Nyolcszor nyert Kékszalagot (hatszor összetettben, kétszer a hagyományos egytestűeknél), látták iszapos vitorlával, nemrég viszont újjászületett, a Roadster pedig kipróbálhatta egy versenyen.
„Az olaszok mindig variálnak
– mondja egy félmosoly kíséretében Szloszjár Gábor, a Lisa kormányosa. – Egy 1997-es verseny előtt direkt az open hajóosztályban meghatározott paraméterekhez készítettek egy vitorlást, és mindent a maximumra terveztek benne. Ez az egy készült belőle, mert volt valakinek pénze megfinanszírozni, hogy nyerhessen vele egy versenyt.”
Így született meg a Lisa a Garda-tó partján, a híres Patucelli-műhelyben.
Hatévesen Magyarországra költözött, Litkey Farkashoz került, aki később, éppen tízszeres Kékszalag-győztesként (azóta már tizenháromszoros) úgy nyilatkozott, hogy bár nehéz egy győzelmet kiemelni, a 2009-est nagyon szereti, mert „akkor állt össze a Lisa hajó, amely most is nyert, és amely nekem nagyon kedves”.
Litkeyék évről évre fejlesztették,
„úgy lett nagyon szép is, és nagyon gyors is”.
Litkey egy kisebb versenyen borult is vele, az egyik veterán hajós szerint egyszerűen kockáztatott, és túlvállalta magát. „Iszapos lett az árboc vége, szóval felborult. Olyan idő jött, mintha leszállt volna a köd. Hirtelen kapott a mezőny egy óriási befújást, ami mindenkit váratlanul ért, mert a látóhatár nagyon kicsi volt, nem lehetett felkészülni rá. Hirtelen történt, rúgásszerűen, és ezt nem tudták lekezelni.”
Végül a legismertebb balatoni hajós öt győzelemre vezette Lisát, amely aztán 2015-ben új gazdához került, egy keszthelyi csapathoz. Pár nappal a Pünkösdi Regatta előtt vették át a hajót, a legénység úgy érezte, vakon megy a versenyen, ám így is csak két katamarán ért be előttük, ami még Büki Gábor kormányost is meglepte.
„A hajó nagyon ízlik az egész csapatnak. Élmény vele minden egyes perc, amit vízen töltünk”
– mondta akkor a kormányos, akivel azonban az első évben nem jött össze a győzelem a szalagon: az árboc alját és tetejét is javítani kellett, a műszerezettséggel is gondok voltak, sokszor csak érzésből mentek.
Egy évre rá viszont megnyerték a Kékszalagot, miután Marcaliban, a South Coast Composite műhelyben újjávarázsolták a Lisát, aki megszabadult a súlyfeleslegtől, és a kiülő szárnya hosszát is megnövelték.
A megújult hajóval sem lett unalmas az élet, egy éjszakai edzésen elszakadt a korlát kötele, és a személyzet két tagja vízbe esett.
Már abban pillanatban elvesztették a hajót, amint kidugták a fejüket a vízből, de az egyiküknek volt lélekjelenléte, bekapcsolta a lámpáját, így a csapat kísérő motorcsónakja azonnal ki tudta menteni őket a vízből.
Éjszaka különösen veszélyes vízbe esni a Balatonon, mert míg nappal gyönyörű kékes-smaragdzöld a vize, addig éjjel egy teljesen más arcát látjuk: koromfekete, semennyire nem átlátszó. Ráadásul a vízbe esett embert a motorcsónak is elütheti, ha pedig nem érkezik időben a segítség, kihűlhet, kimerülhet a hajótörött.
2017-ben, már Szloszjár Gábor irányításával szintén nyertek a hagyományos egytestűeknél, így a Lisa összetettben hatszor, a kategóriájában kétszer nyert már Kékszalagot, és címvédőként várja az idei, július 26-án kezdődő versenyt. Mivel az ötszáz hajós mezőnyben csak tíz-tizenöt katamarán szerepel, a Lisa kategóriagyőzelméhez a mezőny kilencven százalékát meg kellett vernie.
Ilyen előzmények után léphettünk a fedélzetre, mi több, versenyeztünk is a Volvo High-tech Regattán. Sétahajókázásról szó sem volt, nem is lehetett. A Lisa egy tőrőlmetszett sporthajó, szó sincs konyháról, meg egyáltalán bármi feleslegről: le van könnyítve, grammvadász, mondja rá a szakzsargon, a lényeg, hogy minden fontos elem karbonból van rajta, kivéve a személyzetet. Ez utóbbi vízhatlan táskáit lepakolják egy pici kabinba, oda megy később a motor is, amit értelemszerűen nem lehet használni a versenyen, ezenkívül minden más a versenyzést szolgálja.
A fedélzeten első látásra teljesen áttekinthetetlen kötélrend, a csapat minden tagjának jól meghatározott feladatköre van, és az egészet magas szinten összhangba kell hozni, különben szó szerint borulhat minden.
Megdöbbentőek a méretek, az ötméteres szélesség, a 21 méteres árboc, a 105 négyzetméteres nagyvitorla, az összesen 400 négyzetméternyi vitorlafelület.
Sajnos a 286 négyzetméteres gennakert nem csodálhattuk meg, a 800 kilós tőkesúlyt és a 2200 kilós össztömeget inkább csak éreztük.
Magát a versenyt félig edzésnek fogta fel a legénység, ám ebben sem volt pardon: aki nem koncentrált folyamatosan, komoly felfordulást okozhatott, akár azzal is, hogy kiüléshez rohanva átesett egy csörlőn vagy egy csapattárson. Nem mintha megtörtént volna, de ez minden alkalommal centimétereken múlt, mert manőverezéskor a legénység feladatai egymásra épülnek, így mindenkinek az adott pillanatban kell a saját feladatát megcsinálnia. A hibák persze idő- és pozícióvesztéshez vezetnek, éppen ezért van egy koordinátor, aki nem csak összehangolja a feladatokat, de a ritmusukat is megszabja.
Még keményebbnek tűnt a személyzet többi tagjának munkája, mert
„olykor jut idő szusszanni, utána viszont fél percig olyasmit csinálunk, amihez kell némi erő, és nem ártana, ha hárman lennék”
– ahogy az egyik veterán hajós mondta. És persze ott lehet igazán elrontani vagy megnyerni a versenyt, ha a vitorlákat jókor, gyorsan, tökéletesre állítják be. No meg persze stratégiai szinten, amihez viszont tökéletesen ismerni kell a Balaton széljárását. Lenyűgöző, amikor az átlagember semmi rendkívülit nem lát, csak a szokásos balatoni panorámát, a hajósok viszont a felhőkből, a vízfelszínről és megannyi jelből azonnal meg tudják állapítani, mikor, hol, milyen irányú és erősségű szél várható. Hatalmas taktikai előnnyel indulnak a finom jelek avatott ismerői, ám közben a mezőnytaktikára is ügyelni kell.
A High-tech Regatta két vasárnapi futama közül az elsőt magabiztosan nyerte a Team Lisa az egytestűeknél, a második rajtjánál viszont meg kellett kerülnie egy katamaránt, nem tudott tiszta szélben vitorlázni, és már nagyon nehéz volt ledolgoznia a hátrányát, a hajóosztályban tehát végül a Principessa nyert.
Persze a Lisa igazi célja a Kékszalag, ami előtt lesz még egy felkészülési verseny, a Balaton keleti medencéjében zajló Fehér szalag.
Ez is érdekelhet:
vitorlás | hajó | lisa | litkey farkas | nagy sztori
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!