A néhány éves autó veszít az értékéből, a több évtizedes ára viszont nőhet – jó esetben. Hogy mi a jó eset, arra viszont nincs biztos recept.
Az emberek, pontosabban az újautó-vásárló emberek életének legdrágább útja, amíg a null kilométeres kocsijukkal a szalonból hazagurulnak. A vételár és az elég sok részből álló fenntartási költség mellett ugyanis még egy jelentős tétel sújtja az autótulajdonosokat: az értékvesztés. Az első percben kezdődik, és évtizedekig tart, mértéke lehet valamivel kisebb vagy nagyobb, de általában a tízmilliókból milliók, a milliókból százezrek lesznek, még úgy is, hogy közben folyamatosan költeni kell az autókra.
Ez általános szabály – de vannak kivételek. Egy néhány példányban gyártott szupersportkocsi értéke rögtön eladás után magasabb lehet, mint amennyiért a szerencsés és gazdag tulajdonosa megvásárolta, de aki ráérez arra, a veterán vagy youngtimer korú autók közül melyik iránt nő az érdeklődés a következő években, bőven a több százmillió forintos kategória alatt is kereshet az értéknövekedésen.
Európa legnagyobb veteránautós és -motoros újságja, a német Oldtimer Markt időről időre kiadja árkatalógusát, amelyben nemcsak a klasszikus járművek árai szerepelnek a mértékadó Classic Data adatai alapján, hanem az utóbbi néhány év értékváltozását is feltüntetik. Akár egy típuson belül is egészen eltérő mértékben, vagy akár irányban változhattak az árak, legtöbbször a nagyobb motorral szerelt, ritkább verziók drágultak, akár többszörösükre is. Kivéve, amikor nem.
Minden idők egyik legszebb BMW-je egyben minden idők egyik legszebb autója is, ám a maga idejében, az ötvenes években túl drágának találták a V8-as roadstert, ezért összesen csak 252 darab készült az 507-esből. Ma egy 2-es állapotú (nem teljesen újszerű, de nagyon megkímélt, tökéletesen üzemképes, szép – a továbbiakban minden ár erre a szinte vonatkozik) példány is közel 600 millió forintot ér – másfélszer többet, mint 2012-ben.
Hozzá képest olcsó a sorhatos legenda, az 1978-81 között gyártott BMW M1 (kb. 160 millió forint), az árváltozás viszont öt év alatt 334% volt. Felfelé.
Annyi, ma már vágyott Fiat készült a háború óta a kultautóvá vált 500-astól a 124 Abarth Rally Stradaléig, hogy nehéz elhinni, a legnagyobb értéknövekedést a nyolcvanas évek minimálautója, a Panda produkálta. A típus drágának számító tagja, a legkevésbé dráguló 4x4-es is 142%-kal drágább most, mint 2012-ben, az elsőszériás, 34 lóerős mini ára viszont 350%-kal emelkedett, közel 900 ezer forintot is ér egy szép darab.
Jó hírünk van a Countach-tulajdonos olvasóink számára: az autósvilágot a hetvenes években megdöbbentő, és azóta is döbbenetben tartó szupersportkocsi első generációja a legdrágább (275 millió forint), értéke viszont ennek emelkedett a legkevésbé, 177%-kal. Aki sokszorozni akarta a pénzét, annak az 1978-82 között gyártott 400 S-t kellett választania: bár még mindig csak 150 millió forintot ér, ez 367%-kal több, mint 2012-ben.
A nevében is a népautókat hirdető Volkswagennek is voltak sportos, vonzó modelljei, az árrobbanáshoz mégsem a különböző GTi-ket vagy VR6-osokat kell figyelni. Meglepő módon a nyolcvanas évek kettes Golfjának kiemelkedően dráguló változata az 1983-as évjáratú dízel, amely most 900 ezer forint, az árnövekedés viszont 275% volt.
Nem kevésbé érdekes, hogy a Passat B2, vagyis a második generáció ára minimum duplázódott, de az összkerékmeghajtású kombi, a Variant Syncro GT értéke 370%-kal, 2,6 millió forintra nőtt.
Ha alaptételként fogadjuk el, hogy a különleges, magas motorizáltságú kocsik értéke nő – bár eddig is láttuk, hogy ez nem feltétlenül igaz –, akkor a szocialista blokk legfelsőbb elvtársait szolgáló ZiL lenne az atombiztos befektetés. Hát, nem az: mindegyik típusának ára csökkent, az ötvenes évek végétől kapható 111-esé 28%-kal, 20 millió forintra csökkent.
Pedig lehetett kaszálni a szocialista típusokon, csak nem a párttitkár-limuzinok, hanem a legszebb NDK autók között kell keresni. A púposnak nevezett Wartburgok valamennyi karosszériaváltozata különlegesen formás, de a KGST-blokk SL-Mercedese, a mindössze 469 darabban gyártott 313/1 jelű keménytetős roadstere az igazi kincs. Értéke 567%-kal nőtt, jelenleg 17,5 millió forint, a kevésbé díszes kabrió még épp tízmillió forint alatti, értéknövekedésben viszont abszolút rekorder:
2012 óta 954%-kal drágult.
(Forrás: Oldtimer Markt Preise 2018)
befektetés | bmw m1 | veterán autó | oldtimer | lamborghini countach
Ezzel a tíz fantasztikus dizájntárggyal a legmenőbb hellyé teheted az otthonod
10+1 ikonikus és gyönyörű lámpa, ami garantáltan feldobja az otthonod
Beköszöntött a tél, és vele együtt megérkezett a Roadster magazin legfrissebb, 14. száma. Mit találunk benne? Kajakkal bejárjuk Grönland izgalmas és lenyűgöző helyeit, találkozunk a világ egyik leghíresebb párterapeutájával, Esther Perellel, és a Netflix által világhírűvé vált dél-koreai séffel, Jeong Kwannal, motorral részt veszünk a Balkan Rallyn, és beszélgetünk Kelecsényi Milán férfiruha-készítővel is. A Dél-afrikai Köztársaságban teszteljük, milyen az új AUDI Q8, és elbeszélgetünk a zoknik Rolls Royce-át gyártó Iszató Nisigucsival is. Elmegyünk egészen Kenyáig, hogy elefántokat nézzünk, az Őrségben kipróbáljuk, milyen a régió legújabb kabinháza, a Kástu, bemutatjuk a Déryné Kenyeret, a város új pékségét, teszteltjük az új elektromos KIÁt, ezen kívül pedig találkozunk még Berki Blanka topmodellel, Áron Eszter divattervezővel és sokan másokkal. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!