Close
Hulladékból dizájntermék – Projektek, ahol a fenntarthatóság az első

Hulladékból dizájntermék – Projektek, ahol a fenntarthatóság az első

Egyre több híresség és civil szervezet hallatja hangját a globális felmelegedés, a környezetszennyezés vagy az óceáni műanyaghulladék kapcsán. És szerencsére napról napra nő azoknak a száma is, akik tesznek a probléma ellen – elég, ha csak a nemrég bemutatott The Ocean Cleanup projektre gondolunk.

De mi van azokkal a vállalatokkal vagy dizájnerekkel, akik termékeik gyártásával sok erőforrást, energiát használnak fel, miközben jelentős mennyiségű hulladékot is termelnek? Nekik a társadalmi felelősségvállaláson, nagylelkű adományokon túl egyre fontosabb az óriási piaci versenyben, hogy a produktumaik ne csak szépek, kényelmesek, divatosak legyenek, hanem anyaghasználatukban, energia-felhasználásukban is környezetkímélőek legyenek.

Hiába szól az egész nagyrészt a marketingről, ha ezzel újrahasznosított, környezetbarát termékek születnek, megbocsátható bűn. Az elmúlt időben több szervezet és világmárka dolgozott ilyen jellegű projekteken – közülük mutatunk most néhányat.

Parley for the Oceans x Adidas – Marc-André ter Stegen és Stella McCartney

Az óceántudatos dizájn egyik úttörője a 2012-ben egy német világjáró kalandor, Cyrill Gutsch által alapított Parley for the Oceans szervezet, mely művészek, zenészek, színészek, divattervezők, újságírók, tudósok és feltalálók globális hálózataként az óceánok szépségére és törékenységére hívja fel a figyelmet. A Parely for the Oceannak sikerült az, ami kulcsfontosságú lehet a környezetünk védelmében: hidat képezni a tradicionális környezetvédő aktivisták és a környezettudatos civilek között. Mindezt a dizájn világából többek között olyan nagy nevekkel és márkákkal összefogva, mint Doug Aitken, Stella McCartney vagy az Adidas.

A Parley által kifejlesztett környezettudatos, újrahasznosított anyag először 2015-ben az Adidas és a Parley együttműködésében, az NMD_CS1 sportcipővel debütált. A modell a világ első óceáni szemétből készített cipőjeként annyira sikeres lett, hogy idén a páros egy újabb verziójával is megjelent, megőrizve az eredeti lábbeli minimalista dizájnját.

Annak ellenére, hogy az óceánokból származó, újrahasznosított műanyagból készült, a zokniszerűen a lábra simuló cipő már ránézésre is szuperkényelmes viselet.

A Parley idén újra nagyot álmodott: nem elég, hogy a világ egyik legnagyobb sportmárkája és egy globális, az óceánok megóvásáért küzdő szervezet összeállt, 2018 áprilisában az FC Barcelona játékosával, Marc-André ter Stegennel közösen egy újabb modellel jelentek meg.

A kikötők mély kékjei és zöldjei inspirálta UltraBOOST Parley és női modellje, az UltraBOOST X Parley sziluettjei a teljesítményorientált lábbelik technológiáját egy előremutató öko-innovációval ötvözik. A limitált kollekció minden egyes párja körülbelül tizenegy műanyag flakon felhasználásával készült – ráadásul a jobb oldali cipőben egy NFC chipet is elhelyeztek, amihez okostelefonnal csatlakozva a cipő viselője egy exkluzív edukációs élmény keretében még többet tudhat meg a műanyagszennyezésről.

A Parley elég erősen épít a divatipar véleményformáló erejére – talán ezért is jelentette be még 2017-ben az Óceánok Világnapja alkalmából együttműködését a Stella McCartney márkával, amely csatlakozva a Parely AIR (Avoid, Intercept, Redesign – megelőz, megállít, újraformál) stratégiához, óceáni műanyagból készült termékekkel igyekszik felhívni a divat- és luxusipar figyelmét az óceánok védelmére.

Így került be az alapítása óta a környezet felé elkötelezett márka Adidas by Stella McCartney termékkollekciójába a most megjelent UltraBoost női modellje is, az UltraBoost X.

Soma – az óceántudatos vizespalack

Ugyan a Soma eredetileg azért igyekezett jótékonysági céllal pénzt gyűjteni, hogy a fejlődő országok lakosait tiszta vízhez jutathassa, nemrég csatlakozott az óceánvédő mozgalomhoz is. A Soma vizespalackjai idén áprilisban jelentek meg, és kizárólag a Starbucks kávézókban kaphatók. Az új irányvonalban, nem meglepő módon a Parley for the Oceans volt a Soma partnere, így már minden tudás adott volt ahhoz, hogy az egyes üvegek tokjai darabonként két-két műanyag flakon felhasználásával készülhessenek el. A tokban lévő könnyű és tartós üveg teljesen BPA-mentes, törhetetlen üvegből készült, műanyag helyett pedig szivárgásmentes bambuszkupakot használtak.

Minden egyes eladás után a Soma támogatja a Parely AIR stratégia megvalósítását, és a Parley Ocean Plastic programját, mely kutatásfejlesztésre, oktatásra, kommunikációra és öko-innovációra fókuszál.

Brodie Neill – Ocean Terrazzo

Az óceán színeiben csillogó, kavicsos partokat idéző mozaikszerű anyagból készült Flotsam kollekció nem csak a dizájn világában állja meg a helyét letisztult formavilágával, de az óceánok védelméért folyó harcban is élenjáró.

Ez a különleges anyag, az Ocean Terrazzo, Brodie Neill ausztrál dizájner nevéhez fűződik, és a 2016-os London Dizájn Biennalén debütált. A nemzetközi tudósok, kutatók, környezeti szakértők, mérnökök és gyöngyhalászok segítségével kifejlesztett anyag az óceánpartok mentén található kis műanyag darabokból készült, és ugyanúgy illeszthető közösségi terekbe, mint vagány lakásokba.

Vepa x Plastic Whale x LAMA Concept

A holland Plastic Whale, a LAMA Concept és a fenntartható innovációkban élen járó bútorgyártó, a Vepa kollaborációjából született meg a Plastic Whale Circular kollekció, mely kifejezetten irodák számára szolgál környezettudatos alternatívaként. A kollekció alapanyagát az Amszterdam csatornáiból helyi lakosok segítségével kézzel összegyűjtött műanyag adja.

A tárgyalóasztalból, székekből, lámpából és hangszigetelő fali panelekből álló kollekcióval az együttműködés célja, hogy a vállalatok elköteleződését is erősítse a tisztább és fenntarthatóbb környezet felé. A bútorok formatervéért az amszterdami LAMA Concept felelt, számukra a körforgás kulcsfontosságú, ezért is választották a bálnát inspirációs forrásként a Plastic Whale kollekció megalkotásakor.

 

„Az óceánokban felhalmozódott műanyag óriási fenyegetést jelent erre a hatalmas emlősre, ezért szerettük volna a bálna karakterisztikus vonásait megjeleníteni a bútorkollekcióban – gondoljunk csak a bőre tapintására, megjelenése vagy a lenyűgöző csontvázára”

– nyilatkozta a Plastic Whale-ről Vyvonne Laurysen, a LAMA Concept társalapítója. 

A körforgás jegyében a bútorokat úgy alakították ki, hogy elhasználódásuk vagy lecserélésük után is könnyedén darabokra szedhetőek, és így újrahasznosíthatóak legyenek, a profit egy részét pedig az óceánok megóvását szolgáló szervezetek számára adományozzák.

Ez is érdekelhet:

Sokat kaptál? Adj vissza valamit! – Hét vállalat, ahol nem csak a bevétel fontos – Roadster

Nemrég írtunk olyan felsővezetőkről, akik már mindent elértek a szakmában, és a legnagyobb kihívást önmaguk legyőzése jelentheti. De mi a helyzet azokkal a vállalatokkal, amelyek egy garázsból, vagy egy szűk üzlethelyiségből indulva mára globális cégóriásokká váltak?

Close