Az autókban megtalálható spirálrugónak az a feladata, hogy támogassa a jármű súlyát és nyelje el a különféle ütéseket. A gépkocsival való közlekedés így a sofőr és az utasok számára is komfortos lehet.
Ahogy telik-múlik az idő, a spirálrugó formája deformálódik. Javítani nem lehet ezt az alkatrészt, célszerű helyette csereterméket keresni a KTK Autoparts spirálrugó kínálatában.
Mi az a spirálrugó tulajdonképpen?
A spirálrugó olyan acélrúd, ami elképesztően rugalmas. Könnyedén képes összenyomódni, majd ezt követően vissza is ugrik a kiinduló helyzetbe. Fontos azonban óvni, mivel el tudja veszíteni ezt a rugalmasságát. Amennyiben eltörik, akkor használhatatlanná válik és cserélni kell.
Az útburkolaton előforduló különféle egyenetlenségeket a spirálrugóknak kell felfognia. Egy gépkocsi felfüggesztési rendszerének az egyik legfontosabb alkotóeleme ez a komponens, amely gondoskodik róla, hogy az autó súlya ideális magasságban maradjon az úttól.
Több különféle rugó lehet egy járműben
Megkülönböztetünk légrugót, gumirugót, laprugót és spirálrugót. Személygépjárművek esetében manapság általában spirálrugókat használnak. Ezek alkalmasak arra, hogy elnyeljék és tárolják összenyomódásukkor a mozgási energiát. Kiengedésükkor éppen ettől az energiától szabadulnak meg.
Ha pusztán a fentiek valósulnának meg, akkor egy ilyen autó valósággal pattogna az aszfalton, nem volna olyan stabil, mint a ma használatos négykerekűek. Szükség van a lengéscsillapító rendeltetésszerű működésére is ahhoz, hogy komfortosan lehessen utazni egy autóval.
Meghibásodások és azok következményei
A spirálrugónak és a lengéscsillapítónak összehangoltan kell végeznie a dolgukat annak érdekében, hogy megfelelően rugózzon egy gépkocsi. Ha puhák vagy éppenséggel túlzottan kemények a rugók, akkor rövid úton tönkremehetnek a futómű egyéb alkatrészei is.
Az sem mindegy, hogy miként helyezkedik el a rugó a rugótányérban. Ha nem úgy, ahogyan kellene, akkor zajos lehet a működése. Egy rugó adott esetben elrozsdásodhat vagy eltörhet, ha ezt észleljük, mielőbb kerítsünk sort a cseréjére, így a sértetlen alkatrészek állapotát még megóvhatjuk, megspórolva azok javítási költségét.
A lengéscsillapító szokott előbb meghibásodni
A lengéscsillapítóban képes elvizesedni az olaj, ami annak tönkremenetelét eredményezi. Olajszivárgás esetén nem szabad halogatni egy szerviz felkeresését, mivel hintázhat a kocsi, ezzel párhuzamosan megnövekszik a fékút és intenzívebben kezd kopni a féktárcsa, vele együtt pedig a kerékcsapágy, a lengőkar, a gömbfejek, valamint a szilentek is.
Az intő jeleket semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni. A szüntelen kopogás az utolsó jel, ami esetén haladéktalanul cselekedni kell. Érdemes észben tartani, hogy a lengéscsillapítót fel lehet újítani, a spirálrugó viszont már nem javítható.
A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel
Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!