Hobbiként indult, a világ legjobb ginje lett belőle

A terv az volt, hogy egy év alatt értékesítsenek hétszáz üveget. Öt nap alatt mindet eladták. Exkluzív interjú a Ginstr alkotóival.

Hobbi, ami bejött

A Ginstr története igazi alkoholos tündérmese, ginbe és rengeteg fűszernövénybe áztatva. Két stuttgarti gin-megszállott amolyan garázsbandaként fogott bele saját ginjük elkészítésébe 2013-ban. Öt évvel később a világ legjobb ginjének választották a főzetüket.

A mesénk a németországi Stuttgartban kezdődik, ahol két helyi fiatal a véletlennek köszönhetően találkozott egymással. Alexander Franke fiatal újságíró interjút készített a borászcsaládból származó Markus Escherrel. Hamarosan kiderült, hogy mindketten rajonganak a ginért. Néhány találkozással később úgy döntöttek, elkészít a saját ginjüket – egy olyan italt, ami megtestesíti mindazt, amit szeretnek a borókás alkoholban.
– Azt a gint akartuk elkészíteni, ami a mi ízlésünk szerint a legjobb – eleveníti fel Markus Escher. – Nem azért kezdtünk bele, amiért sok cég – azaz, hogy gyorsan pénzt csináljunk. A nagyapámtól megörököltem a lepárlót, ott kezdtünk el dolgozni, kísérletezni, de ennek ellenére is azt mondhatom, hogy pusztán hobbiként indult a dolog.

Alexander Franke (jobbra) 15 évesen már rádióműsort vezetett, és a mai napig dj-zik különböző rádióadóknál. Markus Escher többgenerációs borászcsaládban nőtt fel. Néhány éve a bátyja vörösborát választották az év borának Németországban

711 palack, öt nap alatt

2016-ban rukkoltak elő a termékükkel, egy olyan időpontban, ami üzletileg megmagyarázhatatlanul erős bakinak tűnhet: mindössze öt nappal karácsony előttre időzítették az ital piacra kerülését. A karácsonyi időzítés természetesen jó gondolat, de a projekt szervezését az év elején el kellett volna indítani, hogy novemberre már kapható legyen a termék az üzletekben. Markus és Alexander azonban december vége mellett döntöttek. Nem voltak nagy terveik, a céljuk az volt, hogy egy év alatt eladják a készletet. Hétszáztizenegy palackjuk volt, tehát nagyjából napi két darabot kellett volna eladniuk.
– Azt mondtam, hogy ha ez nem sikerül, akkor bezárjuk a boltot – idézi fel Alexander. – Jó poén volt megcsinálni a gint, de ha ennyit sem sikerül eladnunk, akkor nincs értelme folytatni. A közösségi médiában kezdtük el hirdetni a terméket és persze az ismerősi körünkben is alaposan megfuttattuk: ennek eredményeként aztán öt nap alatt eladtuk a teljes készletet.

És hogy miért 711 palack?

Azért, mert ez Stuttgart hívószáma. Az alkotók akkora lokálpatrióták, hogy ez a ginükben is visszaköszön. Negyvenhat féle gyógynövény található meg az italban, köztük számos olyan, ami Stuttgart környékén őshonosnak számít. Az elején csak helyi borókát használtak fel, aztán amikor a termelés az évi hétszáz palackról fokozatosan felkúszott százezerre, akkor már kénytelen voltak a nemzetközi piacról beszerezni az alapanyagokat.

(Majdnem) egyből a csúcsra

A World Spirit Award az alkoholok Oscar-díja, amely ennek megfelelően a legfontosabb iparági megmérettetésnek számít. Azok a márkák, amelyeket a zsűri megkoronáz, egyik napról a másikra válnak nemzetközileg ismert nevekké és pénzügyi sikerré. 2018-ban, bő egy évvel a piacra lépése után saját kategóriájában a Ginstr-t választották az év legjobb ginjévé, így Markus és Franke alkotása egyik pillanatról a másikra világhírűvé vált.

– Az egész világon írtak a márkánkról, hiszen a World Spirit Award egy nagyon fontos esemény – mondja Alexander Franke. – Ez a nap mindent megváltoztatott. Nem sokkal később például megkeresett minket a hongkongi Ritz-Carlton és az kérdezték, hogy hol tudják beszerezni az italunkat. Fogalmam sincs, mondtam nekik. Azt sem tudom, hogy Ausztriában vagy Svájcban hol kapható a termék, nemhogy Kínában. Erre azt mondták, hogy rendben, találunk nektek egy forgalmazót, de az első pár hétben kizárólag náluk legyen kapható a gin. Próbáltunk pókerarcot vágni, és azt mondtuk, hogy hát jó, legyen. Most ott tartunk, hogy huszonkilenc országban vagyunk jelen, most már Magyarországon is.
– Hogy mi a ginünk titka? – teszi fel a kérdést Markus Escher.

– Talán az, hogy volt időnk kidolgozni az ízét. Nem volt rajtunk nagy nyomás, hogy siessünk.

– Azt mondják, hogy gint csinálni könnyű, de jó gint csinálni már sokkal nehezebb – teszi hozzá Alexander.

Markus Escherrel és Alexander Franke-vel a Leo Rooftop Barban találkoztunk, ami nem véletlen, a Clark Ádám téri tetőtéri bár ugyanis az egyik olyan hely az országban, ahol kóstolható a Ginstr 

Újabb korona

A siker nem szállt a fiúk fejébe, de kétségtelenül elfoglaltabbá tette őket. Ezt nehezen viselték azok a bartenderek, akikkel korábban sok időt töltöttek Stuttgartban, de kénytelenek voltak megszokni az új helyzetet. Korábban könnyedén bejuttatták a ginjüket a cool bárokba, de amióta felkerültek a nagyobb cégek radarjára, a dolguk nehezebbé vált. Már volt, hogy egy nagy német alkoholforgalmazó megvette volna tőlük a céget, de úgy döntöttek, hogy nem adják el, hiszen úgy kötődnek hozzá, mintha a saját gyerekük lenne.
– Ha mondjuk tudsz valakit, aki adna száz millió eurót nekünk, akkor azért köss össze vele – mondja mosolyogva Alexander.
2021-ben újabb jelentős díjat zsebelhettek be, ugyanis az International Wine & Spirit Company megmérettetésén hatszáz márka közül az övéket választották a legjobb gintonikhoz felhasználható ginnek.
– Szerintem a mi ginünk gintonikként citrommal és egy rozmaringággal tökéletes. Toniknak pedig olyan jó minőségű, de relatíve átlagos márkát ajánlanánk, mint a Fever Tree vagy akár a Schweppes Dry, ami egy kevésbé édes, prémium tonik.

Hogyan tovább, Ginstr?

A Ginstr készítői villámgyorsan kerültek a szakma csúcsára, alig két év alatt jutottak el oda, ahová sokan több évtizedes karrier után sem. A nagy kérdés, hogy hogyan tovább. Maradnak a bevált receptnél, és a cél, hogy minél többet eladjanak a Ginstrból? Várnak egy jó ajánlatra és eladják a céget? Újabb termékekkel rukkolnak elő?
– Budapesten vagyunk és te leszel az első, akinek mesélünk erről – mondja Alexander. – Vicces, hogy Németországban még senki sem kérdezte meg tőlünk ezt. Még idén előrukkolunk egy hordóban érlelt ginnel. Markus bátyjáé lett az év vörösbora Németországban tavaly. Miénk a legjobb gin.

Arra gondoltuk, hogy összehozzuk a kettőt, győztest a győztessel.

– Két vörösboros tölgyfahordóban érleltük a ginünket több mint egy évig. Mindössze kilencszáz palackot készítünk belőle, és főként Németországban lesz elérhető – mondja Markus. – Alexander nem szereti a hordóban érlelt gineket, de én szeretem a hordó és a gin találkozását, szerintem izgalmas történet.

– Ezen kívül még jövünk egy karácsonyi ginnel, aminek az ízesítése, a felhasznált fűszerek adják meg az érdekességét – folytatja Alexander. – Lesz benne fahéj, vanília, szilva, szóval karácsonyhoz köthető ízek és illatok. Mindkettő limitált szériás projekt.

A Ginstr ma már a világ több csúcsszállodájában és Michelin-csillagos éttermében is fellelhető

Jelenleg huszonkilenc országban érhető el a Ginstr, köztük több budapesti ponton is. A cél az, hogy év végére elérjék az ötven országot. A készítők tempóját ismerve az lenne a tippünk, hogy ezt szeptember végére behúzzák, de ha őket kérdeznénk, biztosan azt a választ kapnánk, hogy ők nem sietnek. Elvégre ez csak egy hobbi, még ha időközben sikeres biznisz is vált belőle.

gintonik | markus escher | ginstr | alexander franke | Németország

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom