Sokat kaptál? Adj vissza valamit! – Hét vállalat, ahol nem csak a bevétel fontos

Nemrég írtunk olyan felsővezetőkről, akik már mindent elértek a szakmában, és a legnagyobb kihívást önmaguk legyőzése jelentheti. De mi a helyzet azokkal a vállalatokkal, amelyek egy garázsból, vagy egy szűk üzlethelyiségből indulva mára globális cégóriásokká váltak?

Előrelépés lehet számukra olyan divatos ideológiákat követni, mint a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, a megújuló energia vagy a rászoruló közösségek segítése – esetleg ez az egész csak egy nagy marketingfogás? Megnéztük, miért és hogyan küzdenek a világ legismertebb márkái.

TOMS – A One for One kampányon túl, a fenntartható adakozásért

Blake Mycoskie 2006-ban egy egyszerű ötlettel indította el a TOMS márkát: a One for One kampány keretében minden eladott pár cipő után egy rászorulónak is adományoz egy párat. A TOMS azóta meghódította a világot, és mára több mint 60 millió pár cipőt adtak és adományoztak el.

A vállalat célja az alapítástól fogva a fenntartható adakozás megvalósítása, ez a misszió pedig a One for One kampány keretein túllépve, a márka termékskálájával együtt bővült. Mára a TOMS kávé vásárlásával hozzájárulhatunk a kávéföldek víztisztító rendszereinek kiépítéséhez; egy TOMS napszemüveg megvásárlásával visszaadhatjuk egy rászoruló látását; a TOMS táskákkal a kevésbé fejlett országokban a biztonságos és fertőzésmentes szülési feltételek előteremtését támogathatjuk; míg a TOMS High Road Backpack kollekciójával az Egyesült Államokban gyakori gyermekerőszak megelőzéséért tehetünk.

Apple – Kérj kevesebbet a bolygótól

A világ egyik vezető techcégeként – és nem mellesleg az egyik legnagyobb szeretetmárkaként – az Apple esetében már szinte elvárás a társadalmilag felelős működés. A Greenpeace által három egymás utáni évben is a legzöldebb techcégnek titulált Apple pedig tényleg nem viccel: a "kérj kevesebbet a bolygótól" misszió keretében igyekeznek üzleti partnereiket a megújuló energiák használatára ösztönözni, másrészt házon belül is folyamatosan azon dolgoznak, hogyan tudnák még jobban csökkenteni a vállalat ökolábnyomát.

Ennek eredményeként ma már a termékek csomagolása 99%-ban újrahasznosított papírból készül, míg az elektromosságot szinte 100%-osan a víz, a nap és a szél energiája biztosítja világszerte az Apple létesítményeiben.

Walt Disney Company – A rászoruló gyerekek őrangyala

Az animáció úttörője, híres hercegek és hercegnők atyja, a Walt Disney Company a Fortune magazin szerint egyike a világ tíz legnagyobbra becsült vállalatainak – többek között a társadalmi felelősségvállalásban betöltött szerepéért.

A Walt Disney társadalmi missziója, hogy rászoruló gyermekeknek és családjaiknak segítsen: így amellett, hogy 2017-ben több mint 348 millió dollárt adományoztak rászoruló gyerekeket és családjaikat segítő nonprofit szervezeteknek, a 2012-ben indított VoluntEARS program keretében a vállalat alkalmazottai önkéntes munkájukkal is segítik a rászoruló közösségeket. Az indulás óta már 3,4 millió órányi önkéntes szolgálatot teljesítettek, de 2020-ra az ötmillió óra átlépése a cél.

BMW – A világ egyik legfenntarthatóbb autóipari vállalata

A Dow Jones fenntarthatósági indexe szerint a több mint százéves BMW a világ egyik legfenntarthatóbb autóipari vállalata. És bár elsőre talán szkeptikusak lehetünk ennek hallatán egy kőkeményen környezetszennyező ipari tevékenységet végző cég esetében, a vállalat társadalom iránti elkötelezettsége valóban jelentős.

A BMW célja elsősorban a társadalmi béke és a stabil gazdasági fejlődés megteremtése, melyet számos programmal igyekeznek nap mint támogatni: többek között a vállalat Junior Campusán a jövő generációját vezetik be a biztonságos közlekedés és a fenntartható megoldások világába, támogatják a jövő mérnökeinek képzését, elősegítik a kultúrák közötti kapcsolatok építését, és a kevésbé fejlett országokban hozzájárulnak a minőségi oktatás elérhetővé tételéhez.

IKEA – Az élhetőbb mindennapokért

Az IKEA elérhető árú és könnyen összeszerelhető bútorai mára otthonok millióit szolgálják világszerte, a családbarát áruházaknak köszönhetően pedig a gyerekek kedvence is.

A vállalat a bútorok mellett komoly figyelmet fordít a társadalomra is: az erre a célra létrehozott IKEA Alapítvány a rászoruló közösségeket segíti az otthon, a megfelelő egészségügyi ellátás, az oktatás és a stabil jövedelem megteremtésében, azaz, ahogy Ingvar Kamprad, az IKEA nemrég elhunyt alapítója fogalmazott:

“élhetőbb mindennapokat szeretnénk biztosítani a lehető legtöbb ember számára az egész világon”.

Az Alapítvány már számos kampányt hirdetett, 2015-ben például a “fényesebb jövőt a menekülteknek” programja keretében 30,8 millió eurót gyűjtöttek össze az ENSZ menekültügyekkel foglalkozó szervezete, az UNHCR számára, hogy Ázsiától kezdve Afrikán át a Közel-Keletig minél több menekülttábor számára megújuló energiát tudjanak biztosítani, ezzel biztonságosabb és élhetőbb otthont teremtve a táborok lakóinak.

Starbucks – A zöldebb kereskedelemért

Bár az elviteles kávé forradalmával berobbanó műanyag kávéspoharak miatt a Starbucks sokszor a környezetvédők kereszttüzébe kerül, a vállalat a kezdetek óta sokat tesz a fenntarthatóságért.

A világméretű kávézólánc kávéfák ütetésével és új mezőgazdasági technológiák bevezetésével támogatja a kávétermő vidékeket; a zöldebb kereskedelem érdekében igyekszik minimálisra csökkenteni kávézóinak ökolábnyomát; munkalehetőséget teremt a veteránok és menekültek számára, és ételadományokkal, valamint önkéntes munkával segíti a rászoruló közösségeket.

The Giving Keys – "Add tovább" kampány a hajléktalanság ellen

Egy talán kevésbé ismert, de annál meghatóbb történet áll a The Giving Keys mögött, mely eleve egy nemes társadalmi célból, a hajléktalanságból kitörni vágyók támogatására jött létre.

A The Giving Keys ékszereiben – legyen szó nyakláncról, karkötőről, fülbevalóról vagy kulcstartóról – két dolog közös: a megoldást szimbolizáló kulcs, és egy szabadon választott, a kulcsra gravírozott szó. Bátorság, esély, inspiráció. Szavak, melyek erőt adnak viselőjüknek, és saját korlátaik átlépésére ösztönzik őket. Tárgyak, melyeket továbbadhatunk azoknak, akiknek támogatásra van szükségük.

A The Giving Keys éppen ezért sokkal több, mint egy ékszermárka: amellett, hogy a webshopban vásárolt minden egyes termékkel a hajléktalanok munkához jutását támogatjuk, a The Giving Keys mára igazi közösséggé fejlődött, ahol inspirációt gyűjthetünk mások kulcsainak történeteiből – vagy akár megoszthatjuk a sajátunkat.

(Fotók: Getty Images)

fenntarthatóság | hajléktalan | technológia | the giving keys | vállalkozás

FOLYTASD EZZEL

Hivatalos: ezek a világ legjobb iskolái 2024-ben

Hatalmas problémával szembesült Párizs alig pár hónappal az olimpia előtt

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Így lett apró lámpaboltból dizájnbirodalom a Solinfo
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom