Close
Nem volt könnyű, de kiválasztottuk a Budapesti Tavaszi Fesztivál legjobb programjait

Nem volt könnyű, de kiválasztottuk a Budapesti Tavaszi Fesztivál legjobb programjait

Mint ahogy azt már megszokhattuk, áprilisban ismét világsztárok adják egymásnak a kilincset a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Megnéztük mi is a programkínálatot, és nyomban beírtuk a naptárunkba, hogy április 5–22. között mely estéken ne nagyon számoljanak velünk a barátok, a családtagok és az ismerősök, mert előfordulhat, hogy mondjuk a ferihegyi repülőtéren hallgatunk egy koncertet.

A komolyzenétől az újcirkuszon át a képzőművészeti programokig számtalan különlegességet találni a felhozatalban, mi viszont próbáltunk nem elveszni a részletekben, és már korábban összeállítottunk egy best of-listát.

A fenti eseményeken kívül egészen biztosan érdekesnek ígérkezik az észt származású Kristjan Randalu koncertje is. A művész a nyolcvanas évek végén családjával Németországba költözött, ott kezdett komolyabban foglakozni zenével. Tanult Londonban és a New York-i Manhattan School of Musicban is, ma pedig már generációjának egyik legsokoldalúbb, legizgalmasabb művészegyéniségeként tartják számon, szólistaként, zeneszerzőként, átiratok készítőjeként egyaránt jelentős alkotó. A Jazz Times így jellemezte muzsikáját: “mintha egy felfedezetlen, egzotikus világba csöppennénk”. Április 18-án, a BMC-ben láthatjuk, hallhatjuk.

A vízszintest függőlegesre cserélték. Táncoltak sziklafalon a Yosemite Nemzeti Parkban, 15. században épült katedrálisok oldalán, felhőkarcolókon, a Himalájában, a Dolomitokban, indiai erődökön, stadionokban. Lógnak, lebegnek, vízszintben táncolnak, és újradefiniálnak mindent, amit a táncról, a művészetről, a szabadságról, az emberi létről gondoltunk. Ők a Müpában április 6-án fellépő Bandaloop, melynek Thomas Cavanagh-gal, beszélgettünk korábban a világűrről, Budapestről és a Müpa csodálatos falairól.

Ha esetleg ennyi nem lenne elég, még mindig tudunk különleges koncerteket és előadásokat ajánlani, egyet például egészen extrém helyszínen tartanak.

A világ legjobb karmestere és a balett sztárjai – Gergijev és a Mariinszkij

A orosz legenda, Valerij Gergijev és együttese április 20-án érkezik a Müpába. Valerij Gergijev az opera koncerttermi előadásával már meghódította Barcelona és Hamburg közönségét, a New York-i Metropolitanben pedig A kékszakállú herceg vára című Bartók-darabbal társította. A Jolánta Csajkovszkij utolsó – eredeti formájában egyfelvonásos – operája. Az 1892-ben bemutatott darab drámai koncepciója, témaválasztása egészen kivételes a műfaj 19. századi történetében, a kompozíció egyaránt nyitott a szimbolista-metaforikus és a pszichoanalitikus értelmezés irányába.

A címszerepet éneklő fiatal szoprán, Irina Csurilova 2008 és 2014 között több nemzetközi versenyen szerepelt sikerrel (például Toulouse-ban, Veronában, Düsseldorfban), a Mariinszkij Színházban 2013-ban debütált Gounod Faust-jának női főszerepében. Napjainkban a társulat primadonnája, tizenöt produkcióban énekel, köztük olyan főszerepeket, mint Tatjána (Anyegin), Liza (Pikk dáma), Aida, Leonóra (A trubadúr) vagy Mimì (Bohémélet).

A 236. évadánál tartó Mariinszkij Balettegyüttes története a 18. századtól elválaszthatatlanul összeforrott az európai táncművészet történetével,

a 19-20. század fordulójától kezdve pedig a műfaj legnagyobb sztárjai érkeztek a társulatból.

A Mariinszkij a klasszikus hagyományok megőrzése mellett a legújabb táncművészeti irányok felé is nyitott, dolgozott már a társulattal John Neumeier, William Forsythe, Angelin Preljocaj, Sasha Waltz, Wayne McGregor és Hans van Manen. Prokofjev csodálatos balettmeséjének egyszerre klasszikus és merészen kísérletező koreográfiáját, az orosz–amerikai Alekszej Ratmanszkij munkáját 2002-ben mutatta be a társulat. Ratmanszkij, Valerij Gergijevvel szoros együttműködésben, a zenei anyag mélyrétegének feltárása nyomán alakította ki koncepcióját. Az április 22-én az Erkel Színházban látható produkció a mai napig a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása.

Karmester és szólista a reptéren – Baráti Kristóf  és a Kodály Filharmonikusok

Ez egy igen különleges koncertnek ígérkezik, hiszen a fesztivál talán legextrémebb helyszínen, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es termináljában tartják április 12-én. Az est karmestere, Somogyi-Tóth Dániel ezer szálon kötődik a repüléshez (a Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója), és Baráti Kristófnak is van pilótaengedélye.

Somogyi-Tóth Dániel a debreceni zenei élet két meghatározó műhelye, a Kodály Kórus és a Kodály Filharmonikusok művészeti vezetőjeként a nagy múltú együttesek munkájának összehangolására és egy új arculat kialakítására vállalkozott. A repertoár felfrissítése, az újszerű koncertezési formákkal való kísérletezés többek között azt a célt szolgálja, hogy az együtteseket minél szélesebb körben ismerje meg a hazai közönség, s hogy Debrecen mind a magyar, mind a nemzetközi komolyzenei életben növelje szerepét.

A Budapesti Tavaszi Fesztiválon világhírű szólistával, Baráti Kristóffal inspiráló térben, változatos műsort vezényel, melyben Stravinsky jól megfér Vivaldival.

Igazi csemegeként hangzik el Debussy híres zongoraprelűdje, melyet Leopold Stokowski ültetett át nagyzenekarra. Az 1930-ban készült, lenyűgöző pompájú átirattal a hazai közönség ritkán találkozik.

Az Aeropark repülőgép-múzeum Malév nosztalgiabuszai 18.30-kor indulnak a Deák térről a helyszínre, illetve a hangverseny után vissza a Deák térre. A járatokon az utazás a koncertjegy felmutatásával ingyenes, de előzetesen regisztrálni szükséges, amit itt lehet megtenni.

Ősi tradíciók és autentikus népzenei elemek 21. századi technológiájával – Mitsoura

A lenyűgöző hangú Miczura Mónika és a Neóból ismert Moldvai Márk projektje, a Mitsoura a kétezres évek egyik legfontosabb hazai világzenei-elektronikus produkciója volt. A zenekar most hétévnyi szünet után, új tagokkal kiegészülve tér vissza egy különlegesen látványos, multimédiás koncertre. Ősi tradíciók és a jelenkor hangjai, autentikus népzenei elemek és a 21. század technológiájának hangkollázsai, mindez erős vizuális háttérrel megtámogatva.

Az egyedülálló hangzás elsősorban a zenei producer, Moldvai Márk érdeme, aki sűrű atmoszférájú hangkollázst állított össze az őstehetség Mitsou lenyűgöző éneke köré. Miczura Mónika Mitsou karakteres orgánumát, egyedi előadóművészi jelenlétét világszerte a legjobbak között említik, amiről mi magunk is meggyőződhetünk április 13-án az A38 Hajón.

Mashupból világhír – L.E.J.: Poupées Russes (Orosz babák)

A francia énekestrió (Lucie, Élisa és Juliette) 2013-ban jött létre, első sikerüket 2015 nyarán érték el, amikor egy feldolgozásukat több millióan tekintették és hallgatták meg a világhálón. A rafináltan kialakított vokális szólamok, a szellemes hangszeres effektusok – Juliette éneklés közben rendszerint csellón is játszik – és a jó érzékkel összeállított egyvelegek eredeti átiratai (mashup), valamint az előadásmód magával ragadó természetessége rendkívüli sikert hozott.

A L.E.J. zenei világa három nagyon sajátos színezetű énekhang, három különböző előadói stílus, az ösztönös muzikalitás, a kreativitás és a fantázia elegyeként jött létre.

Átütő tehetségükre sokan felfigyeltek, 2015-ben Pharrell Williams társaságában léptek fel. A trió első, eredeti szerzeményekből álló lemeze 2018-ban készült el. A Poupées Russes című albumon remek dalok sorjáznak, az Acrobates című számhoz pedig már egy egészen eredeti vizualitású klip is készült. A trió április 17-én az A38 Hajón csíphető el.

A világ egyik legizgalmasabb koreográgusa Emanuel Gat: Sunny

Emanuel Gat, performer és zenész Awir Leonnal együtt álmodta meg a Sunny-t, ami egyszerre koncert és egy vibráló koreográfiai felfedezőút, melyet természetesen születésének pillanatával egy időben, azaz élőben követhetünk végig. – “Emanuel Gat a Sunny-val mesterművet alkotott. Miközben Marvin Gaye azonos című dala szól, Awir Leon eleven zeneiséget épít köré, de úgy, hogy mindvégig hű marad saját, eredeti stílusához.

A hosszúra nyúló csendek, a bravúros jelmezek, a játékosság, a metsző pillantások és a kitörő kacajok együtt hozzák létre az előadás világát, melyben túlcsordul a fiatalosság, az életöröm és a derű” – írta Ariane Bevalier, a Le Figaro kritikusa. Az ötgyerekes családapa, aki pihenésképp gyakran pattan szörfdeszkára, április 12-én a Trafóban látható.

Ez is érdekelhet:

(Fotók: Marco Borggreve, Müpa)

Close