Close
Szürreális és felemelő élmény a Kékszalag a vízről

Szürreális és felemelő élmény a Kékszalag a vízről

Napszúrás és kockára fagyás fél napon belül, bukósisakos terminátorok és egy tülkölő komp – ilyen volt az 50. Kékszalag egy kísérőcsónakból.

Riszpekt minden hajósnak, aki teljesítette a Kékszalagot, vagy akárcsak belevágott egy alapos felkészülés után. Miután átélhettük a versenyt belülről, a vízről, alaposabban is kifejtjük az előző mondatot.

Az 50. Kékszalagra rekord számú, 682 hajó nevezett, a Roadster.hu pedig egy klasszikus vitorlás, a Lisa kísérőcsónakjában követte végig a versenyt, ami annak ellenére is komoly erőpróbának bizonyult, hogy a szél erőssége szinte végig a gyenge és a roppant gyenge között ingadozott, időként pedig beállt a szélcsend.

A mezőny a rajt után

Mindjárt a rajt elég nyögvenyelősre sikerült, kísérőként, egy villámgyors motorcsónakban tétlenségre voltunk ítélve. Ismerjük be, akadtak pillanatok, amikor a Kékszalag, ebben a formában a magasélet alapvetésének tűnt: a csodás Balaton közepén, nyugodt vízen haladtunk, azt sem tudtuk, a panorámában vagy a vitorlásokban gyönyörködjünk inkább, egy-egy rövid fürdés is belefért.

Már akkor is felmerült, hogy ugyanez szélben, viharban, esőben, hidegben nem lenne ennyire császári, de szép lassan így is kimutatta a foga fehérjét a verseny.

A Kékszalag mezőnye mintegy 155 kilométert tesz meg légvonalban, ami mindenképpen óriási kihívás, gyenge szélben is folyamatosan taktikázni, dolgozni kell.

„Egy hiba, és annyi” – mondta tömören a csapat egyik tagja, arra utalva, hogy ha nem változnak a körülmények, akkor egy így összeszedett lemaradást már nem lehet behozni.

És a szélcsend sem egyszerű:

a tűző nap rengeteget kivesz az emberből, folyamatosan kell hidratálni, tempósan fogy a naptej, árnyék nincs, egyszerűen nincs, csak egy sapkában meg egy hosszú ujjú, fehér pólóban bízhatsz.

Ha pedig a kánikula közepén sikerül ilyen időt kifogni a nyílt vízen, minden óvintézkedés ellenére csak reménykedhetsz, hogy nem kapsz napszúrást. Nem mintha panaszkodnánk, de vegyünk gyorsan hozzá, hogy ugyanez egy versenyhajóban, folyamatos koncentrálás és fizikai munka mellett bármilyen felkészülés mellett gyilkos.

A tihanyi kompok a verseny alatt is cikáznak, van, amikor kürtölnie kell az előtte elhaladó katamaránra. Földváron kikötünk,

a Spartacusban az egyik sporttárs áldja az eszét, hogy idén úgy döntött, nem indul, a másik pedig a „bukósisakos terminátorokat”, vagyis a katamaránokat átkozza, amelyeknek külön Kékszalagot tartana.

Aztán jön a jó hír, hogy Keszthely büszkesége, a Team Lisa az első valamire való szelet kihasználva átveszi a vezetést a hagyományos egytestű hajók között. Később is ott marad, megvédi a címét harmadszorra is, összesítésben pedig a 14. helyen végez.

De hol van még a befutó? El kell jutni Keszthelyig, ott visszafordulni, és befejezni a kört Balatonfüredig.

A fordulóhoz már sötétben ér a Lisa, akkor már jobb tempót diktálva az élénkebb szélben. Utána a kísérőcsónak begyorsít, a szél folyamatosan csapkod, a levegő is hűvösebb, és pillanatokon belül csuromvizesek leszünk.

Jön a szakasz, amit egyszerűen túl kell élni valahogy: a vizet szó szerint csavarni lehet a ruhánkból, a hajó aljában bokáig áll már, az erős menetszél pedig alaposan lehűti a ruhát. A jó ég tudja, meddig tart még az út, csak a parton, egy csomagtartó biztos fedezékében pihenő laptop gondolata nyugtat meg.

Az élen hasít a Safram katamarán
Az időrekordot tartó Fifty-Fifty most harmadik lett

És akkor ismét: ez mind nudli ahhoz képest, amit az igazi hajósok élnek át. A Lisa jól halad, a katamaránok pedig lassanként elkezdenek célba érni, de a mezőny zöme még mindig nyugat felé tart. Ők tényleg hősies teljesítményt nyújtanak, az erejük legjavát adják, hogy beérjenek a 48 órás limitidőn belül.

Végül csak befut Füredre a motorcsónakunk, utána csakhamar a Lisa is megérkezik, ám a hajók döntő többsége még mindig kint küzd a vízen.

A mezőny sűrűje még másnap is hajózott
Litkey hajója harcban a győzelemért

Az abszolút győztes a svájci Safram katamarán lett, Christophe Peclard kormányossal. Ők is több mint 12 órát töltöttek a Balatonon, 21.40-kor futottak be, húsz perccel megelőzve Litkey Farkas hajóját, a PreVitalt, a harmadik pedig a Kékszalag rekordját (7 óra 13 perc) immár ötödik éve tartó magyar fejlesztésű kétárbócos katamarán, az Opel Fifty-Fifty lett, Józsa Márton kormányossal.

Ez is érdekelhet:

team lisa | vitorlás | nagy sztori | balaton | lisa

FOLYTASD EZZEL

Az Orient expressz tengerre száll, hogy megidézze a körutazások aranykorát

Ritkán találni ilyen hibátlan Ferrarit a pajtában

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!

Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram