Close
A Countach- és a Wartburg-tulajdonosok is jócskán kereshettek az autójukon

A Countach- és a Wartburg-tulajdonosok is jócskán kereshettek az autójukon

A néhány éves autó veszít az értékéből, a több évtizedes ára viszont nőhet – jó esetben. Hogy mi a jó eset, arra viszont nincs biztos recept.

Az emberek, pontosabban az újautó-vásárló emberek életének legdrágább útja, amíg a null kilométeres kocsijukkal a szalonból hazagurulnak. A vételár és az elég sok részből álló fenntartási költség mellett ugyanis még egy jelentős tétel sújtja az autótulajdonosokat: az értékvesztés. Az első percben kezdődik, és évtizedekig tart, mértéke lehet valamivel kisebb vagy nagyobb, de általában a tízmilliókból milliók, a milliókból százezrek lesznek, még úgy is, hogy közben folyamatosan költeni kell az autókra.

Ez általános szabály – de vannak kivételek. Egy néhány példányban gyártott szupersportkocsi értéke rögtön eladás után magasabb lehet, mint amennyiért a szerencsés és gazdag tulajdonosa megvásárolta, de aki ráérez arra, a veterán vagy youngtimer korú autók közül melyik iránt nő az érdeklődés a következő években, bőven a több százmillió forintos kategória alatt is kereshet az értéknövekedésen.

A tetőkialakítása miatt Pagodának nevezett Mercedes-Benz SL ára jócskán felment egy évtizede, az utóbbi öt évben “csak” 40-50%-kal nőtt

Európa legnagyobb veteránautós és -motoros újságja, a német Oldtimer Markt időről időre kiadja árkatalógusát, amelyben nemcsak a klasszikus járművek árai szerepelnek a mértékadó Classic Data adatai alapján, hanem az utóbbi néhány év értékváltozását is feltüntetik. Akár egy típuson belül is egészen eltérő mértékben, vagy akár irányban változhattak az árak, legtöbbször a nagyobb motorral szerelt, ritkább verziók drágultak, akár többszörösükre is. Kivéve, amikor nem.

BMW 507 egy veteránautó-versenyen. Egykor Elvisnek is volt egy ilyenje

Minden idők egyik legszebb BMW-je egyben minden idők egyik legszebb autója is, ám a maga idejében, az ötvenes években túl drágának találták a V8-as roadstert, ezért összesen csak 252 darab készült az 507-esből. Ma egy 2-es állapotú (nem teljesen újszerű, de nagyon megkímélt, tökéletesen üzemképes, szép – a továbbiakban minden ár erre a szinte vonatkozik) példány is közel 600 millió forintot ér – másfélszer többet, mint 2012-ben.

A középmotoros M1-ből félezer darab sem készült

Hozzá képest olcsó a sorhatos legenda, az 1978-81 között gyártott BMW M1 (kb. 160 millió forint), az árváltozás viszont öt év alatt 334% volt. Felfelé.

Az alapváltozat városi mininek, az összkerekes terepjárónak is kitűnő

Annyi, ma már vágyott Fiat készült a háború óta a kultautóvá vált 500-astól a 124 Abarth Rally Stradaléig, hogy nehéz elhinni, a legnagyobb értéknövekedést a nyolcvanas évek minimálautója, a Panda produkálta. A típus drágának számító tagja, a legkevésbé dráguló 4×4-es is 142%-kal drágább most, mint 2012-ben, az elsőszériás, 34 lóerős mini ára viszont 350%-kal emelkedett, közel 900 ezer forintot is ér egy szép darab.

Lamborghini Countach LP 400. Tizenkét hengeres álom

Jó hírünk van a Countach-tulajdonos olvasóink számára: az autósvilágot a hetvenes években megdöbbentő, és azóta is döbbenetben tartó szupersportkocsi első generációja a legdrágább (275 millió forint), értéke viszont ennek emelkedett a legkevésbé, 177%-kal. Aki sokszorozni akarta a pénzét, annak az 1978-82 között gyártott 400 S-t kellett választania: bár még mindig csak 150 millió forintot ér, ez 367%-kal több, mint 2012-ben.

A kettes Golf minden változatának nő már az ára

A nevében is a népautókat hirdető Volkswagennek is voltak sportos, vonzó modelljei, az árrobbanáshoz mégsem a különböző GTi-ket vagy VR6-osokat kell figyelni. Meglepő módon a nyolcvanas évek kettes Golfjának kiemelkedően dráguló változata az 1983-as évjáratú dízel, amely most 900 ezer forint, az árnövekedés viszont 275% volt.

Tulajdonképpen szabadidő-autónak is tekinthetjük a Passat 4×4-es kombiját

Nem kevésbé érdekes, hogy a Passat B2, vagyis a második generáció ára minimum duplázódott, de az összkerékmeghajtású kombi, a Variant Syncro GT értéke 370%-kal, 2,6 millió forintra nőtt.

Erősen érződik az amerikai hatás a szovjet luxuslimuzinon. Befektetésnek egyelőre pocsék

Ha alaptételként fogadjuk el, hogy a különleges, magas motorizáltságú kocsik értéke nő – bár eddig is láttuk, hogy ez nem feltétlenül igaz –, akkor a szocialista blokk legfelsőbb elvtársait szolgáló ZiL lenne az atombiztos befektetés. Hát, nem az: mindegyik típusának ára csökkent, az ötvenes évek végétől kapható 111-esé 28%-kal, 20 millió forintra csökkent.

Kupéformák, kopoltyúk: ha teljesítményben nem is, megjelenésében sportos volt a legvágyottabb Wartburg

Pedig lehetett kaszálni a szocialista típusokon, csak nem a párttitkár-limuzinok, hanem a legszebb NDK autók között kell keresni. A púposnak nevezett Wartburgok valamennyi karosszériaváltozata különlegesen formás, de a KGST-blokk SL-Mercedese, a mindössze 469 darabban gyártott 313/1 jelű keménytetős roadstere az igazi kincs. Értéke 567%-kal nőtt, jelenleg 17,5 millió forint, a kevésbé díszes kabrió még épp tízmillió forint alatti, értéknövekedésben viszont abszolút rekorder:

2012 óta 954%-kal drágult.

(Forrás: Oldtimer Markt Preise 2018)

Close