Hét mód, ahogyan biztosan megváltoznak az utazási szokásaink

Nem mondunk újdonságot, a koronavírus-járvány alaposan feldúlja az életünket, és milliónyi síkon változtatja meg, hogyan élünk, hogyan gondolkodunk, hogyan működünk. Hosszú évtizedeken át berögzült szokások, megmásíthatatlannak tűnő piaci trendek, szentírásként tisztelt törvényszerűségek dőltek össze napok alatt, és még nem látszik, pontosan mi is lesz az új norma a vírus utáni életünkben. Mindenesetre van néhány jóslatunk az idei és a következő két évre, nézzük, mik ezek!

A belföld az új külföld

Tekintve, hogy az utazásaink kulcsfontosságú szempontja a kockázatcsökkentés lesz, kevesebbet fogunk repülni, kevesebb határátlépést és karantént reszkírozunk, és maradunk a jól ismert, biztonságos közegben, ami a hazánk. Az egzotikumok, idegen kultúrák felkeresése háttérbe szorul, a hangsúly a legtöbbünk számára a nyugodt pihenésen lesz. Természetesen lesznek kivételek, akiket csábítanak az olcsó repülőjegyek, a még egy ideig olcsóbb szállások, de fiatal családosok, harmincasok, negyvenesek több itthoni lehetőséget fognak keresni.

Ez hatalmas lehetőség a hazai turizmus számára, ugyanis lesz egy tehetős réteg, amelyik idén vagy jövőre nem megy Balira, Pugliába, kenyai szafarira vagy kaliforniai road tripre, inkább kivesz egy házat a Káli-medencében. Ennek a rétegnek viszont magasak az igényei, és ha egyszer csalódik, inkább el fog autózni Olaszországig vagy Ausztriába.

Kérdés, hogy javulni fog-e az itthoni vendéglátás sokak számára elégtelen színvonala (éttermek, szállodák, strandok), és mindent belead, hogy meggyőzze ezt a réteget, vagy a padlóra került szektortól csak annyi telik majd, hogy mohón és rövidlátó módon minél gyorsabban pótolja a kiesett veszteséget. A Balaton biztosan drágább lesz, amit még el is viselnénk, de nem szeretnénk visszamenni a kilencvenes-kétezres évek zimmerferis szomorúságába.

Ez egy lehetőség, kérjük kihasználni úgy, hogy a színvonal ugrik egy szintet! De az sem baj, ha kettőt. Mindannyian jól járnánk vele.

Kevesebb repülés

A reptéri várakozás, az amúgy sem kellemes becsekkolási procedúra után egy újabb szinttel lesz kényelmetlenebb feljutni egy repülőre. Kínában jelenleg majdnem fél nap mindenféle ellenőrzés után kijutni a repülőtérről, és ez interkontinentális repülőutak esetében máshol is várható lesz. Ha eddig meg is érte egy hosszú hétvégére elugrani Lisszabonba vagy Koppenhágába, ezentúl nem így fogjuk látni. A nyaralás a kikapcsolódásról szól, a cél a stressz redukálása lesz, így a repülés sokunknak egy darabig kimarad. Ráadásul mindenkiben ott lesz a félsz, hogy minden óvintézkedés ellenére biztonságban van-e az egészsége, megtett-e a légitársaság mindent a repülőgép fertőtlenítése érdekében. És ha a gép tiszta is, az az utas, aki éppen most köhögött egy sorral mögöttem, vajon csak félrenyelt, vagy koronavírusos?

Kevesebb fapados

A fenti okok miatt az év végre több diszkont légitársaság kiszáll a versenyből, pontosabban nem indul újra, tekintve, hogy jelen pillanatban a flották jelentős része parkolókban porosodik.

Feltámad a road trip

A Lufthansa vezetői szerint a repülés még legalább két-három évig nem fog visszaállni a járványt megelőző szintre – szerintünk igazuk van. Mivel nem repülünk, azt a megoldást választjuk, amit a legbiztonságosabbnak tartunk, ez pedig egy olyan környezet, amit mi tudunk kontrollálni. Ennek megfelelően az elmúlt évtizedben erőteljesen démonizált autós közlekedés reneszánszát fogja élni, az autó újra jóbarát lesz.

Az autós road tripek célpontjai belföldi helyek, illetve a környező országok lesznek, legfőképpen Ausztria, Szlovénia és Horvátország – de csak akkor, ha a határátkelés nem túl bonyolult, és kockázatmentes. Ezt legkorábban augusztusra tennénk, de a reális inkább az ősz, vagy 2021 nyara.

Tisztább hotelek

A szállodáknak szintet kell lépniük a tisztaság terén, ugyanis a vendégek mindennél jobban fognak figyelni erre. Az új norma, az első kritérium, amit megnézünk a Tripadvisoron vagy a Bookingon, hogy mit tesz egy adott szálloda a tisztaságért, és hogy valóban betartja-e saját előírásait. A hoteleknek fel kell készülniük az óvatos, ideges vendégekre, akik az első szabálysértést látva az interneten fogják világgá kürtölni, hogy a kád nem volt tiszta, a reggelinél a felszolgálón nem volt maszk és kesztyű, hogy az asztalokat túl közel rakták egymáshoz.

Ennek megfelelően az emberek java része a népszerű AirBnb helyett inkább a hoteleket fogja választani, mert hiába ígérnek a lakástulajdonosok bármit, nehéz ellenőrizni, hogy betartják-e, vagy ha a szándék meg is van bennük, képesek-e valóban akár két-három naponta profin fertőtleníteni egy lakást padlótól az ágyneműig.

Félelem

Egy szomorú következménye a járványnak az idegengyűlölet, aminek egy egészen egyszerű oka van, ez pedig a félelem. Meg tud nyilvánulni relatíve ártalmatlanabb formában – például a járvány elején a kínai éttermek forgalma világszerte visszaesett –, de úgy is, ahogyan Kínában, ahol áprilisban nagyvárosi éttermekből több alkalommal kiküldtek – vagy be sem engedtek – külföldi turistákat, vagy ott dolgozókat. Kínában online is sokan panaszkodnak/gyűlölködnek az ott élő nyugatiakkal kapcsolatban, mondván, azok visszaviszik a járványt az országukba. Idén nyáron bizonyos helyeken senki se lepődjön meg, ha hasonló atrocitás éri.

Irány, ami nem népszerű

A zsúfolt nagyvárosok helyett biztonsági okokból kevésbé népszerű városokat, tájakat fogunk keresni. Az úgynevezett elsődleges desztinációk helyett jönnek a másod-, harmadvonalbeli helyek, Barcelona helyett San Sebastian, vagy még inkább Getaria (vagy egy hely, amiről most még nem is tudunk). Urbánus programok helyett felértékelődnek a természetben töltött nyaralások, a bringázás, a hiking, a kemping. Bár már nincsenek turisztikai fehér foltok, de többségünk igyekszik majd arra menni, ahol a lehető legkisebb tömeggel találkozik.