Nemrég írtunk olyan felsővezetőkről, akik már mindent elértek a szakmában, és a legnagyobb kihívást önmaguk legyőzése jelentheti. De mi a helyzet azokkal a vállalatokkal, amelyek egy garázsból, vagy egy szűk üzlethelyiségből indulva mára globális cégóriásokká váltak?
Előrelépés lehet számukra olyan divatos ideológiákat követni, mint a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem, a megújuló energia vagy a rászoruló közösségek segítése – esetleg ez az egész csak egy nagy marketingfogás? Megnéztük, miért és hogyan küzdenek a világ legismertebb márkái.
TOMS – A One for One kampányon túl, a fenntartható adakozásért
Blake Mycoskie 2006-ban egy egyszerű ötlettel indította el a TOMS márkát: a One for One kampány keretében minden eladott pár cipő után egy rászorulónak is adományoz egy párat. A TOMS azóta meghódította a világot, és mára több mint 60 millió pár cipőt adtak és adományoztak el.
A vállalat célja az alapítástól fogva a fenntartható adakozás megvalósítása, ez a misszió pedig a One for One kampány keretein túllépve, a márka termékskálájával együtt bővült. Mára a TOMS kávé vásárlásával hozzájárulhatunk a kávéföldek víztisztító rendszereinek kiépítéséhez; egy TOMS napszemüveg megvásárlásával visszaadhatjuk egy rászoruló látását; a TOMS táskákkal a kevésbé fejlett országokban a biztonságos és fertőzésmentes szülési feltételek előteremtését támogathatjuk; míg a TOMS High Road Backpack kollekciójával az Egyesült Államokban gyakori gyermekerőszak megelőzéséért tehetünk.
Apple – Kérj kevesebbet a bolygótól
A világ egyik vezető techcégeként – és nem mellesleg az egyik legnagyobb szeretetmárkaként – az Apple esetében már szinte elvárás a társadalmilag felelős működés. A Greenpeace által három egymás utáni évben is a legzöldebb techcégnek titulált Apple pedig tényleg nem viccel: a "kérj kevesebbet a bolygótól" misszió keretében igyekeznek üzleti partnereiket a megújuló energiák használatára ösztönözni, másrészt házon belül is folyamatosan azon dolgoznak, hogyan tudnák még jobban csökkenteni a vállalat ökolábnyomát.
Ennek eredményeként ma már a termékek csomagolása 99%-ban újrahasznosított papírból készül, míg az elektromosságot szinte 100%-osan a víz, a nap és a szél energiája biztosítja világszerte az Apple létesítményeiben.
Walt Disney Company – A rászoruló gyerekek őrangyala
Az animáció úttörője, híres hercegek és hercegnők atyja, a Walt Disney Company a Fortune magazin szerint egyike a világ tíz legnagyobbra becsült vállalatainak – többek között a társadalmi felelősségvállalásban betöltött szerepéért.
A Walt Disney társadalmi missziója, hogy rászoruló gyermekeknek és családjaiknak segítsen: így amellett, hogy 2017-ben több mint 348 millió dollárt adományoztak rászoruló gyerekeket és családjaikat segítő nonprofit szervezeteknek, a 2012-ben indított VoluntEARS program keretében a vállalat alkalmazottai önkéntes munkájukkal is segítik a rászoruló közösségeket. Az indulás óta már 3,4 millió órányi önkéntes szolgálatot teljesítettek, de 2020-ra az ötmillió óra átlépése a cél.
BMW – A világ egyik legfenntarthatóbb autóipari vállalata
A Dow Jones fenntarthatósági indexe szerint a több mint százéves BMW a világ egyik legfenntarthatóbb autóipari vállalata. És bár elsőre talán szkeptikusak lehetünk ennek hallatán egy kőkeményen környezetszennyező ipari tevékenységet végző cég esetében, a vállalat társadalom iránti elkötelezettsége valóban jelentős.
A BMW célja elsősorban a társadalmi béke és a stabil gazdasági fejlődés megteremtése, melyet számos programmal igyekeznek nap mint támogatni: többek között a vállalat Junior Campusán a jövő generációját vezetik be a biztonságos közlekedés és a fenntartható megoldások világába, támogatják a jövő mérnökeinek képzését, elősegítik a kultúrák közötti kapcsolatok építését, és a kevésbé fejlett országokban hozzájárulnak a minőségi oktatás elérhetővé tételéhez.
IKEA – Az élhetőbb mindennapokért
Az IKEA elérhető árú és könnyen összeszerelhető bútorai mára otthonok millióit szolgálják világszerte, a családbarát áruházaknak köszönhetően pedig a gyerekek kedvence is.
A vállalat a bútorok mellett komoly figyelmet fordít a társadalomra is: az erre a célra létrehozott IKEA Alapítvány a rászoruló közösségeket segíti az otthon, a megfelelő egészségügyi ellátás, az oktatás és a stabil jövedelem megteremtésében, azaz, ahogy Ingvar Kamprad, az IKEA nemrég elhunyt alapítója fogalmazott:
“élhetőbb mindennapokat szeretnénk biztosítani a lehető legtöbb ember számára az egész világon”.
Az Alapítvány már számos kampányt hirdetett, 2015-ben például a “fényesebb jövőt a menekülteknek” programja keretében 30,8 millió eurót gyűjtöttek össze az ENSZ menekültügyekkel foglalkozó szervezete, az UNHCR számára, hogy Ázsiától kezdve Afrikán át a Közel-Keletig minél több menekülttábor számára megújuló energiát tudjanak biztosítani, ezzel biztonságosabb és élhetőbb otthont teremtve a táborok lakóinak.
Starbucks – A zöldebb kereskedelemért
Bár az elviteles kávé forradalmával berobbanó műanyag kávéspoharak miatt a Starbucks sokszor a környezetvédők kereszttüzébe kerül, a vállalat a kezdetek óta sokat tesz a fenntarthatóságért.
A világméretű kávézólánc kávéfák ütetésével és új mezőgazdasági technológiák bevezetésével támogatja a kávétermő vidékeket; a zöldebb kereskedelem érdekében igyekszik minimálisra csökkenteni kávézóinak ökolábnyomát; munkalehetőséget teremt a veteránok és menekültek számára, és ételadományokkal, valamint önkéntes munkával segíti a rászoruló közösségeket.
The Giving Keys – "Add tovább" kampány a hajléktalanság ellen
Egy talán kevésbé ismert, de annál meghatóbb történet áll a The Giving Keys mögött, mely eleve egy nemes társadalmi célból, a hajléktalanságból kitörni vágyók támogatására jött létre.
A The Giving Keys ékszereiben – legyen szó nyakláncról, karkötőről, fülbevalóról vagy kulcstartóról – két dolog közös: a megoldást szimbolizáló kulcs, és egy szabadon választott, a kulcsra gravírozott szó. Bátorság, esély, inspiráció. Szavak, melyek erőt adnak viselőjüknek, és saját korlátaik átlépésére ösztönzik őket. Tárgyak, melyeket továbbadhatunk azoknak, akiknek támogatásra van szükségük.
A The Giving Keys éppen ezért sokkal több, mint egy ékszermárka: amellett, hogy a webshopban vásárolt minden egyes termékkel a hajléktalanok munkához jutását támogatjuk, a The Giving Keys mára igazi közösséggé fejlődött, ahol inspirációt gyűjthetünk mások kulcsainak történeteiből – vagy akár megoszthatjuk a sajátunkat.
(Fotók: Getty Images)
felelősségvállalás | környezetvédelems | TOMS | vállalat | ikea
Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!