Létezik egy holland körforgalom, amire egy biciklis viaduktot telepítettek – és az egészet egy egészen meglepő okból találták ki.
Naaldwijk egy úgyszolván ismeretlen holland kisváros Hága/Delft és Hook of Holland félsziget között. Néhány évvel ezelőtt mégis kapott egy mesés körforgalmat:
Az „ismeretlen” Naaldwijkban található a világ legnagyobb virágárverési vállalata, ezért az országban aukciókra vitt virágok 90 százaléka keresztülhalad itt. De a virágok nemcsak Hollandián belül utaznak, hanem Európa-szerte, és a Schipol reptéren át a nagyvilágba is. Jó nagy tehát a forgalom, ellenben az úthálózat nemrég még szörnyen elavult volt.
Ezt a közlekedést modernizálták egy úgynevezett 3 az 1-ben projekttel, amely a megközelíthetőséget, az élhetőséget és a biztonságot volt hivatott javítani.
Az új utakat az ún. Fenntartható Biztonság irányelv szerint építik, ami nem engedi meg az autóúton a biciklizést.
Részben korábban is teljesült már ez, esetünkben, a De Snelbinder körforgalomban viszont teljesen elkülönül a kerékpáros közlekedés. Nemcsak időben (a lámpák révén), hanem mindenestül, ami nyilván az ő biztonságukat javítja leginkább.
Elsőre a kerékpáros viadukt tűnik fel, de a kereszteződésben van kerékpáros alagút is, így valóban mindenhonnan mindenhová el lehet jutni autóval és biciklivel is.
A 300 méter hosszú hidat egy 40 méter magas pilon tartja; a felső aszfaltréteg egy új kompozit, ami –5 fokban sem csúszik, így a fenntartási költségei is alacsonyabbak.
Vicces a híd neve (kb. gyorskioldó): a Névadó Bizottság versenyt írt ki, amire 843 ötlet érkezett. De ebből a rengetegből sikerült egy már forgalomban lévőt kiválasztani, tíz évvel korábban Nijmegen kerékpáros hídját keresztelték el ugyanígy. A névért mindenesetre járt a 800 eurós sikerdíj, amit egy új bringára költhetett el a szerencsés kiválasztott. Részletesebben ebben a blogposztban olvashatsz a naaldwijki fejlesztésekről.
De a De Snelbinder körforgalom nem az egyetlen hasonló Hollandiában: az Eindhoven és Veldhoven közti Hovenring ugyanúgy viszi körbe a bringásokat, akár az autósokat, viszont rendhagyó felüljáróként a közút fölé emelve.
Amilyen egyszerű elven épült meg 2012-ben a Hovenring, annyi izgalmas részletet rejt: egy 70 méter magas oszlop áll középen, az ezer tonnás szerkezetet 24, egyenként 50 milliméter átmérőjű fémkábel tartja, de emellett alátámasztása is van. A tartókábeleket két magasságban rögzítették az oszlophoz: ezek külön-külön a magasabb és alacsonyabb frekvenciájú rezgéseket tompítják.
A körforgalom átmérője 72 méter; a bicikliút síkjából nézve teljesen vízszintes, sima hídnak látszik, alulról, éjszakai megvilágításban viszont egy frissen landolt repülő csészealjat idéz. Az ipv Delft építményén naponta mintegy ötezren haladnak át, és 11 millió euróba került. Végül az sem mellékes, hogy a kerékpárosok mellett gyalogosok is közlekedhetnek rajta.
(Fotók: GettyImages)
bringa | hollandia | hovenring | körforgalom | kerékpár
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!