Close
Komoly biztonsági kérdéseket vet fel ez a repülőkön tervezett változtatás

Komoly biztonsági kérdéseket vet fel ez a repülőkön tervezett változtatás

Így oldanák meg a légitársaságok a munkaerőhiányt, és a költségeket is csökkentenék. A pilóták és utasok azonban aggódnak a biztonság miatt.

Jelenleg az utasszállító gépeken két pilótának kell lennie, hogy könnyebben megelőzhetők illetve kezelhetők legyenek a vészhelyzetek. Az úton az egyik pilóta általában a gépet irányítja és a műszereket kezeli, míg a másik az esetleges problémákat, rendellenességeket figyeli. Plusz a pilóták így szünetet is tarthatnak, ami segíthet megelőzni az akár végzetes következményekkel is járó kifáradást. Emellett, ha az egyik pilóta véletlenül rosszul lesz, a másik átveheti az irányítást.

Most viszont több mint negyven ország szorgalmazza a szabályok megváltoztatását, és azt szeretnék elérni, hogy elég legyen egy pilóta is a repülőkre.

Ezért beadvánnyal fordultak az ENSZ repülési szabályokat alkotó testületéhez, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO), hogy segítsen megtalálni a megoldást. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) már repülőgépgyártókkal is tárgyal a kérdésről, és úgy vélik, 2027-ben már el is indulhatnak az első egypilótás járatok.

Több pilóta is figyelmeztet azonban ennek biztonsági kockázataira. Tony Lucas, a Qantas Airways Airbus SE A330-as kapitánya, aki egyben az Ausztrál és Nemzetközi Pilóták Szövetségének (AIPA) elnöke is, azt mondja, hogy

egy-egy vészhelyzet olyan gyorsan kicsúszhat az ember irányítása alól, hogy még arra sincs idő, hogy valaki más odaérjen a pilótafülkéhez.

Szóval egyelőre még vannak olyan biztonsági kérdések, amelyekre választ kell adni, mielőtt az egypilótás repülés válna normává. Ki kell találni például, mi történjen, ha a pilóta rosszul lesz és nem tudja tovább vezetni a gépet. Megoldás lehet erre a földi irányítástól érkező távsegítség vagy az automatizálás.

Ez az igény egyébként nem újkeletű, a légiközlekedési ágazat már évtizedek óta szorgalmazza a csökkentéseket,

így esett az ’50-es évek óta ötről kettőre a pilótafülkében tartózkodó személyzet létszáma.

Alexander Feldman, a Boeing délkelet-ázsiai elnöke szerint az egypilótás rendszer előtti akadályok sokkal inkább pszichológiaiak, mint technológiaiak.

Egy amerikai légitársaság egészen másképp oldaná meg a munkaerőhiányt, és olyan bejelentést tett, ami után sokan szeretnének pilóták lenni.

(Forrás: Euronews, Getty Images)

pilóta | változtatás | repülő | biztonság

FOLYTASD EZZEL

Középkori mesevilágba repít a kőkunyhók falva Olaszországban

Kiderült, melyek az Egyesült Királyság kedvenc és legtöbbet kritizált látványosságai

Rendeld meg a Roadster magazin 10. számát!

Izgalmas, színes és gazdag. Ha három szóval kellene jellemeznünk legújabb, jubileumi kiadásunkat, akkor ezeket a szavakat választanánk. Miért mondjuk ezt? Mert megjártuk Kappadókiát, Valenciát és Kelet-Tirolt. Találkoztunk a háromszoros olimpiai bajnok Szilágyi Áronnal, a világ egyik legérdekesebb újságírójával, Malcolm Gladwell-lel, a provokatív, magyar származású fotóssal, Pol Kuruczzal, plusz összehoztunk az eddigi legvidámabb borítónkat, amivel Budapestet ünnepeljük. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram