Utazni nem olcsó, de már nem is elérhetetlenek a világ legtávolabbi szegletei sem. Milyen trükkökkel lehet parádés áron repülőjegyeket szerezni, és milyen hozzáállás segít a világ körbeutazásához?
Olcsóbb repülőjegyet vadászni elemibb igény az emberben, mint gondolnánk, ezt pedig bizonyítja, hogy már a big data-korszak előestjén, a kilencvenes évek közepén az egyik első bd-program éppen az adott repülőjáratokra szerezhető legolcsóbb jegyek megtalálásában segített.
Oren Etzioni, a Harvardon végzett informatikus kezdte kutatni a kérdést, mert az öccse esküvőjére tartva
roppantul felbőszítette, hogy mindenki nála olcsóbban vette a repjegyét,
noha ő már jó előre lefoglalta a magáét. Etzioni egy 12 ezer jegyárat tartalmazó mintából építette fel a Farecast adatbázist, ami pontosan megjósolta az árak változásait. Még csak a légitársaságok gondolkodását sem kellett ismernie, elég volt a kellően nagy minta – de ez már tipikus big data-jelenség, amire most nem térünk ki.
Mára a turisztikai iparágon belül önálló alegységgé nőtte ki magát az olcsóbb repjegyek felkutatása, érthetően, hiszen egészen káprázatos helyekre juthatunk el káprázatosan alacsony összegekért. Kérdés, hol keressünk, hogyan, és hogyan taktikázzunk?
Indulási oldalak
A légitársaságok oldalain kívül több gyűjtőhely is létezik, van, amelyik eleve a 15 ezer forint alatti jegyeket dobja fel, egy másik kiemel akciókat, megint máshol grafikákat mutatnak a különböző városokba repítő járatok árának várható alakulásáról, és még utazási tippeket is adnak.
Európán belül gyakorlatilag nem tétel a repülés, kivételt csak az jelenthet, ha valamiért azonnal menni kell egy adott helyre, és nincs lehetőség variálni. Az utazom.com kínálatában rengeteg európai város elérhető 15 ezer forint alatt, kis rugalmassággal pedig elég a közelbe menni, és onnan vonatozni, autózni tovább. Érdemes az eggyel drágább kategóriát is megnézni, mert ott meg extrább helyekre lehet eljutni még mindig remek áron, például Tel-Avivba 22 ezer, Liverpoolba 18 ezer forintért.
A skyscanner oldalán éppen ezért eleve New Yorkra mentünk rá, és találtunk is rögtön egy tizenkét napos januári kombót (15-i indulással) potom 108 ezer forintért – igaz, ebben van egy lisszaboni átszállás, amivel az út tíz órával hosszabb. A gyorsabb, tíz-tizenkét órás utakból válogatni is lehet, és ott is bőven van 160 ezer alatti ajánlat.
Rákerestünk ugyanerre az időtartamra a Bravoflynál, és hasonló árakat találtunk. Még nagyobb meglepetésünkre Tokiót már akár 140 ezer alatt is megjárhatjuk oda-vissza, ha beérjük szűk egy héttel Japánban, 150 ezer alatt pedig már válogatni is lehet az ajánlatokból. Talán a legkönnyebben a Liligónál tájékozódhatunk: a legjobb ajánlatokat eleve megkapjuk, de egy 128 ezres sanghaji jegyhez sem kellett órákig keresgélni.
A nagy távolságok is bőven megfizethetőek ma már, így aztán tényleg bárhová el lehet jutni, mert New Yorkból, Tokióból, Sanghajból a helyi járatok már olcsón visznek tovább Amerika- illetve Ázsia-szerte. De még mindig van sok trükk, amivel faragni lehet az árból.
Mindig van lejjebb
Ha Európa nem kihívás, és a legtöbb nagy út sem drága, akkor mire érdemes még figyelni? Például arra, hogy
- feleslegesen kár többet fizetni ugyanazért az útért. Aki tényként kezeli, hogy megy New Yorkba, állítson be árfigyelőt (a Liligónál és a Google Flightsnál is lehetséges), ami előre figyelmeztet, ha rövid időn belül felmennek majd az árak.
- Alapvetés, hogy ha lehet, ne csak egy-egy napban gondolkodjunk: ha az oda- és a visszaútra is megnézzük a környező napok árait, könnyen találhatunk lényegesen olcsóbb kombinációkat is.
- A fenti elv térben is érvényes, azaz aki teheti, több induló reptér közül is válogasson, ebben segít a Google Flights Multi-city keresője. Budapestről ez feleslegesnek hangzik, viszont számos más relációban nagy hasznát venni, mondjuk egy Londonból hazafelé utazásnál.
- Mind a Liligo, mind a Google Flights tudja, amit az első big data-program is: előrejelzi az árak várható alakulását. Így kapásból lehet tudni az idősávot, amikor érdemes csekkolni a jegyárakat.
- Gyakran megéri kombinálni a fapados társaságok árait, mondjuk odafelé Wizzairrel, visszafelé Ryanairrel utazni.
- Hasznos lehet a vásárlást már másik gépről intézni, főleg annak, aki a légitársaságok oldalait böngészi. Merthogy egyes rafinált cégek emelik az áraikat, minél többször keres rá egy útra a user – erre jelent megoldást másik gépről vásárolni.
- Aki pedig úgy érzi, túl sok mindenre kell figyelnie, és az egész egy sok ismeretlenes egyenlet, egyszerűen nézze meg a legolcsóbb ajánlatokat. A fenti keresők mindegyike képes többek közt az ár alapján is rendezni, így az első három legolcsóbb ajánlatra ránézve szinte biztosan van, ami megfelelő időpontban, és az utazás hosszában is.
Ha az út a fontos, nem a cél
A Google Fightson kétféle felfedezés is van. A térképesen (Explore map) tetszés szerint lehet kattintgatni a világ városaira, a Discover eszközzel pedig megadható a rendelkezésre álló idő, a kívánt cél és az érdeklődési kör, a program pedig ezek alapján ajánl utat.
Mindez akkor lesz érdekesebb, ha tovább visszük egy lépéssel. Az Utazómajom bloggere olyan extrém hőstetteket hajtott már végre, mint például egy 8700 forintos út New Yorkba meg vissza. Hogyan lehetséges ez? Ez az error fare, többnyire közönséges elgépelés, amikor általában emberi hibából nevetségesen olcsó áron kínálnak jegyeket.
Nincs módszer az ilyen hibák kiszúrására, viszont a hasonlóan extrém jó ajánlatokat megírja a blog, amit már csak ezért is érdemes nézegetni. Innen pedig jön a legnagyobb főnyeremény, a kötetlenség.
Ha nincs szent cél, akkor kötöttség sincs, vagyis le lehet csapni a legolcsóbb utakra, error fare-ekre, egyedi ajánlatokra. Az error fare esetében például se hibázni, se tervezni nem lehet: olykor a légitársaság törli a foglalást, ha nagyon fájó hibát szúr ki, viszont vissza is adja a jegy árát. Ez azonban a tapasztalatok szerint ritka eset, többnyire tehát beválnak a nevetségesen olcsó jegyek.
És ha Indiától Marokkón és az Egyesült Államokon keresztül Ausztráliáig felfedezésre vár az egész világ, akkor lényegében teljesen mindegy, hol kezdjük.
Ez is érdekelhet:
párizs | repülőjegy | london | utazás | repülő
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!