Hunyd be a szemed és képzeld el, hogy 2045-öt írunk! Berlinben állsz a peronon és egy elegáns Hyperloop suhan be az állomásra. Felszállsz, előveszed a könyvedet a táskádból és mire két fejezetet elolvasol és eltelik egy óra, már meg is érkeztél Párizsba, hogy egy igazi francia croissant-t falatozhass reggelire. Körbejársz a városban, majd ismét vonatra szállsz, hogy este már Barcelonában nézz focimeccset. De valóban ez lenne a jövő?
A klímaváltozás gyorsíthatja fel a vonatközlekedés fejlődését
Minden bizonnyal igen, ugyanis a vonatközlekedés Európa-szerte egyre meghatározóbb, az ultramodern közlekedési eszközök pedig valóban már csak egy karnyújtásnyira vannak.
Ráadásul a klímaváltozás miatt a kontinens országainak gyakorlatilag nem kisebb feladatuk van, minthogy 2050-re szén-dioxid-semlegesek legyenek.
A szakértők egy része úgy véli, ennek kulcsfontosságú eszköze lehet a vasúti közlekedés.
A vonatok már akkor is lenyűgöző környezetbarát lehetőségekkel büszkélkedhetnek, ha figyelembe vesszük a villamosítás magas fokát a többi közlekedési módhoz képest, a potenciálja pedig még nagyobb. Egyes statisztikák szerint az Európai Unión belüli szén-dioxid-kibocsátás mindössze 0,5 százalékáért felelős az ágazat.
Ennek ellenére, ha Európa csökkenteni szeretné a közlekedéssel kapcsolatos károsanyag-kibocsátásokat (amelyek 2018-ban az összes EU-s kibocsátás 28 százalékát tették ki), akkor hosszú utat kell megtenni ahhoz, hogy az utasokat a repülőgépekről a vasútállomásokra tereljék.
Jelenleg ugyanis csupán az utasok 7 százaléka, az áruknak pedig mindössze 11 százaléka utazik vasúton.
Újra népszerűvé kell tenni a vonatozást
Ennek oka rendkívül összetett, többek között a határon átnyúló vonatjáratok hiányában, illetve alacsony számában keresendő. Például jelenleg nincs közvetlen vonatjárat, amely összekötné Berlint más európai fővárosokkal, így Párizssal, Brüsszellel vagy Koppenhágával.
Az elmúlt időszakban azonban látványosan megindult a változás. Nemrégiben bejelentették, hogy Olaszország hamarosan elindítja első Dolce Vita hálókocsis vonatait. A tervek szerint az első szerelvények 2023-ban futnak majd ki, hogy tíz útvonalon keresztül válhassanak felfedezhetővé Olaszország legcsodálatosabb tájai. Magyarországon is újraindultak a nemzetközi járatok. Június 1-jétől Budapestről Bécsbe óránként lehet eljutni, Svájcba vihet bennünket a közvetlen railjet express vonatpár és az éjszakai vonat is. Bajorországba, Münchenbe pedig visszaállt a két óránkénti közlekedés nappal, és ismét elindult az éjszakai vonat is.
(Forrás: Euronews, fotók: Getty, Pixaby)
hálókocsis utak | nemzetközi vonatjáratok | vonatozás | környezetvédelem | vonat | széndioxid
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!