Kína tíz év alatt megcsinálta, amihez Japánnak harminc kellett. Mi az?

Kínában kulturális és dizájn forradalom indult: másolás helyett egyre inkább az egyediség a cél. A változást a középosztály növekvő igényei sarkallják, de a dizájn-boom a kormánynak sincs ellenére.

„Kína a következő tíz évben meghatározó szereplőjévé válik a globális dizájn-iparnak” – jelentette ki a holland Richard Hutten, a Zuoyou lakberendezési cég művészeti igazgatója. A fejlődés mozgatórugója ezúttal nem a párt akarata, hanem az erősödő kínai középosztály elvárásai: a fogyasztók egyre inkább elvárják a jó minőségű, egyedi tervezésű termékeket.

Befejezik a másolást?

Kínáról a nagy többségnek valószínűleg még mindig a nyugati márkák leplezetlen másolása jut az eszébe, illetve a hatalmas mennyiségben, olcsón előállított termékek. Csakhogy a természetes fejlődés kiköveteli a saját út megtalálását, a magas hozzáadott értékű áruk előállítását.

A Zuoyounak kétezer áruháza van Kínában, naponta ötszáz bútort állít elő, az éves bevétele pedig félmilliárd dollár. Összehasonlításképp: az IKEA-nak 411 üzlete van világszerte (Kínában 24), tavaly az éves nyeresége megközelítette az ötmilliárd dollárt.

A Shang Xia dizájnbútor cég sanghaji kiállítása

„Lassan Kínában is ráébrednek, hogy nem fenntartható így egy vállalkozás – magyarázza Hutten. – A másolók termékeinek egyetlen erőssége az ár,

versenyezni pedig nem az eredeti gyártóval versenyeznek, hanem a szomszéddal, akik ugyanazokat a termékeket koppintják.

Az itteni cégek megértették, hogy a dizájn hozzáadott érték, ami kiemeli őket a versenytársaik közül.”

Az Exception dizájner ruhái Kantonban

Előre a tokiói úton!

Kína előtt két kézenfekvő példa is adódik: Japán a 60-as, 70-es években szintén lelkes másolóként indult, majd nagyjából 30 év alatt eljutott az egyedi termékekig, amelyekkel aztán meghódította a világpiacot.

„Ugyanez megtörtént Dél-Koreával is, csak húsz év alatt, most pedig Kína is ebbe a fejlődési fázisba ért.

Biztos vagyok abban, hogy nekik már csak tíz évre lesz szükségük

– jegyezte meg a rotterdami dizájner.

A pekingi People’s Industrial Design Office tetriszasztala

Bár szélsebesen fejlődik a kínai dizájn – rendszeresek a vásárok, a fesztiválok, erős helyi közösségek alakulnak minden nagyvárosban –, naivitás lenne ezt pusztán alulról jövő kezdeményezésnek gondolni.

Tudja jól a kínai kormány

Ha nem is a kormány kezdeményezi a dizájnforradalmat, de abszolút nincs ellenére, sőt támogatja is. A dizájn és a technológiai fejlődés kulcsfontosságú a gazdasági fejlődéshez, ezt jelzi, hogy a kormány szigorított a szerzői jogok érvényesítése terén. Pont azért válhat fontosabbá ez utóbbi kérdés, mert ha lesz saját dizájn és saját technika, akkor már Kínának is lesz mit féltenie.

A sencseni dizájn-központ építése

Jelenleg még a nyugati dizájn áll a középpontban, de egyrészt számos, nyugaton tanult kínai dizájner már vissza is tért a hazájába vállalkozni, másrészt menő nyugati szakemberek mennek Kínába. Ilyen az olasz Luca Nichetto is, aki tavaly egyenesen úgy fogalmazott, „sokkolta”, amikor látta: a kínai márkák képesek csúcsminőségű termékeket előállítani olcsón, és főleg hihetetlen gyorsan.

A Dalok könyve nevű elektromos autó a Li Shi Ming Automobile Designtól

Olyan kínai márkák, mint a Stellar Works és a Neri&Hu máris exportálnak Európába és az USA-ba, ám Nichetto szerint mégsem tudunk túl sokat arról, mi zajlik Kínában, mert a hatalmas belső piac segítségével lényegében észrevétlenül fejlődhetnek az ottani cégek.

Kanapé a Stellar Works stúdiójából

A Gizmodo néhány éve egy egész kínai kamu-IKEA-ról írt, ami ráadásul szerintük akár jobb is az eredetinél. De akkor meg minek másolni? Ez a felismerés az ottani fejekben is megszületett, a középosztály igényeinek kiszolgálására pedig megjelentek az eddig nem létező cégek, és mint látjuk, ez a fejlődés a kormánynak sincs ellenére. Ráadásul

„döbbenetesek a léptékek. Amikor meglátogattam néhány beszállítót, azt mondták, most megnézünk egy kis céget. 350 alkalmazottja volt. Európában egy kis cég tíz embert jelent.

Ha megtervezek egy új széket, Európában piacra kerül 500 példányban. Kínában tízezer példányban" – tette hozzá Nichetto, aki a mostani kínai helyzetet a második világháború utáni Olaszországhoz hasonlította. Csak éppen a hatalmas piac lenyomja az árakat: „sokkolt, amikor megtudtam, hogy egy háromszemélyes dizájn-kanapé 400 euró.”

Kávé a Jia dizájnműhelytől

És nincsenek híján önbizalomnak sem: a Nichettót leigazoló cég, a ZaoZuo vezetője, Su Vei a semmiből kereste meg az olasz tervezőt, hogy felkérje kreatív igazgatónak. Nichetto pedig számos európai kollégáját meghívta közreműködni egy-egy termék kifejlesztésében.

Modellek a kínai divathéten, Pekingben

Nem ma kezdődött

Persze a hatalmas pezsgés csak számunkra lehet meglepő, mert a folyamat koránt sem ma indult el. Az elmúlt években számos kulcsfigurát kitermelt a kínai dizájn-piac, vannak újságírók és bloggerek, akiket milliós nagyságrendben követnek, a nagyvárosokban számtalan épületet terveztek a világ közvetlen élvonalát alkotó stúdiók, mint a BIG, a Foster+Partners, a MAD vagy a Zaha Hadid.

A tiancsini könyvtár futurisztikus épülete

De számtalan egyéb mellett említhetnénk a rengeteg új co-working helyet is, az Anhui melletti hegyekhez illő házakat, a szupermenő, pálya és vezető nélküli zöld-fekete buszvillamost, a tiancsini könyvtárat, a tíz világrekordot felállító üveghidat. Vagy éppen a sencseni Kultúra és Dizájn Központot, az első ilyen jellegű épületet Kínában - amit a világhírű japán építész, Fuhimiko Maki tervezett.

design | kína | sanghaj | peking | dizájn

FOLYTASD EZZEL

Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod

10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod

Rendeld meg a Roadster magazin 14. számát!

Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom