Három olyan autó­különlegesség, amiből egy is csoda

Már írtunk egy átfogó beszámolót a tavalyi Concorso d’Eleganza Villa d’Este veteránautós szépségversenyről – ha május, akkor Cernobbio, a Comói-tó partján. Ilyenkor az egész környéket ellepik a veterán autók és motorok, de mind közül a legkülönlegesebbeket, ötvennél is többet a Villa d’Este és a Villa Erba parkjában láthatjuk az utolsó hétvégén.

Valamennyi modell megérne egy részletesebb bemutatást – mi most három kedvencet járunk körbe.

BMW 2200ti Garmisch

A BMW mint a rendezvény főszponzora minden évben begurít valami elképesztő különlegességet; 2019-ben úgyis a cég autógyártásának kilencvenéves évfordulóját ünnepelték. A külön kiállítás mellé elhozták az egykor elveszett, majd a semmiből, pár fénykép és skicc alapján újraépített Garmisch prototípust is. A kocsit a Bertone stúdió fődizájnere, Marcello Gandini tervezte a BMW 2002ti alapjaira, a rá jellemző letisztult eleganciával. Az 1970-es Genfi Autószalon egyik sztárja volt a gép, aztán valahogy nyoma veszett. Szerencsére Gandini mester még él, és emlékeivel, tanácsaival segítette a BMW Classic csapatát, hogy megint megépülhessen a Garmisch. A végeredményt maga Gandini és Adrian van Hooydonk mutatta be a közönségnek – óriási siker volt!

Gondoljunk csak bele, a hatvanas évek végén még javában futott a 02-es és a Neue Klasse sorozat, akkor volt új az E9-es széria; a Garmisch drasztikus megoldásai, mint a közös búra alá rejtett fényszórók, a hátsó ablak méhsejtrácsa és a szögletes vesék milyen formai előrelépést jelentettek. A kocsi belseje legalább ennyire érdekes, a bézs-barna színkombináció hangsúlyozza az eleganciát. A tér szellős, az óriási kesztyűtartóba tükröt is építettek, a rádió függőlegesen áll a középkonzolban.

Lamborghini Marzal

Több érdekes párhuzam fedezhető fel a BMW Garmisch és a Lamborghini Marzal között: mindkettőt Marcello Gandini tervezte, csak egy darabot építettek belőlük hajdanán, és szinte a semmiből születtek újjá. És persze csodálatosan néznek ki... A Marzal 1967-ben készült, Bertone jelvényt visel, akár a cég előző nagy dobása, a Miura. A világ első középmotoros szupersportkocsija rendesen feladta a leckét a rivális Ferrarinak, és Ferruccio Lamborghini még többet akart, rendes négyüléses sportautót. Gandini nagyon nem aprózta el – lapos, széles, alacsony kocsit rajzolt, ráadásul sirályszárnyas ajtókkal, ezüstszínű ülésekkel,és az elmaradhatatlan méhsejtmintával a műszerfalon. A Marzalból végül nem lett szériaautó, viszont jól jött az Espada tervezésénél.

A kocsi sokáig a Bertone központjában állt, majd egy aukción eladták, 1 350 000 euróért. De jött a csavar, az olasz hatóságok nem engedték kivinni a kocsit az országból, évekig állt a szabad ég alatt egy vámraktárban. Erősen lepusztult állapotban került új tulajdonosához, egy svájci úriemberhez, aki rendszeres résztvevője a Concorsónak; nem sajnálta rá a pénzt és az időt. A Marzal ma régi pompájában ragyog, a versenyen megnyerte kategóriáját és a tizenhat évesnél fiatalabb nézők különdíját is.

Pininfarina Modulo

Ha formatervezés, akkor Itália. A legszebb és legvalószínűtlenebb karosszériák egyaránt Olaszországban készültek (kis kitérő: a jet age amerikai prototípusai szintén játszanak), közöttük is kiemelt helyet foglal el a Pininfarina Modulo. 1970-ben sokkolta vele a világot a Pininfarina stúdió és annak vezető dizájnere, Paolo Martin. A Ferraritól származó versenykocsialvázra épített karosszéria csak 93,5 centi magas, de 204 centi széles, ajtaja nincs, csak két egymáson elcsúszó üvegszál erősítésű műanyag héj alkotja. A belső tér hasonlóan extravagáns, számos kezelőszerv egy félgömb formájú szerkezeten van a jobb oldalon ülő sofőr keze ügyében, az utas melletti hasonló kupola szellőzőként funkcionál, a kormány egy háromküllős kosárszerűség.

A kocsi most James Glickenhaus tulajdona, a Ferrari-mániás filmproducer öt évet szentelt a jármű restaurálására, amelynek végre motorja is van: 550 lóerős V12. Olyan érzés volt élőben látni, mint a világ leghíresebb festményeit: semmilyen reprodukció nem adja vissza az általuk keltett hatást. A Concorso "Legjobb dizájn" díja jó helyre került.

(A szerző fotóival.)

Ez is érdekelhet:

https://roadster.hu/concorso-deleganza-villa-deste-2019/

 

Villa d’Este | ferruccio lamborghini | nagy sztori | pininfarina | bmw garmisch

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom