatlan csodás látvány jellemzi Románia és Európa egyik leghíresebb autósturista-mágnesét, a Transzfogarasi utat. Az Erdélyt Havasalfölddel összekapcsoló kilencven kilométer hosszú szakaszt a világ legjobb autóútjának nevezte a mérvadó Top Gear című műsor. Nem véletlenül.

Fontos szállítási útvonalként 1970-ben kezdték el építeni Nicolae Ceaușescu parancsára, a munkálatok közben a nem hivatalos adatok szerint több száz dolgozó katona vesztette életét. A négy évig épült út kialakításhoz nem kevesebb mint 6520 tonna dinamitot használtak fel. A megnyitó ceremónián 1974 szeptemberében maga az államfő vágta át a szalagot, az 1989-es forradalomig Ceaușescu neve is benne foglaltatott az út nevében.

Még mielőtt bepakolnánk a kocsiba több napi hideg élelmet meg a váltásruhát, és telibe nyomnánk a gázfröccsöt, nem árt tudni, hogy a hágó magasabban fekvő része csak júniustól októberig fogadja a kalandkeresőket.

Amennyiben a déli oldalról kezdjük a túrát, erdős szurdokokon át haladva először a 166 méteres Vidraru-gáttal ismerkedhetünk meg közelebbről, illetve a mögötte elterülő felduzzasztott tóval, melyre egy toronyból is ráláthatunk. A gátat magunk mögött hagyva a tópart-menti hosszú szerpentineken autózva, füves rétek szomszédságában pöfögve, a hegygerincen át közelíthetjük meg a hágó tetejét.

Sajnos felhős, ködös vagy esős időjárás esetén természet istene szinte semmit nem enged láttatni a tájból, hiába tekerjük becsülettel a kormányt a kanyargós utakon.

Elhaladunk a hegycsúcsok között rejtőzködő Bilea-tó mellett, melynek partján meg lehet állni egy kellemes reggelire vagy ebédre. Itt állomásozva érdemes beiktatni egy kisebb túrát a vízeséshez, illetve drótköteles felvonóval is megközelíthetők a legszebb részek.

A hegy legmagasabb pontja 2042 méterig nyújtózkodik, ahonnan az öt alagút egyikén juthatunk át a fő hegygerincen (itt található Románia leghosszabb alagútja, a 887 méter hosszú Capra-Bîlea átjáró).

Összesen egyébként 578 hidat és viaduktot húztak fel a kopár hegycsúcsok, vízesések és hegyi patakok alkotta természeti környezetbe.

Autós szempontból egyáltalán nem veszélytelen kihívás a kilencven kilométeres etap az állandó vízátfolyások és a néhol rossz minőségű aszfalt miatt, plusz nem árt odafigyelni a 40 km/h, indokoltnak tűnő sebességkorlátozásra sem.

Van egy jó hírünk.

Megjelent a Roadster magazin első nyomtatott kiadása, amelyben olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szép lett, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazin első számát.

(Fotók: Donkó Péter)

Close