Ezt a hazai sörfőzdét a koronavírus sem tudja megroppantani

Márciusban ünnepli ötödik születésnapját a Mad Scientist kézműves sörfőzde, mely hatalmas utat járt be az elmúlt időszakban. Szeretnének a teraszukon, vendégek gyűrűjében ünnepelni, de hogy ez megvalósulhat-e, az a jövő zenéje. Ami azonban biztos, a Mad háza táján minden kihívás és akadály ellenére zajlik az élet. Sefcsik Mártonnal, a Mad Scientist sörfőzde üzletfejlesztési menedzserével és Kollár Bálinttal, a Madhouse marketingmenedzserével beszélgettünk.

A nehézségekben is a szakmai kihívást látják

 "A 2020-as évünk nyilvánvalóan rosszabb volt, mint amilyennek januárban terveztük, de azért jobb, mint amennyire március végére tartottunk tőle. Ehhez persze az kellett, hogy heti hét napon át dolgozzunk, és időben reagáljunk a kihívásokra" – mondja Sefcsik Márton.

Hozzáteszi: most sem azzal a felütéssel tekintenek erre az időszakra, hogy mi lett volna, ha, hanem mint egy lehetőségre, hogy többet – nemcsak kifelé, de befelé is – figyelve, egy erősebb csapatként kerüljenek ki mindebből. Arra törekednek, hogy a nehézségekben inkább szakmai kihívásokat lássanak, semmint az egyéni traumáink köszönjenek vissza, a gazdasági tragédia lehetőségét pedig folyamatosan elhessegetik maguktól.

Az üzletfejlesztési menedzser szerint a leglátványosabb változások mindig a színfalak mögött történnek és bár igyekeztek ezekről is képeket-videókat-történeteket megosztani a közösségi oldalaikon keresztül, nehéz átadni mindent.

A Mad tavasszal és most ősszel-télen is gőzerővel dolgozik, így bár hatalmas leállások nem voltak, mindig más irányba összpontosították az erőforrásaikat.

"Volt, hogy mindenki webshopozott, a sörfőzőink kiszállítottak egyéni megrendeléseket, teljesen leálltunk a hordók kiszerelésével, és hosszú átfutási idejű projekteken kezdtünk dolgozni" – sorolja a példákat Sefcsik Márton. Kiemeli: mivel nem áll mögöttük semmilyen nagy szervezet vagy befektetői csoport, a fejlesztéseket csak akkor tudják keresztülvinni, ha megteremtik rá az anyagi fedezetet is, amihez az is hozzájárult, hogy történetünk során először nyertek egy európai uniós pályázatot technológiai fejlesztésre a koronavírus gazdasági hatásainak enyhítése érdekében. Náluk jelenleg a főzőház költözése és átépítése van folyamatban, de ezzel párhuzamosan a Madhouse-ban, a Mad Scientist multifunkcionális gasztroterén is zajlik az élet.

A hamvaiból feltámadó főnix

 "Ahogy Szilágyi Tamás, a Mad Scientist és a Madhouse egyik alapító-tulajdonosa fogalmazott: mi kezdettől fogva egyfajta főnixszerepre készültünk. Számoltunk azzal, hogy az októberi nyitás után nem sokkal be kell majd zárnunk egy időre, de úgy gondoltuk, hogy a városnak szüksége van most némi bátorságra és arra, hogy ha csak egy kis ideig is, de az emberek tudjanak örülni valamiféle újdonságnak" – veszi át a szót Kollár Bálint, rámutatva, hogy miközben telt házzal üzemeltek, a háttérben már elkezdtek dolgozni a házhoz szállításon is. Ennek köszönhető, hogy nem sokkal a korlátozások újbóli bevezetése után már elindult a saját webshopjuk, ami azóta is az egyik legfontosabb kereskedelmi lábuk.

Kollár Bálint szerint a vendégkör tekintetében bizonyos értelemben előnnyel indultak, hiszen a nyitásakor a Mad Scientistnek már volt egy kiépült rajongótábora, akik hamar a szívükbe zárták a Madhouse-t is. De sokan vannak azok is, akik épp ebben az időszakban fedezik fel őket.

"Változatos, termelői alapanyagokból készülő, hetente megújuló ebédmenüt jó áron még mindig kevés helyén kapsz. Ha jól emlékszem, Márton mondta egyszer a teniszezői múltja kapcsán, hogy mindig az adott szettet kell megnyerni" – teszi hozzá.

– Mire számítotok, mikor lehet ismét megnyitni? – kérdezzük félve, a válaszok pedig hasonlóan bizonytalanok. Bálint reménykedik abban, hogy márciusban már legalább a teraszon fogadhatnak vendégeket, Márton pedig a főzde március 15-i születésnapját a Mad Kertben ünnepelné, bár már elég rutinosnak tartja magukat a virtuális rendezvényekben is.

Mindannyiunk közös felelőssége

"Azért hiányoznak a valódi események-sörözések-beszélgetések, de soha nem hagynánk, hogy – ez pedig Tamásnak a szavajárása – a jelenünk mindig csak egy be nem teljesült jövő legyen. Igyekszünk megtalálni a boldogságunkat minden körülmények között". A pozitív hozadékokra összpontosít Kollár Bálint is, aki szerint az elmúlt időszakban mindannyian sokat tanulhattunk a közösségben gondolkodásról, arról, hogy fogyasztóként elsősorban rajtunk múlik, hogy egy vállalkozás túlél-e, vagy eltűnik, ezáltal pedig felelősségünk van abban, hogy a főváros milyen irányba tart.

"Think globally, act locally" – ez az, amit szerintem a hazai kisüzemi sörfogyasztók mintha az utóbbi években elkezdték volna szem elől téveszteni. De ha csak a Madhouse-ra gondolok, akkor is azt tudom mondani, hogy valódi egységgé kovácsolt minket a pandémia; megtanultunk nagy nyomás alatt is együtt dolgozni-gondolkodni, volt időnk arra, hogy recepteket fejlesszünk és tanulságokat vonjuk le. Ezek pedig sok szempontból olyan tapasztalások, amiket még a koronavírus-járvány sem vehet el tőlünk" – magyarázza a marketingmenedzser, akitől Sefcsik Márton veszi át a szót. Úgy véli, a főzdei csapat részéről is nagyon hasonlóak a tanulságok.

"Drukkolunk minden hasonló vállalkozásnak, hogy talpon maradjanak, hogy olyan döntéseket tudjanak hozni, amire évek múltán is büszkék lehetnek, hogy amikor ennek az alagútnak a végén már pislákol a fény, akkor megerősödve, jobb emberként és szakemberként vethessék bele magukat a munkába."

Kézműves remekek

Egy spanyol kreatívstúdió, a Masquespacio elképesztően vibráló enteriőrt álmodott meg a Valenciában található La Sastrería étterembe. A belső tereket kézműves kerámia burkolólapokkal borították, így kívánnak tisztelegni a helyi kézművesek munkája előtt, miközben az újhullámos gasztronómia remekeire és az élményalapú étkezésre is felhívják a figyelmet. Fantasztikus pékáru, családias hangulat – ez pedig a balatonfüredi Péklány pékséget jellemzi. De nem csak ettől különleges a kézműves hely: ott valóban minden az, aminek látszik. A vajas kifli vajjal készül, a sajtos perecről lefolyik a sajt, a kakaós csiga pedig éppen olyan, ahogyan a dédi készítette.

(Fotók: Balkányi László)

MAD | kézműves | mad scientist | sörfőzde | budapest

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom