Közel 1300 kilométeres táv, harminc óránál is több mért vezetés, lenyűgöző tájak, látványos járgánycsodák. Ez a maga nemében különleges Balkan Rally, ami egyszerre túraverseny és mozgó járműkiállítás. Az ötnapos autós-motoros kalandról egy mindenkit azonnal berántó kisfilm készült, amit a Roadsteren lehet először megnézni!
Nemcsak hegyeket, dombokat, kikötőket, szerpentineket, hidakat megörökítő szuperlátványos drónfelvételek, és elkapott emocionális pillanatok láthatók ebben az energiával teli összeállításban, hanem az itt-ott felbúgó motorhangok is abszolút autentikussá teszik a néhány perces felvételt, melynek végén csakis arra tudunk gondolni, milyen jó lehetett ezt a túrát résztvevőként megélni.
A mezőny egy nyáridéző forró őszi napon gyülekezett a Hotel Budapest parkolójában, hogy aztán öt nappal később már a Kotori-öbölnél hasítsa át a célszalagot. Harminc- és negyvenéves autók alkották a mezőny törzsét, amiből harminckét négykerekűt és öt kétkerekűt jegyzett a statisztikai lap, összességében pedig majdnem száz fő teljesítette a szakaszokat.
Az egyes rajtszámot a legöregebb gépjármű, egy 1959-es Austin Healey Sprite viselte, a legfiatalabb iparművészeti különlegesség, egy ’92-es Volkswagen Golf Cabrio volt, de végszóra befutott egy ’74-es BMW R90, a Balkan Rally motoros kategóriájának egyetlen veterán járműve is.
A versenyen – mivel végig közúton zajlik – természetesen nem az győzött, aki a leggyorsabban teljesítette az etapokat. Mindenki ezer ponttal indult neki a kihívásnak, melyből a szervezők akkor vontak le pontokat, ha az adott versenyző elhagyta az előre megszabott útvonalat, eltért az elvárt menetidőtől, vagy nem teljesítette az ellenőrzőpontokon kapott feladatokat. A tökéletes útvonalat egy aprólékos leírásból és a mellé adott térképszelvényekből, az optimális menetidőt pedig a verseny során kapott feladatokból kellett kisilabizálni, miközben fotókat is kellett készíteni egyes nevezetességekről, melyek elmulasztását komoly pontvesztéssel büntette a versenyszabályzat. Motoron neccesebb volt a helyzet, mert a kapott itinert, mely az útvonal részletes leírását tartalmazta, nyeregben nem lehetett vezetés közben tanulmányozni, muszáj volt kidolgozni valamilyen taktikát, hogy ne vesszen el végleg az ember.
Az első napon a csodás Káli-medencén keresztül érkeztek meg a versenyzők Keszthelyre, "természetesen" a Festetics-kastély udvarába, másnap pedig már átlépték a határt: Horvátországon át nyomták a pedált vagy húzták a gázkart egészen a boszniai Banja Lukáig, ahol egy városi sétán nyújtották ki az elgémberedett testrészeket. A napot a szálloda tetőteraszán megtartott közös vacsora zárta.
A következő reggel Szarajevó felé kanyarogtak, ahol a Fehér Erődnél hajthattak át a célon, pihenésképp az 1984-es téli olimpia bobpályáját nézték meg madártávlatból. Ezt követően a verseny talán legtechnikásabb etapja a bosnyák-montenegrói határtól a Durmitor-hegységet átszelve érte el Kolasint. Az útvonal egészen lenyűgöző volt: jobbra a felduzzasztott Piva valószerűtlenül türkizkék vize, balra meredek sziklafal festette meg, melyen itt-ott kivilágítatlan alagutak vágnak keresztül.
A mindent eldöntő utolsó szakaszt elképesztő tájak kísérték a Kotori-öbölig. A 2023-as Balkan Rally a Herceg Noviban található Lazure Hotel & Marina luxusszállodában egy gálavacsorával egybekötött díjátadóval zárult,
melyen motoros kategóriában testvérlapunk, a Player újságírója, Nagy Gergő vehette át az első helyért járó trófeát.
– Kétségem sincs afelől, hogy én vagyok a legkevésbé tapasztalt motoros, akinek a kanyargós részeken bőven a komfortzónáján kívül kellett hajtania, amikor megpróbálta tartani az iramot a többiekkel. A szerencse állhatott mellém, miközben én csak megpróbáltam a legtöbbet magamba szívni az utazás lenyűgöző látványosságaiból, és a maga teljességében megélni a verseny nyújtotta izgalmakat – mondta a győztes.
A Balkan Rally tehát ma még érdekesség és kuriózum, holnap vagy holnapután akár már Európa egyik legnagyobb presztízsű autós-motoros eseménye is lehet.
(Fotók: David Marvier, Guld Péter, Dömölky Dániel, Keszi Róbert, Teszáry Mátyás, Hollós-Zsiga Levente és Günther Tamás)
kotori öböl | balkan rally | autós | montenegró | túra
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!