Ilyen a bűn tarka városa, az élet élvezetének gyűjtőhelye

Bemutatkozik Dél-Amerika legbohémabb és legelvarázsoltabb városa, ahol óvakodni kell a sikátoroktól.

Valparaiso a színek, a kábelek és az élet élvezetének gyűjtőhelye. Legjobb, ha mindenre felkészülünk, mielőtt belemerülünk a városba. Nem hiába választotta lakhelyéül számos író és művész, mert a girbe-gurba, színes utcákon kóborolni több, mint inspiráló.

Valparaisóban élt Pablo Neruda, az irodalmi Nobel-díjat elnyert chilei költő is. A Bellavista nevű dombon – ami  Valparaiso legmagasabb pontja – álló háza, a La Sebastiana ma zarándokhelynek számít. Oda felmászni felér egy kisebb hegymászótúrával, de megéri. A ház egy Bauhaus-épületre hasonlít leginkább, és szuper színekben pompázik, mint minden Valpóban (ez Valparaiso beceneve). Hatalmas üvegfelületek borítják, és az ablakokból rálátni a városra meg a kikötőre, amiről Neruda oly' gyakran írt verseiben.  És bizton állíthatjuk, minden költeményében tűpontos leírást ad a helyről.

"Valparaiso, de nagy kacskaság vagy, de buta, buta kikötő, dombosfejű, loboncos, nem volt érkezésed megfésülködni, soha nem értél rá felöltözni, mindig meglepett az élet."

Ezt írja Neruda az őrült kikötővárosról, ami az otthona volt.

Valparaisóban sétálgatni egy edzéssel is felér. Mondjuk én nem másztam meg az összes dombját, mert a huszonegy domb komoly kihívás. Azért vannak tele liftekkel a vár utcái, mert szinte lehetetlen gyalog megmászni a meredek utcákat, és ezek az ősrégi felvonók valóban festői látványt nyújtanak a városban. A Reina Victoria Ascensor például egy igazi régi felvonó, ami nagyon meredek síneken megy felfelé, de mindenképp megéri ellátogatni ide és kipróbálni. Az Artilleria Funicular a kikőtő mellett található, és csodás panorámát kínál Chile legnagyobb kikötőjére.

"Szeretem Valparaisót. A világ kikötőinek királynője. A világ összes hajójának és az óceán összes hullámának legfontosabb állomása. Imádom a bűnös sikátoraidat" – írta Neruda.

A sikátorokról nagyon igazat ír, amit sajnos nem olvastam el, mielőtt bemerészkedtem volna a bűnös és sötét utcácskákba. Felakasztottam magamra a kamerámat, és szenvedélyesen fotóztam Valparaiso legtitokzatosabb helyeit. Hiba volt. Éreztem, hogy követnek. Két srác jött utánam, és nem sokat gondolkodtam, futni kezdtem. Kirohantam a sikátorból egyenesen egy építkezés közepébe. Aztán meg sem álltam a hostelemig.

A hostelt, a Casa Nomade-ot egy bohém pár vezette. Telis-tele volt bohém bútorokkal, tükrökkel. De úgy látszik, egy lecke nem bizonyult elégnek: éjjel megint kimerészkedtem fotózni. Sétáltam a sötét utcán, egyszer csak megállt mellettem egy autó, és kiszólt valaki, hogy azt javasolja: tegyem el a kamerát. A második figyelmeztetést már komolyabban vettem, és a hátizsákomba raktam a fényképezőt, utána csak a forgalmasabb helyeken vettem elő.

Valpraisóban tényleg nem nehéz elveszíteni a fejünket, mert a színes, girbe-görbe utcák megbabonáznak, és nem törődve a veszéllyel, könnyen el lehet feledkezni mindenről.

De talán épp ez a varázsa helynek. Könnyedén meg lehet feledkezni mindenről, miközben egy pohár chilei borral ücsörgünk, és élvezzük a bohém, tarka-barka világot magunk körül.

"A szerelem oly rövid, a megbocsátás oly hosszú ideig tart" – írta valamikor Neruda, s ezek a sorok is mélyebb értelmet kapnak a már említett chilei vörösbor társaságában Valpóban. Akár az is előfordulhat, hogy mi is költői hangulatba kerülünk. És ez a legjobb, amit tehetünk ebben a bohém közegben: induljunk el felfedezni a csodás épületeket, és időnként pihenjünk meg a jobbnál-jobb bárokban. A huszonegy dombnak saját neve is van, ilyen például a Concepcion-domb a Montealegre úton, ami az egyik csodálatos templomhoz vezet.

A környéken jobbnál-jobb butikhoteleket találunk. Mindegyik másképp tükrözi a bohém hangulatot, de csalódni nem fogunk sehol, bárhova is kopogtatunk be. A leghíresebb kávéházak pedig a Plaza Sotomayoron vannak, ami tulajdonképpen a főtérnek tekinthető.

Az ajándékvásárlás nem okozhat gondot Valparaisóban, mert elég sok a dizájnerbolt és galéria, hiszen rengeteg bohém művész él itt. A műveiket áruló boltokban ékszereket, ruhákat, kézműves termékeket vásárolhatunk, aminek egyébként már a nézegetése is élvezet. Ajánlom a Galeria Espacio Rojót, ahol simán el lehet tölteni egy-két órát a vásárolgatással és a nézegetéssel, és ahol nagyon ízléses válogatást láthatunk a helyi művészek képeiből, szobraiból. Ha végeztünk, menjünk el a Mercado El Cardonalba, a helyi vásárcsarnokba. Meg is ebédelhetünk, illetve a fényképezőgép memóriakártyája sem marad üresen.

Mivel kikötővárosban vagyunk, a tengeri halak szinte minden étteremben szerepelnek a kínálatban, a mariscos cazuelas, azaz a helyi halászlé is. De azért a steakszendvics megkóstolása nélkül nem lehet elhagyni Chilét: a Churrasco sok avokádóval, paradicsommal és majonézzel a legjobb street food, no meg hát Latin-Amerikában vagyunk, ahol marhahúst marhahússal esznek és hozzá remek vörösbort isznak – az a legjobb, ha mi is így teszünk. Hagyjuk hát, hogy magával ragadjon a közeg, és előcsalogassa belőlünk a legbohémabb énünket!

Íme a föld legextrémebb úti céljai, ha valami igazán szélsőségesre vágynál

Miért legyünk egyszerű turisták, ha valódi felfedezők is lehetünk? Az alábbi úti célokat azok figyelmébe ajánlanánk, akiknek elegük van a megszokott helyekből, homokos tengerpart helyett valami egészen mást keresnek.