Nyolc szempont szerint értékelt közel harminc európai vasúttársaságot egy szakportál. Összpontszámban az olasz Trenitalia lett a legjobb, de jól szerepelt a cseh RegioJet is. Vizsgálták a MÁV-ot is, ami itt-ott meglepetést okozott, összességében viszont vannak még távlatok a fejlesztése előtt.
Összehasonlító elemzést végzett 27 európai vasúti üzemeltető szolgáltatásairól a Transport and Enviroment című szaklap. A jelentés mindjárt a felvezetőben megállapítja, hogy
„a vasúti szolgáltatók összességében nem nyújtanak kielégítő szolgáltatásokat”,
ugyanakkor a köztük lévő különbségek jól mutatják, milyen nagy mértékű fejlesztések lehetségesek, ezen felül alapos szakpolitikai változtatások kellenek, mert az ágazatnak nem sikerült önállóan rendeznie a dolgokat.
A tanulmányban nyolc szempontot vettek figyelembe, fontossági sorrendben:
- jegyárak
- speciális viteldíjak és kedvezmények
- megbízhatóság
- foglalási élmény
- kártérítési irányelvek
- utazási élmény
- éjszakai vonatközlekedés
- kerékpárosokra vonatkozó szabályok.
Meglepő lehet, de az összetett pontszám alapján az olasz Trenitalia lett a legjobb európai szolgáltató 7,7 ponttal, míg mögötte holtversenyben a svájci SBB és a cseh RegioJet végzett (7,4-7,4).
Szerepelt a 27 felmért üzemeltető közt a viharos időket megélő Magyar Államvasutak is, ami 5,8-as pontszámmal a 17, helyen végzett, eggyel a német DB mögött.
Az utolsó helyen az Eurostar zárt, míg az utolsó előtti a görög Hellenic trains lett (4,9, illetve 5,1 ponttal). Ez a sorrend ugyanakkor jelentősen változik az egyes kategóriákra lebontva.
Jegyárak tekintetében például a Flixtrain a legjobb, míg a MÁV a hatodik; megbízhatóság tekintetében viszont utolsó, holtversenyben másik két, szintén pontszámot sem kapó társasággal. Utazási élmény kategóriában 23. lett a MÁV, ellenben a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat vizsgálva a dobogó alsó fokára került.
Kívülállók számára az egyik legfontosabb tanulság, hogy az ár nem arányos a minőséggel: az Eurostar például ötször annyiba kerül, mint a RegioJet, ám az utóbbi szolgáltatásai rendre az élmezőnyben végeztek.
Ár/érték arányban a RegioJet mellett a belga SNCF, az SBB, az osztrák ÖBB és a Trenitalia szerepelt a legjobban a rangsorban. A jelentés ezen kívül javaslatokat is megfogalmaz a fejlesztésekre.
Talán mégsem rémálom
Európát körbevonatozni időről időre felmerülő vágy/igény, amit nehezít az átszállások összehangolása, majd a különféle platformokon történő jegyfoglalás. Hanem az adminisztrációs rémálom talán már nem tart sokáig, köszönhetően az egységes európai jegyfoglalási platform várható elindításának.
(Forrás: T&E, fotók: Getty Images)
vonat | máv | közelekedés | trenitalia | vasút
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!