Close
A sebesség és a stílus brit ragadozója – A Jaguar-sztori

A sebesség és a stílus brit ragadozója – A Jaguar-sztori

A legendás Jaguar D-Type hírnevét főleg a három egymást követő évben szerzett (1955, 1956, 1957) Le Mans-i 24 órás-győzelemnek köszönheti. Na meg annak, hogy a tervezett száz példányból végül csak hetvenöt készült el – hát hol a maradék huszonöt? Most, 62 évvel az utolsó, gyártósorról legördülő D-Type után a Jaguar a modell történetének méltó befejezése mellett döntött: hamarosan legyártják az eredeti tervekkel minden egyes részletében megegyező, hiányzó huszonöt darabot. És ha már feléled egy legenda, utánanéztünk, hogyan is lett mára a Jaguar világszerte keresett márka.

Az angliai Blackpoolban 1901-ben született Bill Lyonst tizenhét évesen fertőzte meg az autógyártás – akkor kezdett mérnökgyakornokként dolgozni az autókat, buszokat és katonai járműveket gyártó Crossley Motorsnál, majd rövidesen kereskedő lett a Sunbeam Motorcarsnál.

Peter Whitehead és Peter Walker közös, Jaguar XK120C-vel aratott győzelme az 1951-es Le Mans-i 24 óráson. Jobbról a második William Lyons, a Jaguar alapítója

Pár évre rá, 1922-ben találkozott a stílusos motorkerékpár-oldalkocsikat gyártó William Walmsleyvel, akivel rövidesen közös vállalkozásba fogott: Walmsley és Lyons megalapították cégüket, az oldalkocsik gyártására specializálódott Swallow Sidecar Companyt. Az oldalkocsikat rövidesen saját karosszériák követték, amelyeket először Austin Seven, majd Standard, Swift és Fiat alvázakra építettek.

A recept egyszerű volt: olcsó, de stílusos, elegáns autókat építeni – ennek szellemében készült az első két teljesen új modell, az SS I és az SS II kupé, amelyek az 1931-es London Motor Show-n debütáltak. Walmsley pár évvel később kiszállt a cégből, és az akkor még S.S. Cars Ltd. néven alatt futó Jaguar elindult a világsiker felé.

A legendás D-Type, a Le Mans-i 24 óráson, 1957-ben

Lyons lelkesedése és odaadása minden egyes modellben visszaköszönt – az elkövetkező évtizedekben a versenyautók és az E-Type kivételével minden modell dizájnját maga tervezte, mindezt úgy, hogy állítólag rajzolni sem tudott.

„Az autó a legélőbb dolog, amit valaha megalkothatunk” – vallotta.

A márka gyors ütemben fejlődött, egyre kifinomultabb autókat gyártott, hamarosan új, jobban illeszkedő névre lett szükség. Így született meg a cég reklámügynökségének javaslatára a Jaguar név, 1935-ben még csak kategórianévként. A teljesen új luxus- és sportkocsisorozat – beleértve a háború előtti idők sportautóinak nagy klasszikusát, az SS Jaguar 100-at – hatalmas siker lett.

A második világháború alatt az oldalkocsik gyártása a katonai megrendelések következtében jelentősen megnőtt, a háború utáni évek azonban nehéz időszakot jelentettek a brit ipar számára, különösen az acélhiány miatt. Mindeközben, mivel a nyilvánosság az SS elnevezést a náci védőosztaggal azonosította, a vállalat elhagyta nevéből a cég gyökereire uraló előtagot, és Jaguar Cars néven folytatta.

Az első logó még egész másképp festett

1948-ban a Jaguar megjelent az első háború utáni modellel, a Mark V-val, néhány évre biztosította a vállalat megélhetését. Lyons azonban szeretett volna belépni a az autóversenyzés világába, hogy a Jaguar végre nemzetközi terepen is bizonyíthasson: a vállalat a sportkocsigyártás felé fordult, és nem sokkal később megszületett a Lyons által tervezett XK120, mely az 1948-as Motor Show-n óriási sikert aratott.

A bivalyerős XK120

Az autó komoly teljesítményével (120 lóerő – ami a névadó is egyben) és csúcssebességével (193 km/h) akkoriban a világ leggyorsabb sorozatgyártású modelljének számított. Az XK120 modellel a Jaguar belépett az autóversenyek világába: 1949-ben Silverstone-ban a Production Sports Car versenyen három modell is indult, olyan neves versenyzőkkel a volán mögött, mint Peter Walker, Leslie Johnson és a sziámi Bira herceg, akik közül Walker és Johnson megszerezték a dobogó első két helyét.

Az 1950-es években a Jaguar megjelent az első nagy szedánokkal, az Mk VII sorozattal, melyek a motorháztető alatt rejtőző XK-motor ellenére nem arattak elsöprő sikert. A kisebb és eltérő megjelenésű Mk II viszont a Jaguar második legkeresettebb autója lett. Mindeközben pedig az XK-motorral a Jaguar a versenypályákon is aratott: 1951 és 1953 után az 1954-ben bemutatott D-Type 1955 és 1957 között sorozatban nyerte a versenyeket.

Az 1956-os év két okból is mérföldkőnek számít a vállalat és az alapító Lyons életében: a Jaguar elsőként tudott győzni a Le Mans-i és a monte-carlói versenyen is, Erzsébet királynő pedig lovagi címmel tüntette ki William Lyonst a brit iparnak nyújtott szolgálataiért.

Az ikonikus E-Type

Öt év sem telt el, mire a vállalat bemutatta a világ egyik leghíresebb versenyautójaként számon tartott E-Type-ot. Közben a cég számos komoly átalakuláson ment keresztül: felvásárolták a Daimlert és a tehergépkocsikat gyártó Guy Motorst, ’63-ban átvették a motorokat és villástargoncákat gyártó Coventry–Climax vezetését, ’68-ban pedig egyesültek a British Motor Corporationnel, mely innentől British Motor Holdings (BMH) néven működött tovább.

A kormány nyomására a BMH néhány évvel később egyesült a Leyland Motorral, 1975-ös szétválásuk viszont komoly anyagi nehézségekkel járt. Sir William Lyons 1972-ben nyugdíjba vonult, de még megérhette a vállalat Sir John Egan irányítása alatti újjászületését. 1989-ben a Jaguart végül eladták a Ford Motorsnak a British Land Roverrel együtt, míg nem 2008-ban az indiai Tata Motorsnál landolt mindkét márka.

Az erő, luxus és elegancia mintaképének számító brit Jaguar a filmvásznon is sokszor sikert aratott: Hitchcock 1958-es Szédülés-ében egy Mk VIII modell tűnt fel, a Blues Brothers-ben és az Austin Powers-ben a híres E-Type-pal tépték az aszfaltot, Pierce Brosnan, alias James Bond pedig egy Jaguar XKR-t vezetett a Halj meg máskor-ban.

A legjobb mégis az, hogy a Jaguar azóta se adta alább, a forma és a stílus a mai napig egyedivé teszi a születő modelleket.

(Fotók: Getty Images)

Itt a Roadster legújabb, negyedik száma!
Ismét egy magazin azoknak, akik szerint nem arra születtünk, hogy a négy fal között üljünk, akik szerint az élet olyasmi, amit nagykanállal kell fogyasztani és amiből sosem lehet elég. 170 oldalnyi friss, színes és energiával teli kontent felfedezőknek, kalandoroknak, inspirációt keresőknek mindarról, ami miatt érdemes nekivágni a világnak. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom