Az Aurus Senat nem csupán egy oroszok által tervezett luxusautó, hanem az orosz luxusautó maga.
A szovjet-orosz csúcsvezetők autóválasztási szokásai alapján nehéz elhinni, hogy a huszadik század jelentős részében az imperialisták ellen harcoltak, és egy egyenlőbb világot akartak elérni, legalábbis valami hasonlóról volt szó. Lenin, a Szovjetunió első vezetője Rolls-Royce-okat használt, Sztálin az amerikai autókért, elsősorban a Packardokért rajongott, szinte adódott, hogy a Sztálin Autógyárban készülő első igazán komoly szovjet luxuskocsi is nagyon packardos legyen.

Onnantól hatalmas ZiSz, majd ZiL limuzinok szállították az első- és főtitkárokat, sőt még Oroszország első szabadon választott elnökét, Jelcint is, bár akkoriban már az időnként furcsán viselkedő Borisz is fiatalosabbnak tűnt a szögletes, nagyon hosszú autónál. Putyin nem is ült bele, és bár a ZiL megpróbált még egyszer frissíteni az ósdi konstrukción, az új elnök nemet mondott rá, ami a ZiL-vezérigazgató életének egyik legnyomasztóbb élménye lehetett.
Putyin évekre egy Mercedes-Benz S 600 Pullmannba kényszerült, de többször hangoztatta, modern, orosz kocsit akar. Bár a ZiL-fiaskó után állítólag a GAZ és a szintén orosz, exkluzív autókat gyártó Marussia is igyekezett az elnök alá gördíteni valami vállalhatót, végül azonban az orosz Központi Tudományos Automobil- és Motorfejlesztő Intézet (NAMI) által úgy 55 milliárd forintnyi rubelből fejlesztett Aurus Senatja lett Az Orosz Luxusautó.

Az Aurus (a név eredete: aurum – arany, Russia – Oroszország) bemutatásának határideje Putyin negyedik elnöki beiktatása volt, ám tavaly májusra csak a hosszított, páncélozott elnöki változat készült el – az viszont elkészült. Az idei genfi autószalonon azonban már Aurus-stand várta az érdeklődőket, ahol a Senat Limousine L700 jelű elnöki modellt csak üvegfal mögül, a polgári, rövidebb, páncélozás nélküli Senat Sedan S600-ast viszont akár belülről is megnézhette, aki akarta.
Találóbb lenne a „rövidebb” kifejezés helyett a kevésbé nagyon nagy, mert az S600 is 5,63 méteres, tengelytávja 3,3 méter, és a legszerényebb kivitele is közel három tonna. Teljesen nyilvánvaló, hogy tervezői visszatértek a lenini útra, abban az értelemben legalábbis, hogy a Senat erősen Rolls-Royce Phantom-stílusú, ami persze nem tesz rosszat neki, de például a ZiL vonatkozó pályázatának győztes pályaműve egyedibb és oroszosabb is volt:
A Senat viszont létezik, ez vitathatatlan előnye. A polgári szedán változatról tudunk többet – a limuzinnál a kíváncsi tömegek érdeklődésénél fontosabbak a biztonsági szempontok –, az S600-as négy kerekét egy Porsche-segítséggel tervezett 4,4 literes, 598 lóerő V8-as biturbó benzines és egy 62 lóerős villanymotor hajtja, és hiába a terebélyes méret meg a jelentős tömeg, hat másodpercen belül éri el a százas tempót, és 250 km/h a végsebessége. A Putyin-limuzinnál tizenkét hengerről, 860 lóerőről, és a páncélozás miatt több mint hattonnás tömegről szólnak a hírek.
Nem csak a hibrid hajtáslánc jelzi, hogy a több évtizedes modellek piszkálása helyett tényleg modern autóval járhat ezentúl az elnök és a nemzeti érzelmű vagy érdekű gazdag oroszok. Az önhordó karosszéria, a független kerékfelfüggesztés és az állítható lengéscsillapítók legfeljebb a keleti prémiumautóknál újszerű megoldás, az elektromosan állítható, hűthető, fűthető, masszírozós fotelek, hátsó monitorok, négyzónás légkondicionáló viszont valóban korszerű, bár a kategóriában elvárható felszerelések, ahogyan a minőségi anyagok használata is. Ezt mind tudja az Aurus, ráadásul egészen ízléses formában előadva.
Állítólag a negyvenmillió forintnyi alapáron kínált Aurus Senatokat két évre előre eladták, ami annyira azért nem nagy szó, mivel egyelőre százas nagyságrendben képes csak termelni a gyár, az állam pedig jó néhány darabot megrendelt a modellből. Később azonban akár tízezer/év kapacitásig pörgetnék fel az előállítást, ami azért is szükséges lehet, mert már készül az Aurus kisbusz és SUV-változat.
Ez is érdekelhet:
zil | zisz | luxusautó | nagy sztori | aurus senat | vlagyimir putyin
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!