Close
Tíz izgalmas tény a Porschéról

Tíz izgalmas tény a Porschéról

A nagy márkák mögött mindig van egy-egy jó történet. Néha egészen furcsa termékeket is gyártottak, és volt, hogy majdnem csődbe mentek egy-egy rossz üzleti döntés miatt. A Porschéról találtunk tíz érdekes infót, ami talán nem csak nekünk szolgált újdonságokkal.

#1. A holland rendőrség Porsche 356-osokkal tépte az aszfaltot.

Volt idő, mikor még a holland utakon sem voltak sebességkorlátozások – kellett hát néhány autó a “Rijkspolitie” számára, amelyek fel tudják venni a versenyt a szabálytalankodókkal. Mivel megbízható, bivalyerős, nyitott tetejű sportkocsit kerestek (hogy a rendőrök alkalomadtán a forgalmat is tudják belőlük irányítani), végül a Porsche legendás 356-os modellje, a 911 elődje mellett döntöttek. A holland rendőrség első körben tíz egyedi szériás 356-os Porschét rendelt, amelyek ma már a legritkább autók közé tartoznak a világon. Az idők során kitartottak a márka mellett, és összesen több mint 500 (!!!) Porschét állítottak szolgálatba a 60-as évektől napjainkig.

#2. A Porsche 911 eredetileg 901 volt.

Az első Porsche 911-et még 1963-ban mutatták be a nagyközönségnek, a frankfurti autószalonon. A 356-os utódjának eredendően a 901-es nevet szánták, de váltaniuk kellett, a Peugeot ugyanis levédette a jogot, hogy az autóinak elnevezésében egy “0” legyen a két (vagy most már néha több) szám között. 82 darab Porsche 901 azért még piacra került, mielőtt meg kellett változtatni a nevét.

#3. A Porsche traktort is tervezett.

A Porsche tett egy kis kitérőt, és traktorokat is gyártott kávéfarmokra, 1956 és 1963 között. A Porsche-Diesel Motorenbau GmbH ebben az időszakban szárnyalt, összesen négyféle modellből – Junior (14 lóerő), Standard (25 lóerő), Super (38 lóerő) és Master (50 lóerő) – 125 ezer darabot adtak el.

De nem ők voltak az egyetlenek: a Lamborghini kezdetben a II. világháborúban lepusztult, ócska harci gépekből kezdett traktort gyártani, és csak később tért át a luxusautókra.

#4. 1986-ban a Porsche 944 volt az első autó, amelyben nem számoltak fel extra költséget a légzsákért.

A 944 nem a legszebb, de több szempontból ikonikus darabja a márkának. A maga 163 lóerős teljesítményével meglehetősen erősnek számított, ráadásul az előd 924-hez képest fejlettebb fékrendszert, futóművet és új belső kialakítást kapott. A jobb felszereltség és a fejlettebb technológia mellett a teljesítmény sem maradt el: 9 másodperc alatt gyorsult 100-ra, és 210 kilométer/h végsebességgel büszkélkedhetett. Az 1986-ban megjelent modellje már blokkolásgátlót, légzsákot és új motorvezérlést is kapott.

#5. A Porsche márkajel két címer kombinációja.

A Porsche címerére került lónak – a sok hamis híresztelés ellenére – semmi köze a Ferrarihoz. Anno a Ferrari-logóba ugyanis azért került ló, mert a vadászpilóta, Francesco Baracca egy szerencsehozó, két lábra álló, fekete lovat festett a gépére.

Ezzel szemben a Porsche védjegye Württemberg tartomány (pajzs és az agancsok) és Stuttgart város (ló) címeréből született.

#6. A Porsche-címer először 1952 végén jelent meg.

Ez a 356 Pre-A kormánykerekének közepén volt, az autó külsején viszont semmilyen formában nem jelent meg 1955-ig. Ekkor aztán az emblémát rárakták a 356 Pre-A motorháztetejére is. A mára híressé vált címer 1959-től a dísztárcsákon is megjelent, a logó ismertté válását azonban Ferdinand Porsche már nem érhette meg.

#7. A helyes kiejtés: “PORSCH-EH”.

A márkaneveket sokszor, sokan ejtik rosszul. Hát még, ha német…

#8. A 911 dizájnja csak hatszor frissült öt évtized alatt.

Időtlen és ikonikus. Volt olyan kritikus, aki “tökéletesen arányos sportkocsi”-nak nevezte, Ferdinand Alexander Porsche édesapja, Ferry pedig azért éltette, mert “ugyanúgy vezetheted egy afrikai szafarin, mint a Le Mans-i versenyen, vagy New York utcáin”. Egy biztos, hogy Butzi és Ferdinand Alexander Porsche valami egészen különlegeset alkotott, és a lényeg alig-alig változott hét széria alatt. Az oldalsó szélvédők, a fastback, a  motorháztető és a front mindig csak egy picit módosult.

Több mint egy millió 911-es modellt gyártottak le, mióta 1963-ban bemutatták az autót – ezzel pedig a világ egyik legsikeresebb sportautója. Még ma is a legtöbbet eladott Porsche modell, annak ellenére, hogy a legdrágább.

Talán erre mondják, hogy ami jó, azon felesleges változtatni…

#9. A fekete, a piros és a fehér a legtöbbet eladott színek a mai napig.

Kérésre persze bármilyen színre tudják fényezni, csak az ára lesz húzósabb a szokásosnál. A tavasszal bemutatott 911-es és 718-as modellekhez például kérhető Crayon, azaz zsírkréta árnyalat, de létezik Saffron metálsárga árnyalat is.

#10. Egy magyar zseni, Varga Péter felel a jelenkor Porschéinek külső dizájnjáért.

Kevesen, de szerencsére egyre többen tudják, hogy az elmúlt két évben már Varga Péter vezeti a Porsche külső dizájnjáért felelős csapatot a zuffenhauseni márkánál. Itt olvasható a vele készült interjúnk.

A kaland folytatódik

Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog.

Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.

Ez is érdekelhet:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Close