Close
A Mercedes megmutatta, milyen lesz a jövő, és nem biztos, hogy tetszeni fog

A Mercedes megmutatta, milyen lesz a jövő, és nem biztos, hogy tetszeni fog

Bemutatta a CES-en a Mercedes az új infotainment rendszerét, a MBUX-ot, szerényebb polgári nevén a Mercedes Benz User Experience-t – egy korszakalkotó, szélesvásznú szórakoztatóközpontot, ami pont olyan, mintha Palmatexszel felragasztották volna a telefonom és a laptopom szerelemgyerekét a műszerfalra.

De persze a süllyesztett helyett kiemelt dizájn nem újdonság, a Mercedes mérnökei először az S, majd az új E Klasséban is alaposan megszondázták vele a közönséget – a lényeg az agyban van, ami az óriáskijelzőket hajtja. Néztem, ahogy a kopaszodó, indiai IT-mágus bemutatja, hogy bizony megfutották a csodát, ilyen még nem volt, megérti, kitalálja, megcsinálja, és közben egyetlen kérdés fortyogott bennem, egyre hangosabban:

Minek még egy?!

A félreértés elkerülése végett: rajongok a csillagokért, nem gondolom úgy, hogy a 67-es Shelby Mustang óta az autóipar csak hanyatlik, és beoltva sem vagyok a technológia ellen – sőt.

Csak egyszerűen nem értem, miért szükséges még egy AI-vezérelt okoseszköz az életembe. Vegyük csak sorra őket:

  • A telefonomon ott van “Hey Siri“. Őt használom a legtöbbet, naptárbejegyzést veszek föl a vezetés közben megbeszélt találkozókra, figyelmeztet, ha úgy érzi, el fogok késni egy vezetés közben megbeszélt találkozóról, és még vicces cicás videókat is tud keresni nekem. Az esetek nagy részében akkor találkozunk, amikor vezetés közben rosszul fogom meg a telefonomat. Ilyenkor küzdünk egy kicsit, én káromkodok, ő értetlenkedik, a gyalogosok menekülnek. Vidám percek.
  • Az igásló-laptopomon ott van “Hey Cortana“, ami tud vicces dolgokat mondani Siriről. A cicásvideó-teszt is pipa, de ötletem sincs róla, mi másban tudná könnyebbé tenni az életemet – cserébe legalább nincs útban.
  • Ezentúl pedig a Mercedesben ott lesz “Hey Mercedes“. Figyeli majd, merre járok, úti célt és éttermet is ajánl, és egyből berakja a kedvenc Rammstein-albumomat, amikor két traffipax között lemezig nyomom a pedált az autobahnon.

Tehát lesz három okos asszisztensem, akik folyamatosan figyelik minden rezzenésemet, és próbálják kitalálni, épp mi lesz a következő mozdulat, amihez inszájtful tanácsokkal láthatnának el – a maguk hendikepes módján, hiszen mindenki csak egy szeletet lát majd belőlem, és a gyűjtött információt egymással véletlenül sem osztják meg. De annyi biztos, hogy most már a kocsiban is két helyen fog egyszerre csipogni a naptáremlékeztető. Mert lesz még egy eszköz…

Egy eszköz, aminek meg kell tanulni a nyelvét, kezelőfelületét, működési paradigmáját.

Egy eszköz, ahol lehet majd letölteni és frissíteni az appokat, beállítgatni az összes accountot, szinkronizációt, notifikációt, tanítgatni abban a reményben, hogy egyszer majd megérti, mit akarok tőle az ukrán valutaváltós akcentusommal. Egy eszköz, amire lehet várni az OTA rendszerfrissítést, ami majd vagy hazavágja az egészet, és trélerezhetünk vidáman a márkaszervizbe, vagy nem. No persze ez demagóg, szándékos érvelési hiba, lehet rá rögtön azt mondani, hogy hát kérem, ez egy rendes, német autó, az bizony megbízható. Csak sajnos ilyen hibát azok az IT-mamutcégek is elkövetnek, amelyeknek évtizedes tapasztalatuk van operációs rendszerek fejlesztésében és frissítésében, és ráadásul a Mercedesszel szemben ez a core üzletáguk.

Ezt vitte a Mercedes az idei, január eleji CES-re Las Vegasba

No de emelkedjünk ezen felül, hiszen az új E Coupé még akkor is könnyfakasztóan gyönyörű, ha egy kopasz prérikutya hátára van felspaniferezve, és nem hagyhatjuk, hogy emberi lustaságunk és alaptalan félelmeink a fejlődés útjába álljanak.

No de akkor mi ezzel a trenddel a probléma hosszútávon?

Ha alaposabban megnézzük az autógyártók által beépített eszközöket, akkor mélyebb IT-ismeretek nélkül is feltűnik, hogy még az újonnan megjelent prémiumautók milliós nagyságrendet karcoló extra infotainment rendszerei is öt-nyolc évvel vannak lemaradva ahhoz képest, ahol valójában tart a technológia.

Ha a Tesla nem lenne, el is hinnénk, hogy ennek valami gyártási-szabályzási oka van.

De nincs, csak egyszerűen eddig nem volt igény jobbra. Aki kifizette az árát, az megvette volna akkor is, ha két abakuszos majom lett volna a műszerfal mögé láncolva egy Etch A Sketch táblával, hiszen a “nagy navi” státusszimbólum, mert nem elég huszonöt misit kipattintani az új E osztályra. Igazán menő akkor vagy, amikor a húszcolos médiakijelző ott virít a háttérben, de te mégis az ötcolos telefonodon navigálsz a Waze-zel. És pont ez a baj, amin nem fog változtatni az sem, hogy egy egészen aktuális ipari technológiát drótoznak bele az autóba, mivel az egészen aktuális ipari technológiánál négy év múlva egy középkategóriás telefon is többet fog tudni hardver- és szoftverszinten. Ekkor az autó még élete delén lesz, sőt, itthon nagy valószínűséggel akkor pattintják rá az első magyar rendszámát egy röpke tréleres időutazást követően.

Viszont nyolcévesen, mikor megadja magát az infotainment kijelzője, ami a teljes rendszerrel valamint a virtuális műszerfal kijelzőjével egybe van építve, és a márkaszervizben hanyag eleganciával tolják az orrunk alá az alkatrész-katalógust egy hét számjegyű összeggel, nehéz lesz nem arra gondolni, hogy tényleg fel kell köhögnünk egy szolidabb hawaii nyaralás árát egy félhádé képernyőre, ami butább, mint a telefonunk. Mindezt pedig csak azért, hogy járóképes maradjon a vas. Különböző fejlesztési ciklusú és élettartamú technológiákat nem jó dolog bonthatatlanul összeforrasztani – ezt megtanulták anno az első generációs okostévéket megvásárlók, akik két év után  – mikor a frissítések elapadtak –, ott maradtak egy használhatatlan, szolgáltatásokat már nem támogató, méregdrága készülékkel.

Azért nem akkora a baj…

Hisz egyrészről az autóiparban messze az átlag fogyasztói eszközök fölötti minőségbiztosítással dolgoznak, másrészről az IT-ipar már évtizedek óta modularizált, szabványos interfészeken kapcsolódó perifériákból építkezik.

Majd a karosszériás Zsolti informatikus haverja ránéz, hátha meg lehet drótozni azt a kijelzőt is okosba…

És emellett van egy másik, lényeges trend is. Sokkal kisebb hírveréssel ugyan, de a prémiumgyártók is rájöttek, a mobil integrációval az alap infotainment úgy okosítható, hogy az egyszerű vásárló is elégedettebben távozik. Nem gáncsolják tovább az Apple CarPlay és az Android Auto alkalmazásokat: amíg 2016-ban a hazai készleten lévő prémiumjárművek elenyésző hányadában volt megtalálható az ezt lehetővé tevő csomag, addig 2017 harmadik negyedére már nehéz volt olyan új autót találni, amely ne támogatná a magasabb szintű okostelefon integrációját.

Remélhetőleg néhány éven belül ez utóbbi már szériafelszereltség lesz, a “Hey Mercedes” pedig maradhat azoknak a kiváltsága, akiknek az arcizma sem rándul, mikor egy családos hosszú hétvégén a proaktív AI húszcolos központi képernyőn ajánlja fel a szeretője lakcímét és kontaktinfóját “szokásos” úti célként.

Ez is érdekelhet:

(Fotó: Getty Images, Mercedes-Benz, Tóth István/Roadster)

mbux | las vegas | mercedes | CES kiállítás | User experience

FOLYTASD EZZEL

Ukrán kérésre a technológiai milliárdos is beszáll a háborúba

Ezzel a magyar alkalmazással bármikor lemehetsz alfába

Rendeld meg a Roadster magazin 8. számát!
Friss, 200 oldalas lapszámunkat ezúttal egy színes és izgalmas melléklettel egészítettük ki, amelyben 33 kihagyhatatlan hazai élményt ajánlunk a nyárra. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom