Bár akadnak olyan konstellációk, amikor jobban megérheti vonatozni, a különböző adókedvezmények miatt általában sokkal olcsóbb a repülő. Ez pedig nincs így jól.
Legalábbois a Greenpeace szerint, mely 121 útvonalon hasonlította össze a vonat- és repülőjegyek árait, és arra a következtetésre jutott, hogy Európa nem támogatja a környezetbarát közlekedést.
Elemzésük szerint a vonatjegyek átlagosan kétszer annyiba kerülnek, mint a repülőjegyek ugyanarra az útvonalra, de ha Londonból Barcelonába szeretnénk eljutni, ez vonattal akár harmincszor annyiba kerülhet, mint repülővel.
Tíz eurós repülőjegyek csak azért létezhetnek, mert mások, például a munkavállalók és az adófizetők finanszírozzák a valódi költségeket"
– mondta Lorelei Limousin, a Greenpeace klímakampányért felelős munkatársa, hozzátéve, hogy "a bolygó és az emberek érdekében a politikusoknak cselekedniük kell, hogy megfordítsák ezt a helyzetet, és a vonat legyen a megfizethetőbb megoldás."
A vizsgált útvonalak közül hetvenkilencen általában drágább a vonatozás, mint a repülés, ugyanakkor sok viszonylaton vannak olyan napok, amikor a vonat olcsóbbra jön ki. 23 útvonalon viszont a vizsgált kilenc napból nyolc vagy kilenc napon a vonat győzött rendszeres, megbízható, gyors járatokkal és 150 euró (körülbelül hatvenezer forint) alatti jegyekkel.
A legjobb belföldi vonalnak a Lisszabon-Portó és a Madrid-Barcelona közöttit találták,
a nemzetközi utazásokat tekintve pedig a Berlin-Prága, a Zürich-Bécs és a Prága-Budapest vonalak viszik a prímet.
A legjobb nemzetközi vasútvonalak egyike sem érinti az Egyesült Királyságot, Franciaországot, Spanyolországot vagy Olaszországot.
Európában a légitársaságok nem fizetnek adót a kerozin után, és csak kevés adó terheli a jegybevételeket, a kibocsátásokat pedig csak az Európán belüli járatok esetében árazzák be, a szén-dioxid társadalmi költsége alatti szinten. A Transport and Environment zöld kampánycsoport tanulmánya szerint az európai kormányok 2022-ben 34,2 milliárd eurótól estek el a légi közlekedést érintő alacsony adók miatt, és ez az "adóhiány" 2025-re 47,1 milliárd euróra fog nőni.
"Röviden: aki repül, azt támogatják; aki vonattal utazik, azt magasabb árakkal és gyakran hosszabb utazási idővel büntetik" - mondta Stefan Gössling, a svédországi Linnaeus Egyetem professzora, aki a repülőjáratok kibocsátását tanulmányozza.
Ugyanakkor van olyan légitársaság, amely vonatra küldi az utasait, és sorra indulnak az újabb és újabb hálókocsis vonatok is.
(Forrás: The Guardian, képek: Getty Images, Unsplash)
útvonal | budapest | greenpeace | repülő | legjobb
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!