Close
Ilyen hidakon itthon is lazulnánk egyet

Ilyen hidakon itthon is lazulnánk egyet

Egy hídon ezer mást is lehet csinálni, mint átgurulni valamilyen járművel, ezért is épült az elmúlt években számos különleges gyalogos híd a világban.

Hidat nem csak autóknak, de gyalogosoknak, biciklistáknak is emelhetünk, sőt az utóbbi években emelnek is világszerte. Sőt, ha már egy könnyed séta keretében ott tölthetünk némi szabadidőt, a dizájnerek nem restek egyre komplexebb ötletekkel előállni, túl azon, hogy alapból is mintha felszabadultabban, nagyvonalúbban terveznének ilyen építményeket. De nézzük is, miről van szó!

Piknik a folyó felett

Sanghaj egyik új hídja egy régi és egy új építésű városrészt köt össze. A tervező MVRDV iroda nem akarta, hogy kilógjon a környezetből az építmény, továbbá komolyan vette a „legyen a híd mindenkié” szlogent, ezért csak enyhe, maximálisan nyolcszázalékos emelkedőt tervezett, amire még kerekesszékkel sem gond felmenni.

A Dawn Bridge-en (Hajnal híd) visszaköszönnek a környezetében használt anyagok, az autóutat a gyalogos-kiülős résztől egy elegáns ív választja el, miközben új megoldásokat is bevetettek a zaj és a környezetszennyezés kiszűrésére. A tavaly átadott, 80 méter hosszú hídból hamar látványosság lett, talán éppen az okos visszafogottságával.

Portugál hídpark

Szintén a holland stúdió tervezett egy hat hídból álló csoportot Leiria városába. Megéri egy lendülettel végigsétálni mindegyiken, ami egy mini városnézésnek is megteszi, miközben a hidak saját adottságai is kipróbálhatóak.

Ugyanis mind a hat más: van nappalival berendezett, játszótérrel felszerelt, fásított, bárral ellátott, balkonos és piknikezésre alkalmas is.

Azért ne Golden Gate méretű hidakat képzeljünk el, rövid, keskeny felüljárók ezek, félig-meddig egy kísérlet részeként, kitapasztalni, mi mindenre lehet jó egy híd, és hogyan alkothat sok egyedi híd egy egységes parkot.

Dizájn és funkció

Ellentétben a portugál példával több gyalogoshíd merőben célszerű: összeköt forgalmas pontokat, sétára csábítja a városiakat, a pazar dizájn pedig a csábítás része. Ilyen a Long Beach-i Rainbow Bridge, ami a helyi MüPa és Kongresszusi Központ közt teremt közvetlen kapcsolatot.

Az SPF:a iroda 3500 programozható LED-izzót tervezett a hídba, amelyek képesek zenére szinkronban változtatni a színüket.

Közben a tágabb környezetről sem feledkeztek meg: a hajótest alakú forma, a hálószerű külső váz, és a hullámformák egyaránt megidézik a tengert.

Az RDG Planning and Design magas állványú hídja tipikus „egyszerű, de nagyszerű” megoldással teszi magát különlegessé: a helyi szénbányászatra emlékezve az aknák struktúráját megidéző acélkeretekkel díszítették a hidat, így akár játékos időutazássá válhat a séta. Az Iowa állambeli Madrid új hídja több mint 800 méter hosszú, ezzel az USA ötödik leghosszabb gyalogos és biciklis hídja. Nem tűnik bonyolultnak a megoldás, mégis meggyőző, nem hiába dolgoztak rajta művészek és fénytervezők is.

A NEXT stúdió sportot űz az egyedik hidak tervezéséből, ilyen lett a kínai Csangsa új csodája is. A 185 méter hosszú, 24 méter magas hídon akár sportolni is lehet, lévén rengeteg lépcső tagolja. A kissé furcsa Lucky Knot (szerencsés csomó) név magyarázata:

Kínában a csomózás megbecsült művészeti forma, számos fajtát készítenek praktikus és dekorációs célból is.

Ugyanakkor a híd formája a Möbius-szalagra is utal, és mivel összeköt több különböző magassági szintet (folyópart, út, magasított park) maga is csomópontot képez.

Ha jön a dagály

Végül vegyünk egy rendhagyó példát is: a NEXT hazai pályán, a hollandiai Nijmegenben is megálmodott egy hidat: a Zalige ártéren fut, egy parti sétány meghosszabbításaként.

A Waal folyó kiszélesített árterére egy új városi park is épült, a rajta átívelő híd pedig hamar a terület ikonikus eleme lett. Az egészben a „gázlókövek” a leglátványosabbak: amikor a víz alacsonyan áll, használhatóak padoknak, lehet gyönyörködni a kilátásban, dagálykor viszont ez lesz az egyetlen út a hídhoz.

Idén januárban a Zalige jól vizsgázott: a vízszint 12 métert emelkedett, 15 éve nem látott magasságba, ám ezúttal az árvízből látványosság lett. Végül aztán az ár a gázlóköveket is elnyelte, a folyóból kitüremkedő híd pedig címerként lebegett a vízfelszín felett, ezzel is csak illusztrálta, hogy azért a víz az úr.

Ez is érdekelhet:

FOLYTASD EZZEL
A világ egyik legmeghatározóbb építészportálja méltatja a Magyar Zene Házát
New York és Koppenhága legstílusosabb konyhái rabolják el a budapestiek szívét
Rendeld meg a Roadster magazin 6. számát!
Őszi-téli lapszámunkban ismét megnövelt terjedelemben, 224 oldalon a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet. Felsorolni is nehéz, mennyi izgalmas történetet meséltünk el az új számban, de ha szeretnél többet tudni, akkor kattints ide az alábbi linkre! Megnézem, mert érdekel!
Close
HELLO, EZ ITT A
ROADSTER
Kövess minket a Facebookon!
Történetek, amiket nem fogsz elfelejteni!

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom