Close
Kilenc ritka klasszikus Frank Sinatra garázsából

Kilenc ritka klasszikus Frank Sinatra garázsából

A mai napig milliók hallgatják zenéit, kifinomult ízlése és stílusa pedig talán a hangjánál is lenyűgözőbb. Négy felesége volt, olykor kicsapongó életet élt mániás depresszióval fűszerezve, volt ügyeletes szépfiú Hollywoodban, és jó barátságot ápolt úgy amerikai elnökökkel, mint az olasz maffia fenegyerekeivel – mégis bátran mondjuk, hogy Frank Sinatra magasra tette a lécet.

Ikon volt zenében, filmben, olykor politikában is, és volt idő, hogy az egyik leggazdagabb művésznek számított a világon. Ezekben az időkben talált magának új szenvedélyt: az autókat. Imádta őket, és az évek alatt elég impozáns gyűjteményt hozott össze a kor klasszikusaiból, amelyek közül több mára igazi ritkaságnak számít. Összegyűjtöttünk néhány emlékezetes darabot a Sinatra-garázsból.

1942 Chrysler Convertible

Az átütő siker Sinatra életében a harmincas évek végén jött – akkor még a Harry James Big Banddel, ahol mindössze heti 75 dollárt kapott vokalistaként. A hírnév ellenére az énekes Chrysler-hívő maradt. Amikor például 1939-ben elvette első feleségét, Nancy Barbatot, állítólag egy új, 1939-es kabrióval mentek nászútra.

Aztán, néhány évvel a házasságkötésük után Sinatrát egy 1942-es kabrió kormánya mögött látták – amely egyike volt annak az alig több mint 36 ezer Chryslernek, amit még a II. világháború előtt gyártottak. Ezek az autók ma már tényleg gyűjteménybe illők.

1955 Ford Thunderbird

Alig egy évtizeddel később, az ötvenes évek elején Sinatra karrierje közel állt az összeomláshoz, de az 1954-ben, a Most és mindörökké című film legjobb férfi mellékszereplőjeként kapott Oscar-díj felemelte a sárból, és a világ leghíresebb szórakoztatójává tette. Ezekkel a címekkel pedig óriási vagyon szakadt a színész-énekes nyakába – ekkor indult az autómánia is.

A Capitol Records egy első generációs, fekete, Ford Thunderbirdöt vett Sinatrának, amellyel rendszeresen mutatkozott és fotózkodott. Később állítólag a közeli barátainak – és kedvenc barátnőinek is – vásárolt Thunderbirdöket.

1956 Continental Mark II

1955-ben dobta piacra a Ford a Continental Mark II-t, ami a kor egyik legszebb luxusautója lett. És egyben az egyik legdrágább is: 10 ezer dolláros árcédulájával kétszer olyan drága volt, mint egy Cadillac, és többe került, mint egy Rolls-Royce Silver Cloud – ennek ellenére a Ford minden egyes eladott autón bukott.

Sinatra garázsába viszont jutott belőle, és gyakran lehetett látni vele Las Vegasban és a kaliforniai Palm Springs környékén.

1958 Cadillac Eldorado Brougham

1958-ban Sinatra ismét váltott – és kivételesen nem feleséget, hanem autót. Egy Cadillac lett az új kedvence, mégpedig az egyedi Eldorado Brougham, korának 13 ezer dolláros csodaautója. Olyan funkciók kerültek bele, amit ezidáig csak űrhajókban használtak. Például önkiegyenlítő légrugózás, memóriás ülések, kétoldali klímavezérlés, és sebességtartó automatika, évtizedekkel megelőzve ezekkel versenytársait. Sinatráé volt az ’58-ban épített háromszáznégy Eldorado egyike – bár vannak, akik szerint többet is birtokolt közülük. Az viszont biztos, hogy a Bonham’s 2009-ben, ismeretlen áron eladta az egyik korábbi Sinatra Broughamot. Becslések szerint akár 400 ezer dollárt is adhattak érte az aukción.

1962 Dual Ghia L6.4

A hatvanas évek elején Sinatra Las Vegas első számú királya volt, az akkoriban szerveződött informális társasággal, a Rat Packkel egyetemben (ezt a nevet állítólag Lauren Bacall, Humprey Bogart felesége adta a brigádnak az egyik Las Vegas-i kiruccanásuk után).

Eközben Detroitban megszületett a Dual Ghia, Chrysler futóművel és a Ghia által Olaszországban, kézzel gyártott karosszériával. 13 500 dolláros árával a L6.4 volt az egyik legexkluzívabb autó a világon akkoriban. Mindössze huszonhatot gyártottak belőle, és szinte kivétel nélkül hírességek jártak velük. Ma már csak tizenhét darab létezik, és Sinatra ’62-ese például 362 ezer dollárért kelt el 2013-ban.

1969 Lamborghini Miura

A Miurát általában a világ első szuperautójaként emlegetik, és naná, hogy Sinatra figyelmét sem kerülte el. 1969. december 12-én, 54. születésnapján lepte meg magát egy narancssárga – vagy a történelmi hűség kedvéért: Arancio Metallico – Miurával. Az autót ráadásul személyesen rendelte meg a Lamborghini Sant’Agata Bolognese-i központjában, ahol ma a Lamborghini-múzeum is található.

Sinatra annyira elégedett volt a középmotoros, V12-es Lambóval, hogy egyszer állítólag azt mondta: “Ha valaki lenni akarsz, Ferrarit veszel. Ha vagy valaki, akkor Lamborghinit.” Ha ez igaz, akkor a történelem legütősebb Lamborghini-reklámszövege hagyta el a száját…

Sinatra szoros érzelmi viszonya elég rövidnek bizonyult a Miurával, néhány éven belül ugyanis elajándékozta az egyik barátnőjének, aki rövidesen eladta. 2004-ben Sinatra autóját 150 ezer dollárért adták el egy aukción, mára viszont, egy Miura ára – anélkül, hogy híresség lett volna a tulajdonosa – simán eléri a 900 ezer dollárt, azaz a több mint 200 millió forintot is.

1976 Jaguar XJS V12

1976-ban az élet úgy hozta, hogy Sinatra újra megnősült – elvette negyedik, egyben utolsó feleségét, Barbara Marxot. Az esküvőjük részeként pedig a két fél nem csak gyűrűt, hanem autót is ajándékozott: Frank Barbarának adta a Rolls-Royce Silver Shadow-ját, cserébe pedig egy zöld Jaguar XJS-t kapott. Az 1975-ben, az E-Type-ot váltó XJS nem volt olyan sportos, mint elődje, de népszerű grand tourer lett belőle, amelyet 21 éven át gyártottak.

1981 Chrysler Imperial ‘FS Edition’

Sinatra a hetvenes évek végére szoros baráti kapcsolatot ápolt a Chrysler vezetőjével, Lee Iacoccával. Amikor Iacocca fejébe vette, hogy átalakítja a Chryslert, és megfizethető elsőkerék-hajtású autókat fog gyártani, elhatározta, hogy az Imperialt is újraszabja úgy, hogy a gyár luxuskupéjaként felvegye a versenyt a Cadillac Eldoradóval és a Lincoln Continentallal.

Ekkor vonta be Sinatrát, hogy segítsen eladni az autókat – így indult útnak az Imperial “FS Edition”, amelynek a külső és belső színeit is Sinatra szeméhez igazították, egy tárolórekeszben pedig tíz Sinatra-kazettát adtak az autóhoz. A 20 ezer dolláros autó ugyan nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de így is több mint 12 ezer darab Imperialt eladtak ’81 és ’83 között, köztük 278 FS Editiont.

1985 Chrysler Town&Country

Néhány évvel az Imperial után Sinatra egy 1985-ös Chrysler Town&Country kocsit vásárolt Los Angelesben. A T&C közel sem nevezhető olyan egyedinek vagy exkluzívnak, mint a korábbi autói, de Sinatra látszólag nagyon szerette, azt mondják, ezt az autót vezette halála előtt is utoljára.

Sinatra autógyűjteménye – amelynek csak egy részét mutattuk be ebben a cikkben – irigylésre méltó, akárcsak az a nagyvilági, bohém, örökifjú stílus, amit egész élete alatt képviselt.

FOLYTASD EZZEL
Igazi modern klasszikus ez az Aston Martin V12 Vantage
Valószínűleg James Bond is imádná az átalakított Aston Martinját
Rendeld meg a Roadster magazin 5. számát!
Mi jobb, mint egy 170 oldalas Roadster magazin? Hát egy 220 oldalas Roadster magazin! Igen, a 2021-es nyári számunkra jelentősen megnöveltük a terjedelmünket, hogy még több kalandot, utazást és inspirációt élhessünk át közösen. A méret azonban nem minden, arra is figyeltünk, hogy ismét a lehető legjobbat kínáljuk olvasóinknak. A tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom