Kiderült, hogy sehol nem vagyunk egy finnhez vagy svédhez képest kávéfogyasztásban

A skandinávok köröket vernek a világra kávéivásban. Azt is elmondjuk, mennyi kávét fogyaszt egy átlagos magyar.

Becslések szerint a világon naponta több mint kétmilliárd csésze kávét isznak az emberek, a legtöbbet a skandinávok, miközben Afrikában és Közép-Amerikában alig fogyasztják; a magyarok a mezőny közepe táján találhatók, közülük minden második a munkahelyén is kávézik.

A kávénak világnapja is van: szeptember 29. A kezdeményezés több évtizede Japánból indult, azonban csak 2009 óta ünnepelik szeptember utolsó előtti napján:

a legenda szerint azért ez a dátum lett a kávé világnapja, mert a hosszú nyár után ezzel emlékeztetik az emberek magukat, hogy újra itt az ősz és dolgozni kell, a munkának pedig szerves része a kávészünet.

A világon tavaly több mint 160 ezer zsák kávét termesztettek – 1 zsák 60 kilogramm –, ebből Európában mintegy 54 ezer zsák fogyott, Észak-Amerikában 30 ezer zsák, Afrikában 12 ezer zsák, Közép-Amerikában és Mexikóban 5300 zsák, Ázsiában és Óceániában 36 ezer zsák, Dél-Amerikában pedig 27 ezer zsák az International Coffee Organization adatai szerint.

A nemzetközi statisztikák alapján a legnagyobb kávéfogyasztók a finnek,

ők évente fejenként átlagosan 12 kilót használnak fel, miközben a világon a legnagyobb termelő országban, Brazíliában csak 5,3 kilót, s ezzel 24. a listán. Az Egyesült Államok 4,2 kilóval a 39., és Olaszország is csak a 18. a listán Ausztria mögött, amely a 16.

Európában a skandinávok után a Benelux államok lakói a legnagyobb kávéfogyasztók: Hollandia, Belgium az első tízben van, Luxemburg a 11. A magyarok az 56. helyet foglalják el a 3,1 kilogrammos fogyasztással, éppen Japán mögött (3,3 kilogramm), de Ausztrália előtt (3 kilogramm). A térségben a csehek, a szlovákok, a szlovének, a szerbek és a horvátok is megelőzik a magyarokat.

A kávé világnapja alkalmából az is kiderült, hogy minden második magyar munkavállaló munkavégzés közben is kávézik. A munkahelyen kávézók fele számára a munkáltatója ingyen biztosítja a kávét, a többiek maguk veszik vagy viszik be napi adagjukat.

A jó munkahelyi kávé elvárás lett az elmúlt években, a válaszadók 73 százaléka ezt kifejezetten fontosnak tartja: a jó az emberek 65 százaléka szerint olyan, amiben az illatok és ízek harmonikusan illeszkednek egymáshoz, 36 százalék szerint pedig pont annyira erős, amennyire kell.

A válaszadók 45 százaléka rendszeresen kávézik napközben a munkahelyén, míg az otthoni kávézásra minden második válaszadó havonta mintegy háromezer forintot, 38 százalékuk pedig ennél is többet költ, addig a munkahelyen is kávézók több mint felénél ez egyfajta juttatás, és nem kell érte fizetniük.

Az ingyenes lehetőséggel azonban nem mindenki él, csak 41 százalékuk használja ki, a többiek inkább a saját ízlésviláguknak és minőségi elvárásaiknak megfelelő kávét részesítik előnyben. A kutatásban részt vevők mintegy negyede maga viszi az alapanyagot a munkahelyére és ottani géppel készíti el, minden tizedik válaszadó pedig a kész kávét viszi termoszban magával mindennap.

A különböző napszakokban más kávét fogyasztanak a dolgozók: a munkahelyeken a reggeli időszakban az erősebb, eszpresszó típusú kávét (86 százalék), míg az ebédet követő délutáni órákban inkább cappuccinót (53 százalék), illetve ebben az időszakban népszerű a latte macchiato (56 százalék) és az ízesített kávé (74 százalék) is.

(Forrás: MTI, fotók: Unsplash)

svéd | skandináv | kávé | finn | kávéfogyasztás

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom