Beárazzák az ételek klímaköltségeit is ebben a szupermarketben

Németország egyik vezető diszkontlánca megemelte bizonyos termékeinek árát, hogy tükrözze a valós költségeket, amellyel ezek az élelmiszerek az emberek egészségére és a környezetre nézve járnak.

A Penny áruházlánc mind a 2150 üzletében egy héten át tartó kísérletbe fogott, melynek keretében kilenc termék, főként tejtermékek és húsfélék árát kalibrálta át a Nürnbergi Technológiai Intézet és a Greifswaldi Egyetem kutatóinak segítségével, figyelembe véve azok talajra, éghajlatra és vízhasználatra gyakorolt hatását.

A wahre Kosten vagy valódi költségek elnevezésű kampány keretében a virsli ára például 3,19 euróról (körülbelül 1200 forintról) 6,01 euróra (2300 forintra), a mozzarella 74 százalékkal 1,55 euróra (hatszáz forintra), a gyümölcsjoghurt pedig 31 százalékkal, 1,19 euróról (460 forintról) 1,56 euróra (hatszáz forintra) emelkedett.

A legnagyobb drágulást a bécsi kolbász és a maasdamer sajt esetében látható, amely utóbbi ára 94 százalékkal 4,84 euróra (1880 forintra) emelkedett: 85 cent (330 forint) rejtett költséget számoltak a metán- és szén-dioxid-kibocsátásra, 76 centet (mintegy háromszáz forintot) az intenzív gazdálkodásból és az állattenyésztésből eredő talajkárosodásra, 63 centet (245 forintot) a felhasznált növényvédő szerek hatására, belekalkulálva a gazdák egészségének veszélyeztetését, emellett tíz cent (körülbelül negyven forint) került rá a műtrágya talajvízszennyezése miatt. Az áruházlánc az eladásokból származó többletbevételt eladományozza.

A szemfelnyitó adatok fényében különösen értékelendő, ha valaki tenni akar az élelmiszerpazarlás ellen, és erre már egy új gasztrotrend is született. De mi a helyzet Magyarországon a klímatudatosság terén? Nemrég erre is fény derült.

(Forrás. The Guardian, képek: Getty Images)

 

ár | költség | klímaváltozás | szupermarket | élelmiszer

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom