Három emeleten tizenhat szintet alakítottak ki ebben az enyhén szólva is szokatlan japán otthonban, lépcsőt viszont nem tettek bele.
Könyvespolcok, fadobozok és mindenféle bútorok alkotják a lépcsőket ebben a rendhagyó takacuki épületben. A Tato Architects által tervezett ház kilencvenhat négyzetméter, tehát közel sem egy ipari épületből átalakított loft, és mégis: háromemeletes, emeletenként pedig körülbelül öt kis szintje van az otthonnak.
„Szerettük volna a folyamatos expanzió érzését kelteni egy apró házban. Hogy egyik pillanatban a tetőn lehess, aztán a másik percben már a padló alatt. Ahelyett, hogy falakkal és emeletekkel osztjuk el a tereket és a hozzájuk tartozó funkciókat, minden lazán kapcsolódik egymáshoz, eltűnnek és feltűnnek a terek.”
– magyarázza Simada Jo, a Tato Architects alapítója és hozzáteszi, az enteriőr szerinte olyan, mint egy funkcionális barlanglabirintus, miközben a belsőépítészeti tervezés és elrendezés nagyon szigorú geometriát követ.
A háromszögletű és négyszögletű szintek finoman, spirál formában emelkednek, egyszerű bennük közlekedeni. A terveken az épület maga háromszög alakú, kilenc méter széles, öt és fél méter mély, viszont két sarka hiányzik. A belső falak mindenhol negyvenöt fokos szögben csatlakoznak a külső falakhoz; így jönnek létre a három- és négyszögletű belső terek.
Számos bútor mérete is meghatározza a szintek közti váltásokat: például a konyhai étkezőasztal pontosan egy vonalban van a fölötte lévő emelet aljával, másutt ezt egy dolgozóasztallal vagy épp kanapéval teszi a tervező. Érdemes még megnézni a többi furcsaságot is, például a konyhaszekrényből könyvespolccá változást vagy a padlóra tett mosdótálat. A tárolóegységek nagy részét pedig a padló alatt, a szintek közt alakították ki.
Simada már eddig is kísérletezett ilyesmivel – azaz amikor a bútorok mint lépcsők funkcionálnak egy házban –, például a 2013-as House in Itami projektjével, valamint a szintén szintezéssel játszó House in Mijamotónál is, amivel a Dezeen-nél elnyerte az év háza díjat 2018-ban.
A házban három hálószoba, dolgozószoba, étkező, nappalirész, valamint egyszerre beltéri és kültéri fürdőszoba található, az épület tetején pedig egy többszintes tetőterasz. Kívülről a házat szenesített fával burkolták, bejárata egy háromszöget formáz, a fa pedig az épület belsejében is nagyon fontos szereplő, a padlóban, bútorokban, felületekben és a szabadon hagyott épületszerkezeti elemekben is. Az biztos, hogy nem mindenki tudna egy ilyen épületben elképzelni egy életet, a stílusosság és ez az építészeti játékosság viszont, ahol a szigorú geometria és a határtalan kreativitás kéz a kézben találkozik, tagadhatatlanul lenyűgöző.
(Fotók: Sinkenciku Sa)
építészet | oszaka | ház | dizájn | otthon | japán
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!