Komoly biztonsági kérdéseket vet fel ez a repülőkön tervezett változtatás

Így oldanák meg a légitársaságok a munkaerőhiányt, és a költségeket is csökkentenék. A pilóták és utasok azonban aggódnak a biztonság miatt.

Jelenleg az utasszállító gépeken két pilótának kell lennie, hogy könnyebben megelőzhetők illetve kezelhetők legyenek a vészhelyzetek. Az úton az egyik pilóta általában a gépet irányítja és a műszereket kezeli, míg a másik az esetleges problémákat, rendellenességeket figyeli. Plusz a pilóták így szünetet is tarthatnak, ami segíthet megelőzni az akár végzetes következményekkel is járó kifáradást. Emellett, ha az egyik pilóta véletlenül rosszul lesz, a másik átveheti az irányítást.

Most viszont több mint negyven ország szorgalmazza a szabályok megváltoztatását, és azt szeretnék elérni, hogy elég legyen egy pilóta is a repülőkre.

Ezért beadvánnyal fordultak az ENSZ repülési szabályokat alkotó testületéhez, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO), hogy segítsen megtalálni a megoldást. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) már repülőgépgyártókkal is tárgyal a kérdésről, és úgy vélik, 2027-ben már el is indulhatnak az első egypilótás járatok.

Több pilóta is figyelmeztet azonban ennek biztonsági kockázataira. Tony Lucas, a Qantas Airways Airbus SE A330-as kapitánya, aki egyben az Ausztrál és Nemzetközi Pilóták Szövetségének (AIPA) elnöke is, azt mondja, hogy

egy-egy vészhelyzet olyan gyorsan kicsúszhat az ember irányítása alól, hogy még arra sincs idő, hogy valaki más odaérjen a pilótafülkéhez.

Szóval egyelőre még vannak olyan biztonsági kérdések, amelyekre választ kell adni, mielőtt az egypilótás repülés válna normává. Ki kell találni például, mi történjen, ha a pilóta rosszul lesz és nem tudja tovább vezetni a gépet. Megoldás lehet erre a földi irányítástól érkező távsegítség vagy az automatizálás.

Ez az igény egyébként nem újkeletű, a légiközlekedési ágazat már évtizedek óta szorgalmazza a csökkentéseket,

így esett az '50-es évek óta ötről kettőre a pilótafülkében tartózkodó személyzet létszáma.

Alexander Feldman, a Boeing délkelet-ázsiai elnöke szerint az egypilótás rendszer előtti akadályok sokkal inkább pszichológiaiak, mint technológiaiak.

Egy amerikai légitársaság egészen másképp oldaná meg a munkaerőhiányt, és olyan bejelentést tett, ami után sokan szeretnének pilóták lenni.

(Forrás: Euronews, Getty Images)

pilóta | változtatás | biztonság | repülő

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom