Close
A Countach- és a Wartburg-tulajdonosok is jócskán kereshettek az autójukon

A Countach- és a Wartburg-tulajdonosok is jócskán kereshettek az autójukon

A néhány éves autó veszít az értékéből, a több évtizedes ára viszont nőhet – jó esetben. Hogy mi a jó eset, arra viszont nincs biztos recept.

Az emberek, pontosabban az újautó-vásárló emberek életének legdrágább útja, amíg a null kilométeres kocsijukkal a szalonból hazagurulnak. A vételár és az elég sok részből álló fenntartási költség mellett ugyanis még egy jelentős tétel sújtja az autótulajdonosokat: az értékvesztés. Az első percben kezdődik, és évtizedekig tart, mértéke lehet valamivel kisebb vagy nagyobb, de általában a tízmilliókból milliók, a milliókból százezrek lesznek, még úgy is, hogy közben folyamatosan költeni kell az autókra.

Ez általános szabály – de vannak kivételek. Egy néhány példányban gyártott szupersportkocsi értéke rögtön eladás után magasabb lehet, mint amennyiért a szerencsés és gazdag tulajdonosa megvásárolta, de aki ráérez arra, a veterán vagy youngtimer korú autók közül melyik iránt nő az érdeklődés a következő években, bőven a több százmillió forintos kategória alatt is kereshet az értéknövekedésen.

A tetőkialakítása miatt Pagodának nevezett Mercedes-Benz SL ára jócskán felment egy évtizede, az utóbbi öt évben “csak” 40-50%-kal nőtt

Európa legnagyobb veteránautós és -motoros újságja, a német Oldtimer Markt időről időre kiadja árkatalógusát, amelyben nemcsak a klasszikus járművek árai szerepelnek a mértékadó Classic Data adatai alapján, hanem az utóbbi néhány év értékváltozását is feltüntetik. Akár egy típuson belül is egészen eltérő mértékben, vagy akár irányban változhattak az árak, legtöbbször a nagyobb motorral szerelt, ritkább verziók drágultak, akár többszörösükre is. Kivéve, amikor nem.

BMW 507 egy veteránautó-versenyen. Egykor Elvisnek is volt egy ilyenje

Minden idők egyik legszebb BMW-je egyben minden idők egyik legszebb autója is, ám a maga idejében, az ötvenes években túl drágának találták a V8-as roadstert, ezért összesen csak 252 darab készült az 507-esből. Ma egy 2-es állapotú (nem teljesen újszerű, de nagyon megkímélt, tökéletesen üzemképes, szép – a továbbiakban minden ár erre a szinte vonatkozik) példány is közel 600 millió forintot ér – másfélszer többet, mint 2012-ben.

A középmotoros M1-ből félezer darab sem készült

Hozzá képest olcsó a sorhatos legenda, az 1978-81 között gyártott BMW M1 (kb. 160 millió forint), az árváltozás viszont öt év alatt 334% volt. Felfelé.

Az alapváltozat városi mininek, az összkerekes terepjárónak is kitűnő

Annyi, ma már vágyott Fiat készült a háború óta a kultautóvá vált 500-astól a 124 Abarth Rally Stradaléig, hogy nehéz elhinni, a legnagyobb értéknövekedést a nyolcvanas évek minimálautója, a Panda produkálta. A típus drágának számító tagja, a legkevésbé dráguló 4×4-es is 142%-kal drágább most, mint 2012-ben, az elsőszériás, 34 lóerős mini ára viszont 350%-kal emelkedett, közel 900 ezer forintot is ér egy szép darab.

Lamborghini Countach LP 400. Tizenkét hengeres álom

Jó hírünk van a Countach-tulajdonos olvasóink számára: az autósvilágot a hetvenes években megdöbbentő, és azóta is döbbenetben tartó szupersportkocsi első generációja a legdrágább (275 millió forint), értéke viszont ennek emelkedett a legkevésbé, 177%-kal. Aki sokszorozni akarta a pénzét, annak az 1978-82 között gyártott 400 S-t kellett választania: bár még mindig csak 150 millió forintot ér, ez 367%-kal több, mint 2012-ben.

A kettes Golf minden változatának nő már az ára

A nevében is a népautókat hirdető Volkswagennek is voltak sportos, vonzó modelljei, az árrobbanáshoz mégsem a különböző GTi-ket vagy VR6-osokat kell figyelni. Meglepő módon a nyolcvanas évek kettes Golfjának kiemelkedően dráguló változata az 1983-as évjáratú dízel, amely most 900 ezer forint, az árnövekedés viszont 275% volt.

Tulajdonképpen szabadidő-autónak is tekinthetjük a Passat 4×4-es kombiját

Nem kevésbé érdekes, hogy a Passat B2, vagyis a második generáció ára minimum duplázódott, de az összkerékmeghajtású kombi, a Variant Syncro GT értéke 370%-kal, 2,6 millió forintra nőtt.

Erősen érződik az amerikai hatás a szovjet luxuslimuzinon. Befektetésnek egyelőre pocsék

Ha alaptételként fogadjuk el, hogy a különleges, magas motorizáltságú kocsik értéke nő – bár eddig is láttuk, hogy ez nem feltétlenül igaz –, akkor a szocialista blokk legfelsőbb elvtársait szolgáló ZiL lenne az atombiztos befektetés. Hát, nem az: mindegyik típusának ára csökkent, az ötvenes évek végétől kapható 111-esé 28%-kal, 20 millió forintra csökkent.

Kupéformák, kopoltyúk: ha teljesítményben nem is, megjelenésében sportos volt a legvágyottabb Wartburg

Pedig lehetett kaszálni a szocialista típusokon, csak nem a párttitkár-limuzinok, hanem a legszebb NDK autók között kell keresni. A púposnak nevezett Wartburgok valamennyi karosszériaváltozata különlegesen formás, de a KGST-blokk SL-Mercedese, a mindössze 469 darabban gyártott 313/1 jelű keménytetős roadstere az igazi kincs. Értéke 567%-kal nőtt, jelenleg 17,5 millió forint, a kevésbé díszes kabrió még épp tízmillió forint alatti, értéknövekedésben viszont abszolút rekorder:

2012 óta 954%-kal drágult.

(Forrás: Oldtimer Markt Preise 2018)

A kaland folytatódik
Megjelent a Roadster magazin második nyomtatott kiadása, amelyben ismét olyan történeteket gyűjtöttünk össze, amelyek minket is folyamatosan inspirálnak. Szerintünk szebb lett, mint az első szám, reméljük, neked is tetszeni fog. Ha velünk tartanál ezen az utazáson, ezen a linken megrendelheted a magazint.
Close

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom