Ha ma belépünk egy bútorboltba, és tíz másodpercen belül nem ütközünk falábú műanyagszékbe, valószínűleg pont az üzletrendező utolsó munkanapján érkeztünk. A divatos stílusirányok – mint a skandináv, az indusztriális, vagy a századközepi modern – úgy szippantják be a dizájnbútorokat, mint fekete lyuk a csillagokat, miközben alig-alig van fogalmunk róla, milyen székekkel és fotelekkel rakjuk tele a lakásunkat.
Hiszen, ha egy kicsit is visszabontjuk a különleges anyagok, formák, kényelmi megoldások egyenletét, valahogy mindig a 20. században lyukadunk ki. Azoknál az egyedi, meghatározó, korszakalkotó székeknél, amelyek egykor híres tervezők kezei között születtek, ma pedig jobbra-balra pofozgatva, toldozva-foltozva, de sok esetben modern és olcsó kópiákként vannak jelen a piacon.
Mi most az alfáig mentünk vissza, és megkerestük azokat az ülőbútorokat, amelyeket bátran nevezhetünk a világ legmeghatározóbb székeinek és foteleinek, hiszen a mai napig bármilyen enteriőrben megállják a helyüket. Igazi egyéniségek, melyek magukon hordozzák a 20. század legnagyobb tervezőinek, trendjeinek karakterjegyeit, koruk leginnovatívabb darabjai voltak. Mutatjuk a tíz kedvencünket!
Michael Thonet – Thonet “209” (Ausztria – 1900)
A modern székek fejlődésében az egyik mérföldkövet a fa hajlítása jelentette, és a 20. század fordulóján Michael Thonetnek köszönhetően jelent meg a bútorgyártásban, az általa tervezett 209-es modellel.
A modernisták ikonikus széke olyannyira jól sikerült, hogy Le Corbusier szinte minden avantgárd épületébe a Thonet 209-es karosszéket választotta kiegészítőként. Egyszerűségével és elegáns formájával több mint egy évszázaddal később még mindig tartja helyét a legstílusosabb dizájnszékek sorában.
Le Corbusier – “Grand Confort” (Franciaország – 1928)
A francia-svájci Le Corbusier leginkább a modern építészet egyik úttörőjeként ismert, sok más építészhez hasonlóan azonban ő is belekóstolt a széktervezésbe. 1928-ban Charlotte Perriand és Pierre Jeanneret közreműködésével bemutatta a Grand Confortot, ami Corbusier párnázott kosaraként írta be magát a székek történelmébe.
A külső krómváz és a puha, bőrborítású belső a kényelem szimbólumaként igazi időtlen darab.
Ludwig Mies van der Rohe – Barcelona (Németország – 1929)
A 20. századi székek Rolexének is nevezett Barcelona valójában a véletlen szülötte: a széket ugyanis a híres német-amerikai Bauhaus-építész, Mies van der Rohe az 1929-ben Barcelonában megrendezett Nemzetközi Kiállítás német pavilonjának kiegészítőjeként tervezte, amelyben a látogatók megpihenhetnek és gyönyörködhetnek a német pavilonban.
A stílusos – és nem utolsósorban kényelmes – kiegészítőnek hamar híre ment, és megkezdődött a gyártás a pavilonon kívül is. A Barcelona azóta nemcsak a modern dizájn mérföldköve, de ma is épp annyira stílusos, mint közel száz évvel ezelőtt a német pavilonban.
Hans J. Wegner – Papa Bear (Dánia, 1954)
A PP Møbler számára 1954-ben tervezett szék a legkényelmesebb dizájnerszékek császára. Wegner sok más modelljéhez hasonlóan organikus formavilágával a Papa Bear is az állatvilágot idézi – nevét is a medve mancsaira emlékeztető karfáiról kapta.
A sokszor a székek mestereként is emlegetett Wegner az 1950-es, 1960-as években bútoraival a modern dán dizájn egyik nagy úttörője volt. A Papa Beart a tervező és a PP Møbler hosszú együttműködésének első szikrája, amit további izgalmas tervek és székek követtek – mégis mind közül a mai napig ez az 1954-es modell a legkülönlegesebb darab.
Eero Saarinen – Tulipán szék (USA – 1955)
Eero Saarinen amellett, hogy nagy hatással volt Charles Eamesre is karrierje kezdetén, 1955-ben elsőként jelent meg az egylábú, egyetlen anyagból és egy darabból készült székkel, a Tulipánnal.
Az újszerű megoldás hamar felforgatta a dizájnvilágot: a négy láb helyett egy lábon is stabilan álló szék nemcsak technikai megoldásával, hanem formavilágával is egyből a dizájn élvonalába került – szék- és karosszék-változatai pedig a mai napig tuningolnak stílusos enteriőröket.
Verner Panton – Panton szék (Dánia, 1960-as évek)
Szintén a modern dán dizájn szülötte Verner Panton Vitra számára tervezett ikonikus széke, a Panton, ami a hatvanas évek igazi úttörőjeként komoly dizájndíjakat zsebelt be.
Az egy darab öntött műanyagból készült időtlen darab, mely magán hordozza Panton munkásságának jellegzetességeit, nem mellesleg Saarinen után újból bizonyította, hogy a stabilitáshoz bizony egy láb is elég.
Arne Jacobsen – Tojás szék (Dánia - 1958)
A modern dizájn nagyapjaként is emlegetett Arne Jacobsen munkásságát korábban már bemutattuk, minden idők legikonikusabb székeinek listájából pedig valószínűleg jó pár munkája kihagyhatatlan – a különleges formavilágú tojás szék legalábbis biztosan.
Az eredetileg a koppenhágai SAS Royal Hotel számára tervezett modell hamar kitört a szálloda falai közül, és mára számos otthonban, irodában és közösségi térben találkozhatunk vele. Ívek, puha felület és egy kis privát szféra – a tojás mindez és ennél sokkal több. Egy igazi ikon, ami számos filmben, magazinban és luxusotthonban varázsol egyedi hangulatot a belső térbe.
Charles and Ray Eames – A Lounge Chair (USA – 1956) és az ikonikus műanyag karosszékek (USA – 1950)
Az Eames duóról már írtunk korábban, ahogy az általuk tervezett legendás Lounge Chairről, és a hozzá tartozó puffról is. A több évnyi kísérletezgetés után megszületett modell a 20. századi dizájn iskolapéldája, melyben a kényelem, a stílusos formavilág és a gondosan válogatott anyagok tökéletes harmóniában állnak össze.
Ha már a székekről van szó, a többféle verzióban, és egyre több helyen felbukkanó Eames műanyag székek is említést érdemelnek: a Vitra számára tervezett, 1950-ben bemutatott modell nemcsak az első sorozatgyártott műanyag bútorként írta be magát a bútorgyártás történetébe, de formavilágával annyira meghódították a közönséget, hogy ma is az egyik legkeresettebb modellként őrzi helyét a legikonikusabb székek listáján.
Tom Dixon – S szék (Anglia – 1980-as évek)
Ugyan Tom Dixon S széke még fiatal a mezőny többi szereplőjéhez képest, az 1980-ban bemutatott modell is esélyes jelöltje lehet a legendás székek listájának. És nemcsak azért, mert már most olyan múzeumok állandó gyűjteményében szerepel, mint a Victorai & Albert Museum vagy a MoMA – hanem amiért az S szék a dizájnszékek között az egyik legkortalanabb formára épít, ami a Panton székek stílusát modern testbe öntve idézi meg.
Néhány szék is tökéletesen mutatja, hogy a stílus tényleg örök, és a legnagyobbaknak minden korban sikerülhet időtálló, kortalan darabokat tervezni.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: a tervezők oldalai)
Lounge chair | Tom Dixon | Eames | Gran Confort | Le Corbusier | S szék
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!