Bruce Meyers, az eredeti beach buggy alkotója kilencvennégy éves korában hunyt el, és egy legendás járművet hagyott a világra, amely soha nem ment ki a divatból, és amely hamarosan elektromos autóként éledhet fel.
A kaliforniai parthoz hozzátartoznak a szörfösök, a vitorlázók, a strandolók, így volt ez már a hatvanas években is, amikor egy helyi hajóépítő, Bruce Meyers strapabíró homokfutót épített, amellyel leviheti a szörfdeszkáját a partra. A Meyers Manx, vagy ahogyan mindenki ismeri, a beach buggy igazi sikermodell lett, generációkon át számtalan replikája készült.
Bruce Meyers az elsők között gyártott üvegszálas anyagból készült hajót, és ezt a korszerűnek számító technikát használta fel a Volkswagen-alkatrészekből épített saját autójához is. Amikor elkészült az első buggyval a Newport Beach-i műhelyében, még nem is sejtette, micsoda ikont alkotott.
Csak azért építette, hogy a barátaival legyen mivel lejárni a tengerpartra.
A korabeli Corvette is üvegszálas anyagból készült karosszériát kapott, de a buggy teljes szerkezete műanyagból készült, ezért jóval könnyebb és fürgébb lett a terepjáróknál. Meyers az első tizenkét példány után áttervezte a konstrukciót, ezért egy bogárhátú Volkswagen alvázára akár otthon is meg lehetett építeni.
535 dollárért árulta a készletet, és óriási siker lett.
A buggy strapabírását egy nem mindennapi rekorddal mutatta meg,
1967-ben a mexikói Tijuana és La Paz közötti csaknem ezer mérföldes távot a sivatagban 34 óra 45 perc alatt tette meg, öt órával gyorsabban az addigi csúcstartónál. A futamnak olyan híre lett, hogy pár hónappal később Baja 1000 néven hivatalosan is bejegyezték, és a mai napig minden évben megrendezik.
Az egyre több vásárló kiszolgálására Meyers szövetségre lépett egy Volkswagen-alkatrészeket gyártó céggel, amely azonban 1968-ban piacra dobta a saját buggyját. Meyers hiába perelte, elvesztette az ügyet, ami után még több vállalkozás fogott másolatok gyártásába.
1971-ben ezért hétezer eredeti Manx legyártása után kénytelen volt lehúzni a rolót.
Steve McQueen és Elvis Presley is szívesen hajtotta a szabadságot jelképező járművet,
ami a hetvenes évekre Európa nyugati felén is elterjedt, a német Karmann, a belga Apal és az olasz Puma is gyártotta, az utóbbi szerepelt a Különben dühbe jövünk című filmben, ez volt a piros autó sárga tetővel. A replikákból összesen mintegy 300 ezer példány készült.
Meyers három évtizedre kiszállt az üzletből, hajókat és kabriókat épített,
majd 2000-ben visszatért, és Manxter néven elkészítette a beach buggy hosszabb, 2+2 üléses változatát, továbbra is a bogárhátú Volkswagen alapjára. Saját cégét nem sokkal a halála előtt adta el, de jó kezekbe került, egy autórajongó vállalkozó gyártja tovább az otthon összeszerelhető készleteket.
Az ötletet a Volkswagen többször is elővette, a legutóbb 2019-ben, amikor
ID Buggy néven mutatta be a strandautó modern változatát, 204 lóerős elektromos hajtással
és 250 kilométeres hatótávval. A koncepció leleplezésében Meyers is közreműködött, aki már nem érhette meg, hogy gyártásba kerüljön, de így is egy legendás élményautót adott a világnak.
Bogármánia
Az eredeti bogárhátú Volkswagent számtalan változatban értelmezték újra, nemrég készültek el például a teljesen elektromos hajtású változatával. Az örökifjú sikermodellt megható kisfilmmel búcsúztatták a gyártása végén, a tervezéséhez pedig egy magyar mérnöknek is köze volt.
(Képek: Volkswagen, Getty Images)
Bogár | meyers manx | volkswagen bogár | e-Beetle | beach
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!