Biztosan egyre olcsóbbak és egyre jobbak lesznek az elektromos járművek. Kérdés, nagyot bukunk-e, ha már most beszállunk egybe, vagy eljött a vásárlás ideje.
Nagy spíler volt, aki 1999-ben vett egy 106 centis plazmatévét. Bár az még HD-felbontást sem tudott, adtak mellé egy Suzuki Swiftet ajándékba – nem tolongtak érte a vevők, hárommillió forint akkoriban rengeteg pénz volt. Ha még megvan a kocsi, és az akkori spíler most, tizenkilenc éves korában eladja, az árából, ami kb. 200-250 ezer forint, vehet egy új, nagyobb, laposabb, 4K-s okostévét.
Adódik a kérdés: jó döntés volt a forradalmi plazmatévé megvásárlása ’99-ben? Valószínűleg jobb, mint a kb. 1,7 milliós Swiftet életfogytiglani részletre megvenni, de ha csak a tévére koncentrálunk, racionálisan természetesen nem a válasz (bár az akkori vevőinek ez valószínűleg lényegtelen szempont volt). A nagyon új, ezért rohamosan fejlődő technológiákkal általában hasonló a helyzet. Bár az elektromos autó egyáltalán nem új találmány, már az 1800-as évek végén létezett, a néhány éve kezdődött új fejezetükre illik a fenti példa.
Öt-hat éve nyolc és félmillió forintért árulták a Peugeot iOnt. Nemcsak kívülről, belülről sem tűnik rendes autónak, kifejezetten olcsó hatású, városi kiskocsi, kb. 120 kilométeres hatótávolsággal.
Ma egy teljes értékű, tágas, normális csomagtartójú, bő háromszáz kilométer hatótávolságú Nissan Leafbe ülhetünk pontosan nyolc és félmillió forintért.
Kellene várni öt-hat évet, és akkor ugyanennyiért kapnák egy még kényelmesebb villanyautót, ami egy töltéssel elmegy úgy nyolcszáz kilométert? Nem tudjuk. A szuperhibrid Fisker Karma névadója, Henrik Fisker például azt ígéri, 2023-ban piacra küldi a pontosan ekkora hatótávú, egy perc alatt feltölthető villanyautóját.
Ha így lesz, az alapjaiban felforgathatja nemcsak az elektromos autók piacát, hanem a teljes autóipart – ahogyan bármilyen más fejlesztés is, amiből jó néhány zajlik, és gyorsabban tölthető, nagyobb kapacitású akkukat, nagyobb hatótávolságú, olcsóbb villanyautókat, meg -buszokat és -teherautókat ígér.
Mi válik ezekből valóra? Mikor? Mennyire nyomja le az árakat az egyre nagyobb konkurenciaharc? Mikor érnek le a drága villanyautókban megjelenő új technológiák a megfizethetőbbekbe? Hogyan alakul a töltéshez szükséges infrastruktúra? Mekkora állami támogatás lesz majd, és milyen feltételekkel? Hogyan alakul a használt elektromos autók piaca?
Sok a kérdés és a bizonytalanság, ezért nincs egyetlen válasz arra a kérdésre: érdemes-e már villanyautót venni.
Járművásárlásnál ugyanis – már ha az racionális döntésen alapul, ami persze nem általános – általában a vételár mellett többek között a fenntartási költség és az értéktartás is szempont. Az ár tudható, az üzemeltetési költség nagyjából kalkulálható, a megújuló energia elterjedése miatt az áram feltehetőleg olcsóbb lesz, mint most.
Az értéktartás kiszámításához viszont nyugodtan kérhetjük tisztánlátó, kártyajós és macskabajuszból jövendölő szakember segítségét is, nem jobbak vagy rosszabbak az esélyei, mint annak, aki konyít valamit az autósszektorhoz.
A korábban említett, a frissebb villanyautóknál primitívebb Peugeot iOn egy szép állapotú példánya ma két és félmillió forint. A garanciája már lejárt, nem tudjuk, meddig bírják még az akkuk, mennyire csökken majd a kapacitásuk. Ha végleg tönkremennek, az valószínűleg a kocsi életének a végét is jelenti: bontott akkuért nem éri meg pénzt kiadni, egy új akkupakk pedig több mint ötmillió forint. Addig viszont, akár hat-nyolc évig, egy kis benzinesnél is olcsóbban lehet vele járni és ingyen parkolni, minimális a szervizköltsége, nem kell utána gépjárműadót és cégautóadót fizetni. Lehet számolni, utána pedig reménykedni a minél hosszabb életért.
Szabad villanyautót venni újonnan is, használtan is. Városi használatra vagy agglomerációból munkába járni tökéletes, olcsó, környezetbarát. Egy újabb konstrukcióval, nagyobb akkupakkal simán lemehetünk vele a Balatonra is, és egész biztos egyre több lesz a töltőpont (amelyek használatáért előbb-utóbb fizetni kell majd, de a belsőégésű motorokkal szembeni árelőny biztosan megmarad).
Az viszont egyelőre benne van az elektromos autózás paklijában, hogy két-három év múlva úgy érezzük majd, inkább várni kellett volna. Vagy sokkal olcsóban tudjuk majd eladni, mint most hinnénk. Két alapvető választásunk lehet, ha villanyautózni akarunk: vagy reménykedünk, hogy számunkra előnyös, vagy legalább nem annyira előnytelen változások következnek, vagy nem foglalkozunk velük. Csak autózunk boldogan, csendesen, olcsón, környezetbarát módon, amíg az akkuk engedik.
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!