Valóban napok alatt helyrehoztak egy óriási beszakadt kereszteződést Japánban?

Gigantikus gödör keletkezett egy nagy útkereszteződésben Japánban, beszakadt az út, sérültek a közművek, de egy hét alatt helyreállítottak mindent. Bár az eset mémesült, attól még igaz – és volt is oka a gyorsaságra a hatóságoknak.

Időről időre felbukkan a neten egy mém: egy széles városi út, rajta egy hatalmas gödörrel, majd mellette ahogy az egész ismét rendben van, mindössze néhány nappal később. Legutóbb – mint a mémeknél általában – született egy újabb verzió, ahol kiegészítették ezt a „my hometown” változattal, ahol sokkal hosszabb idő, 27 év alatt sem történt semmi egy sokkal kisebb gödörrel:

A „my hometown” poén mindenkinek világos, viszont az első változat, a villámgyorsan rendbe kapott óriásgödör annyira erős, hogy ismét lecsekkoltuk, mi is történt valójában. Nos, az eset eléggé gazdagon dokumentált, így pillanatok alatt számtalan cikket, videót találni a témában:

2016. november 8-án a japán Fukuoka városában egy víznyelő alatt szakadt be az út, először csak kisebb területen, ám a fokozatos omlás végére 30 méter hosszú, 27 méter széles, 15 méter mély gödör keletkezett.

Önmagában is nagy területről van szó, és mint a képen is látjuk, a soksávos út alatt rengeteg közmű van: víz- és elektromos vezeték, telefonhálózat, felül meg jelzőlámpák, villanypóznák, járda, parkolóhelyek. Az omlásról készült videók mutatják igazán, mekkora kár keletkezett.

Ennél már csak az a súlyosabb, ahogy helyrehozták: hét nappal később ismét zavartalanul haladt a forgalom az adott szakaszon.

Ez a gyorsaság a kívülállóknak szinte felfoghatatlan, 2016 őszén a világ egy pillanatra kollektíven meghajolt a japán munkakultúra előtt, bármiféle túlzás nélkül. Rizsszemnyit sem kisebbíti a fukuokai építőmunkások érdemeit, de a szupergyors helyreállításnak pragmatikus okai is voltak. A víznyelő a közeli házakat is fenyegette, ezért az éjjel-nappal dolgozó munkások kettő nap alatt feltöltötték a gödröt, amihez 6200 köbméter homok és cement kellett, írta akkor a Guardian. Ezen kívül a forgalmas csomópont javítása a város közlekedése szempontjából is fontos volt, továbbá a természeti csapás az áramkimaradás mellett zavart okozott a gáz- és vízellátásban, illetve a telefonhálózatban is.

Azt pedig, hogy nem sérült meg senki, már a kamik intézték – vagy a fokozatosan beomló útszakaszt időben lezáró hatóságok.

És mi történt, miután egy hét alatt felszámolták a káoszt, és a korábbi alépítményt egy harmincszor erősebbel pótolták? A hatóságok elnézést kértek a kellemetlenségért, továbbá közel száz embernek, akik a helyreállítás alatt nem tudták üzemeltetni a vállalkozásaikat, még az év vége előtt kompenzációt fizettek.

Amerikai, német, kanadai és brit kommentelők egyöntetű véleménye szerint „nálunk ez hónapokig tartott volna”, egy mexikói pedig azt írta: „nálunk csak simán feltöltötték volna vízzel, majd pénzt kértek volna, hogy úszhass benne.” A Player korabeli szavazásán a vicces kedvű 5% azt mondta, nálunk egy nap alatt megjavítanák az utat, a nagy többség (53%) fél évet mondott, míg 26% szerint úgy maradna örökre.

A helyreállításról Tesz-vesz várost idéző timelapse videó is készült, hangulatos J-pop aláfestéssel:

Japánban persze bontani is tudnak, ha kell, és azt is hasonlóan különc módon teszik: nemrég például röpke egy hónappal az átadás előtt lebontottak egy tízemeletes újépítésű házat Tokió külvárosában, mert takarta a Fudzsi-hegyre való kilátást.

(Nyitókép: Getty Images)

japán | Fukuoka | közlekedés | kátyú | víznyelő

FOLYTASD EZZEL

Jön az a különleges fesztivál, amelyen minden ízében megélheted a Márton-napi hagyományokat

Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú

Rendeld meg a Roadster magazin 17. számát!

Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom