Már írtunk egy átfogó beszámolót a tavalyi Concorso d’Eleganza Villa d’Este veteránautós szépségversenyről – ha május, akkor Cernobbio, a Comói-tó partján. Ilyenkor az egész környéket ellepik a veterán autók és motorok, de mind közül a legkülönlegesebbeket, ötvennél is többet a Villa d’Este és a Villa Erba parkjában láthatjuk az utolsó hétvégén.
Valamennyi modell megérne egy részletesebb bemutatást – mi most három kedvencet járunk körbe.
BMW 2200ti Garmisch
A BMW mint a rendezvény főszponzora minden évben begurít valami elképesztő különlegességet; 2019-ben úgyis a cég autógyártásának kilencvenéves évfordulóját ünnepelték. A külön kiállítás mellé elhozták az egykor elveszett, majd a semmiből, pár fénykép és skicc alapján újraépített Garmisch prototípust is. A kocsit a Bertone stúdió fődizájnere, Marcello Gandini tervezte a BMW 2002ti alapjaira, a rá jellemző letisztult eleganciával. Az 1970-es Genfi Autószalon egyik sztárja volt a gép, aztán valahogy nyoma veszett. Szerencsére Gandini mester még él, és emlékeivel, tanácsaival segítette a BMW Classic csapatát, hogy megint megépülhessen a Garmisch. A végeredményt maga Gandini és Adrian van Hooydonk mutatta be a közönségnek – óriási siker volt!
Gondoljunk csak bele, a hatvanas évek végén még javában futott a 02-es és a Neue Klasse sorozat, akkor volt új az E9-es széria; a Garmisch drasztikus megoldásai, mint a közös búra alá rejtett fényszórók, a hátsó ablak méhsejtrácsa és a szögletes vesék milyen formai előrelépést jelentettek. A kocsi belseje legalább ennyire érdekes, a bézs-barna színkombináció hangsúlyozza az eleganciát. A tér szellős, az óriási kesztyűtartóba tükröt is építettek, a rádió függőlegesen áll a középkonzolban.
Lamborghini Marzal
Több érdekes párhuzam fedezhető fel a BMW Garmisch és a Lamborghini Marzal között: mindkettőt Marcello Gandini tervezte, csak egy darabot építettek belőlük hajdanán, és szinte a semmiből születtek újjá. És persze csodálatosan néznek ki... A Marzal 1967-ben készült, Bertone jelvényt visel, akár a cég előző nagy dobása, a Miura. A világ első középmotoros szupersportkocsija rendesen feladta a leckét a rivális Ferrarinak, és Ferruccio Lamborghini még többet akart, rendes négyüléses sportautót. Gandini nagyon nem aprózta el – lapos, széles, alacsony kocsit rajzolt, ráadásul sirályszárnyas ajtókkal, ezüstszínű ülésekkel,és az elmaradhatatlan méhsejtmintával a műszerfalon. A Marzalból végül nem lett szériaautó, viszont jól jött az Espada tervezésénél.
A kocsi sokáig a Bertone központjában állt, majd egy aukción eladták, 1 350 000 euróért. De jött a csavar, az olasz hatóságok nem engedték kivinni a kocsit az országból, évekig állt a szabad ég alatt egy vámraktárban. Erősen lepusztult állapotban került új tulajdonosához, egy svájci úriemberhez, aki rendszeres résztvevője a Concorsónak; nem sajnálta rá a pénzt és az időt. A Marzal ma régi pompájában ragyog, a versenyen megnyerte kategóriáját és a tizenhat évesnél fiatalabb nézők különdíját is.
Pininfarina Modulo
Ha formatervezés, akkor Itália. A legszebb és legvalószínűtlenebb karosszériák egyaránt Olaszországban készültek (kis kitérő: a jet age amerikai prototípusai szintén játszanak), közöttük is kiemelt helyet foglal el a Pininfarina Modulo. 1970-ben sokkolta vele a világot a Pininfarina stúdió és annak vezető dizájnere, Paolo Martin. A Ferraritól származó versenykocsialvázra épített karosszéria csak 93,5 centi magas, de 204 centi széles, ajtaja nincs, csak két egymáson elcsúszó üvegszál erősítésű műanyag héj alkotja. A belső tér hasonlóan extravagáns, számos kezelőszerv egy félgömb formájú szerkezeten van a jobb oldalon ülő sofőr keze ügyében, az utas melletti hasonló kupola szellőzőként funkcionál, a kormány egy háromküllős kosárszerűség.
A kocsi most James Glickenhaus tulajdona, a Ferrari-mániás filmproducer öt évet szentelt a jármű restaurálására, amelynek végre motorja is van: 550 lóerős V12. Olyan érzés volt élőben látni, mint a világ leghíresebb festményeit: semmilyen reprodukció nem adja vissza az általuk keltett hatást. A Concorso "Legjobb dizájn" díja jó helyre került.
(A szerző fotóival.)
Ez is érdekelhet:
https://roadster.hu/concorso-deleganza-villa-deste-2019/
lamborghini marzal | pininfarina | nagy sztori | veterán autó | Villa d’Este | pininfarina modulo
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!