2025 februárjában zajlik a hazai kávé- és bárvilág meghatározó eseménye, a jubileumi, tizenötödik KávéBár Bazár, melynek a Millenáris B épülete, a nagycsarnok ad otthont. A szakma és a kávérajongók elsőszámú hazai nagyrendezvényén, a KávéBár Bazáron a kávévilág színe-java felsorakozik, beleértve a legújabb gépeket, eszközöket, a kávépörkölők legfrissebb újdonságait is. Hogy mik ezek az újdonságok, arról az esemény alapítójával, Szuna Noémival beszélgettünk.
– A Kávébár Bazár idén is nagyon színes programmal jelentkezik. Tudom, hogy neked minden program kedves, de kiemelnél néhány érdekességet?
– Számomra azok a programok a legszórakoztatóbbak, amiket a kiállítók találnak ki aktivitásként, legyen az mondjuk az Oatly pingpongversenye, vagy a kávékapszulát újrahasznosító otthoni eszközt, a Recicloo-t népszerűsítő állvanyomó bajnokság. Persze nagyon fontosak a szakmai versenyek is, ráadásul a kávékóstolók versenyét (Cup Tasters) profi és amatőr kategóriában is megrendezzük. Biztos, hogy izgalmas lesz a Masquerade Cocktail Show is vasárnap, ahol bartender hölgyek készítenek farsangi italokat, a Tasting Room teremben pedig a vezetett kóstolókon fermentált zöldségek, sőt tücskök is felbukkannak, mint a bárvilág legújabb trendjei.
Igazi lazítós sarok lesz az Alpro Cinéma Lounge is, ahol babzsákokon lehet heverészni, miközben némafilmeket nézünk, a háttérben pedig DJ zenél és szaxofon szól.
A rendezvény legfontosabb aspektusa pedig, hogy jobbnál jobb termékek érkeznek a standokra, amiket korlátlanul lehet kóstolgatni, és otthonra is megvásárolhatják a Bazárra látogatók.

– Idén tizenötéves az esemény, ami komoly mérföldkő. Mit jelent ez neked, és mivel fogsz koccintani a jeles alkalomra?
– Tizennyolc éve dolgozom újságíróként, rendezvényszervezőként, valamint PR-tanácsadóként a gasztronómia területén, végig követtem a hazai kávé- és bárvilág átalakulását, fejlődését. Amikor elindítottuk az első kávés rendezvényt, még elvétve volt egy-két specialty kávémárka itthon. Mára régiós szinten is kiemelkedő kávézóink és pörkölőink vannak, én pedig nagyon büszke vagyok arra, hogy velük együtt „nőtt fel” a rendezvényem. Remélem, hogy a jelenlegi piaci nehézségek ellenére is tovább tudunk növekedni a jövőben. Ami a koccintást illeti, szuper koktélok készülnek idén is a Bazáron, valószínűleg Negronival, Espresso Martinivel vagy valamilyen rumos koktéllal lehet majd velem koccintani a helyszínen.
– Miközben a vendéglátói szektor és a hozzájuk kapcsolódó iparágak nem élik a legszebb napjaikat (a vevőikkel egyetemben és ettől nem függetlenül), idén mégis rekordszámú kiállító lesz a Bazáron. Milyen a hangulat a kiállítók között, te hogyan látod?
– A kiállítók lelkesek és nagyon készülnek erre az eseményre. Több új márka itt debütál, köztük ultra prémium kávégépek, növényi italok, illetve extra limitált kávék is. Mi a kávépiacon belül jellemzően inkább a niche szegmenst képviseljük, szűkebb vásárlói körre célozva a vendéglátó szektor területét és a fogyasztókat illetőeb is. Hozzáteszem, hogy nagyobb, ismertebb kereskedelmi márkák is jelen lesznek, és azt gondolom, a prémium kávé még az a hétköznapi luxuscikk, amit azért viszonylag sokan megengednek maguknak otthon és a kávézókban kortyolgatva.
Azért is szeretik a kiállítók ezt az eseményt, mert közvetlenül elérik a vásárlókat, akik szívesen visznek haza olyan kávékat, amiket a hagyományos retail üzletekben nem tudnak megvenni.
Ugyanakkor abszolút téma a nyerskávé árának drámai emelkedése, a paralel kereskedelem kihívásai, és a szektort érintő egyéb nehézségek – ezekről egyébként szakmai kerekasztalokon is beszélgetünk.
– Egyre láthatóbb trend az alkoholmentes italoké, úgy fest, a jövő száraz, de legalábbis szárazabb lesz a jelenleginél. Ez a trend megjelenik nálatok?
– Igen, például bemutatjuk az alkoholmentes párlatok új generációját vezetett kóstoló keretében is, amelyek meglepően jó ízélményt nyújtanak. Készülnek alkoholmentes koktélok is, és beszélünk ezekről a trendekről a szakmabeliekkel.
– Másfél évtized után mi az, ami téged motivál a Kávébár Bazár megszervezésében?
– Én nagyon szeretem, hogy ez a program egyszerre kiállítás és közösségi tér, ahol megmutatjuk, mennyire színes és komplex a kávé világa. Lehet, hogy kevesebben engedik meg maguknak a felsőkategóriás borokat vagy párlatokat, és egyre drágábbak az éttermek is, de a kávé még mindig az a termék, amiből a fiatalabb korosztály is keresi a top minőséget.
Mivel én magam is kávérajongó vagyok, és imádom a klassz kávézókat vagy izgalmas bárokat, jó érzés ezt a világot egy ilyen vagány, indusztriális helyszínre varázsolni az érdeklődő közönségnek.
Olyan, mint egy instant alkotófolyamat, péntek reggel még egy hatalmas, üres csarnok közepén állok, amit szombat délelőtt már betölt a kávéillat, kétnapon át hatalmas a zsizsegés, aztán persze vasárnap estére eltűnik az egész. Szerencsére a könyvírás ennél maradandóbb nyomot hagy. (nevet)
– Mi a legnehezebb aspektusa a szervezésnek?
– A legnehezebb, hogy minden évben majdnem a nulláról indulunk, nem sablonok alapján épül a rendezvény. Rengeteg munkát jelent a kiállítók és a közönség bevonzása, az, hogy mindig izgalmasak és trendsetterek legyünk. A jelenlegi gazdasági helyzet sem a rendezvényeknek kedvez, ezért is igyekszünk nagyon sok élményt adni a közönségnek az egyébként visszafogott és igencsak méltányos belépő árában.
– Az emberek a neved hallatán rendszerint a kávéra asszociálnak, ami másfél évtized után nem meglepő. Két könyvet is írtál a témában és más szálakon is kapcsolódsz a koffeinos italhoz. Te hogyan viszonyulsz ehhez? Elégedett vagy ezzel, vagy Szuna Noémi azért több dimenziósabb, mint hogy kávéval foglalkozik?
– Anything but coffee… ezt sokszor érzem, és imádok bármi másról beszélgetni, mint a kávé…. Persze nyilván fontos és jó, ha ezzel azonosítanak, viszont engem elsősorban a helyek, az emberek, a történetek és a kulturális aspektusok vonzanak igazán.
A kávé- és bárvilág nagyon izgalmas ilyen szempontból, de úgy fogalmaznám meg, hogy az alkotómunka érdekel az ötlettől a megvalósításig.
Ahogy „megszületik” egy jó ital, egy ételkompozíció, de mondhatnám, hogy egy parfüm, egy színházi előadás vagy képzőművészeti kiállítás, tehát annyi minden, amiben van gondolat, egyediség és tehetség, az engem sokféleképp lenyűgöz. A munkámhoz tartozik, hogy néha szervezek ilyen klassz európai, városi felfedezőutakat, megmutatva, hogy például Firenze miért annyira elképesztően jó az evőpiactól a speakeasy bárokon át a textíliák és illatok világáig, a hagyományos és a kortárs kávézókról nem is beszélve. Az ilyen feladatokban érzem magam a leginkább jól.
– Hol ittad az utolsó emlékezetes kávédat? Mert feltételezem, szoktál kávézni…
– Amit kiemelnék, az a várnegyedben található 4minutes cafe, ahol nemcsak a kávék, hanem a matcha latte is abszolút kedvenc, és ez az apró üzlet minden részletében a legjobb minőségre törekszik. Tudom, hogy a Budai Vár olyan turistás programnak hangzik, viszont ez egy igazi felfedeznivaló ott, és különben is, a Tóth Árpád sétányon akkor is csodás napozni, amikor még nem virágoznak a cseresznyefák. Igazán klassz kávét ittam a gyönyörű, bécsi Fersel Passage épületében lévő Caffé Couture-ben is nemrég. Ez egy minimalista specialty kávézó, de a varázsát a környezet adja, ahogy összeér a múlt és a jelen eleganciája ebben az épületben, ahol csupa nagyon stílusos üzlet van egymás mellett.
– Mi az, amiből inspirációt merítesz a munkádhoz, például egy ilyen horderejű esemény megszervezéséhez?
– Egyrészt folyamatosan figyelem a hasonló stílusú eseményeket külföldön, rendszeresen járok a World of Coffee-ra vagy a Berlin Bar Conventre, és hát a mindennapi életemet a kávézók, éttermek és bárok világában élem azért régóta. Szóval az impulzusok folyamatosan érkeznek, és közben nyilván sokféle anyagot olvasok a hazai és a nemzetközi piacra vonatkozóan is, amit témaként előveszek, vagy másképp, de beépítem a programokba.
– Ha valaki követ Instagramon, láthatja, hogy sokat utazol, és ha valaki olvasta a W by Roadster magazinunk első számát, olvashatta írásodat az olasz életstílusról. Olaszország a kedvenc úticélod, vagy vannak más favorit desztinációid is?
– Azt szoktam mondani, hogy én itthon is állandóan jövök-megyek, és kutatom a számomra szép, érdekes és új dolgokat, amikor pedig tehetem, utazom, hogy ugyanezt csináljam máshol. Olaszország nagy kedvenc, mert közel érzem magamhoz azt az ízlést és mentalitást, amivel ott északtól-délig találkozom.
London szerintem a világ egyik közepe, és szerencsére nincs messze, de számos helyet imádok Spanyolországban is, és a dél-francia városokat is nagyon szeretem. Ázsiából Japán az eddigi favorit ország, de arrafelé pár desztinációt szeretnék még jobban megismerni. Az otthonosság érzetét viszont egyértelműen Európa nyújtja nekem.
kávé | kávébár bazár | rendezvény | szuna noémi | nagy sztori
Mikrobiom és wellbeing, avagy ez lehet az új szupererőd
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!