Close
Három olyan autó­különlegesség, amiből egy is csoda

Három olyan autó­különlegesség, amiből egy is csoda

Már írtunk egy átfogó beszámolót a tavalyi Concorso d’Eleganza Villa d’Este veteránautós szépségversenyről – ha május, akkor Cernobbio, a Comói-tó partján. Ilyenkor az egész környéket ellepik a veterán autók és motorok, de mind közül a legkülönlegesebbeket, ötvennél is többet a Villa d’Este és a Villa Erba parkjában láthatjuk az utolsó hétvégén.

Valamennyi modell megérne egy részletesebb bemutatást – mi most három kedvencet járunk körbe.

BMW 2200ti Garmisch

A BMW mint a rendezvény főszponzora minden évben begurít valami elképesztő különlegességet; 2019-ben úgyis a cég autógyártásának kilencvenéves évfordulóját ünnepelték. A külön kiállítás mellé elhozták az egykor elveszett, majd a semmiből, pár fénykép és skicc alapján újraépített Garmisch prototípust is. A kocsit a Bertone stúdió fődizájnere, Marcello Gandini tervezte a BMW 2002ti alapjaira, a rá jellemző letisztult eleganciával. Az 1970-es Genfi Autószalon egyik sztárja volt a gép, aztán valahogy nyoma veszett. Szerencsére Gandini mester még él, és emlékeivel, tanácsaival segítette a BMW Classic csapatát, hogy megint megépülhessen a Garmisch. A végeredményt maga Gandini és Adrian van Hooydonk mutatta be a közönségnek – óriási siker volt!

Gondoljunk csak bele, a hatvanas évek végén még javában futott a 02-es és a Neue Klasse sorozat, akkor volt új az E9-es széria; a Garmisch drasztikus megoldásai, mint a közös búra alá rejtett fényszórók, a hátsó ablak méhsejtrácsa és a szögletes vesék milyen formai előrelépést jelentettek. A kocsi belseje legalább ennyire érdekes, a bézs-barna színkombináció hangsúlyozza az eleganciát. A tér szellős, az óriási kesztyűtartóba tükröt is építettek, a rádió függőlegesen áll a középkonzolban.

Lamborghini Marzal

Több érdekes párhuzam fedezhető fel a BMW Garmisch és a Lamborghini Marzal között: mindkettőt Marcello Gandini tervezte, csak egy darabot építettek belőlük hajdanán, és szinte a semmiből születtek újjá. És persze csodálatosan néznek ki… A Marzal 1967-ben készült, Bertone jelvényt visel, akár a cég előző nagy dobása, a Miura. A világ első középmotoros szupersportkocsija rendesen feladta a leckét a rivális Ferrarinak, és Ferruccio Lamborghini még többet akart, rendes négyüléses sportautót. Gandini nagyon nem aprózta el – lapos, széles, alacsony kocsit rajzolt, ráadásul sirályszárnyas ajtókkal, ezüstszínű ülésekkel,és az elmaradhatatlan méhsejtmintával a műszerfalon. A Marzalból végül nem lett szériaautó, viszont jól jött az Espada tervezésénél.

A kocsi sokáig a Bertone központjában állt, majd egy aukción eladták, 1 350 000 euróért. De jött a csavar, az olasz hatóságok nem engedték kivinni a kocsit az országból, évekig állt a szabad ég alatt egy vámraktárban. Erősen lepusztult állapotban került új tulajdonosához, egy svájci úriemberhez, aki rendszeres résztvevője a Concorsónak; nem sajnálta rá a pénzt és az időt. A Marzal ma régi pompájában ragyog, a versenyen megnyerte kategóriáját és a tizenhat évesnél fiatalabb nézők különdíját is.

Pininfarina Modulo

Ha formatervezés, akkor Itália. A legszebb és legvalószínűtlenebb karosszériák egyaránt Olaszországban készültek (kis kitérő: a jet age amerikai prototípusai szintén játszanak), közöttük is kiemelt helyet foglal el a Pininfarina Modulo. 1970-ben sokkolta vele a világot a Pininfarina stúdió és annak vezető dizájnere, Paolo Martin. A Ferraritól származó versenykocsialvázra épített karosszéria csak 93,5 centi magas, de 204 centi széles, ajtaja nincs, csak két egymáson elcsúszó üvegszál erősítésű műanyag héj alkotja. A belső tér hasonlóan extravagáns, számos kezelőszerv egy félgömb formájú szerkezeten van a jobb oldalon ülő sofőr keze ügyében, az utas melletti hasonló kupola szellőzőként funkcionál, a kormány egy háromküllős kosárszerűség.

A kocsi most James Glickenhaus tulajdona, a Ferrari-mániás filmproducer öt évet szentelt a jármű restaurálására, amelynek végre motorja is van: 550 lóerős V12. Olyan érzés volt élőben látni, mint a világ leghíresebb festményeit: semmilyen reprodukció nem adja vissza az általuk keltett hatást. A Concorso “Legjobb dizájn” díja jó helyre került.

(A szerző fotóival.)

Ez is érdekelhet:

Az elegancia hatalma – Concorso d’Eleganza Villa d’Este

 

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom