Close
Az elmúlt 100 év legszebb autói a Comói-tónál

Az elmúlt 100 év legszebb autói a Comói-tónál

1929 óta rendezik meg a Concorso d’Elenganza Villa d’Este autós szépségversenyt a Comói-tónál. Mint sok minden másnak, ennek is keresztbe tett a Covid 2020-ban, és idén is el kellett halasztani a szokásos májusi időpontot. Október első hétvégéjén viszont egy különkiadásra gyűltek össze az elmúlt száz év legszebb autói.

Egykor az arisztokrácia kedvenc hétvégi időtöltése volt lovas kocsikkal parádézni. Az elegancia ünnepének tekintették ezeket az összejöveteleket, ahol a finom luxus, az elegáns megjelenés, és egymás erőviszonyainak óvatos felmérése fontos része volt az eseménynek. A motorizáció megjelenésével a lovakat és kocsijukat az automobilok váltották fel, de a találkozót körbe vevő társasági élet és verseny változatlanul pezsgő és izgalmas maradt. Néhány éve már nálunk is rendeznek Concours d`Elegance eseményt Balatonfüreden, ahová értékes autógyűjtemények érkeznek. De ha a legnemesebb autós szépségversenyt szeretnénk látni, a Comói-tóhoz kell utaznunk, a Concorso d’Eleganza Villa d’Estére.

A fő mottó változatlan: az igazi elegancia kortalan.

Az nem elég, ha valaki lelkiismeretes munkát végzett a restaurálással, a kiállításra csak olyan autó kerülhet, amelyik rendelkezik a nemzetközi veteránautószövetség (FIVA) ajánlásával. A hitelesség mellett az is számít, hogy milyen múltja van az adott autónak, egy Le Mans-győzelem például felér egy royal flushsel, ha papírok és fotók is vannak az elsőségről. Egy Alpine M64 amerikai tulajdonosa is büszkén mesélte a Le Mans-i fotók lapozgatása közben, hogy milyen szerencséjük volt, amikor Franciaországban rábukkantak erre a ritka példányra. Amerikában restaurálták az autót, és a csak Concorso miatt repítették vissza Európába. Az Alpine mellett több autó is érkezett Amerikából, Japánból és az Egyesült Arab Emírségekből is.

A Concorso idei különleges kiadása abban volt más, mint a többi, hogy a szervezők az 1920 és 1970 között gyártott autók mellett helyet engedtek a kilencvenes évek sportkocsijainak is, és külön kategóriában indulhattak a Pininfarina tervezte modellek, ezzel is fejet hajtva az olasz dizájnműhely munkái előtt.

21 márka, 17 karosszériaépítő, 9 Ferrari

És miért kerülhetnek alig harmincéves autók egy ilyen versenyre? A gyűjtők között is egyre több fiatal jelenik meg, őket jobban vonzzák azok az autók, amiket gyerekkorukban menőnek tekintettek, és ma büszke tulajdonosai lehetnek. Megértem, én is széles mosollyal viselném a terhet, hogy egy Ferrari F50-et kell vezetnem. Bár egy hatvanas évekbeli Alfa Romeo 6C vagy egy Lancia Aurelia szépsége még jobban lenyűgöz. Meggyőződésem, hogy a legszebb kupék 1960 és 1970 között készültek, olasz formatervezők által.

De persze szép számmal vannak a gyűjtők között olyanok, akik az ötvenes évek előtti autók értékét magasabbra tartják. Ekkoriban a karosszéria és a hajtáslánc külön műhelyben készült, a megrendelő egyedi igényei szerint állt össze a végső autó. Ezért fordul elő a kiállításon több olyan műremek, amelyből egyetlen példány létezik. A gyárnevek között sem a megszokottakat találjuk: a Gräf & Stift, az Osca vagy a Delage teljesen eltűnt vagy más cégbe olvadt, bár utóbbi francia márka éppen feltámadni készül. Mint ahogy az Alpine-t is önálló prémiummárkává akarja emelni a Renault. A feltámadók között is kiemelt helye van a Hispano Suizának (annyit tesz: spanyol–svájci). Egy 1920-as évekből származót találtunk a veterán autók között, egy 2020-ast pedig a jelen koncepcióautói mellett. Ezzel is jelezve, a Concorso d’Eleganza Villa d’Estén az autógyártás minden fejezetéből felfedezhetünk egy értékes pillanatot.

Megjelenik a jelen és a jövő

A sarokba eldugott Covid-tesztközpont mellett más is emlékeztet a jelenre és a jövőre. Az eseményt támogató BMW-csoport (ennek része a Rolls-Royce is) például az éppen csak piacra lépő iX és i4 modellek mellett két koncepcióautót is elhozott. A Rolls-Royce Boat Tail különlegességéhez nem férhet kétség, a jachtok ihlette karosszéria teljes egészében egyedi készítésű, a Rolls-Royce karosszériaépítő múltját eleveníti fel. Az ólmozatlan benzint fogyasztó, igazi kipufogószagot árasztó veteránok mellett furcsa látvány lehet a BMW másik modellje, az i Vision Circular. Ennek azonban fontosabb küldetése van a megjelenésén túl: azt hivatott bemutatni, milyen lesz a fenntarthatóság és luxus 2040-ben, amikor az elektromos hajtás és intelligens vezetés kerül előtérbe.

Best of Show, vagyis a verseny győztese ez a Ferrari
Az 1956-os Ferrari 250 GT TdF amerikai tulajdonossal érkezett

A verseny a további díjazottait erre keresd!

rolls-royce | bmw | rolls-royce boat tail | Concorso d’Eleganza Villa d’Este | veterán autó

FOLYTASD EZZEL

Újra büszkén szárnyal a Bentley legendás orrdísze

Ezt a három lejátszási listát pörgesd a kocsiban!

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!
Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Instagram